کد خبر: 531788
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۱۴:۱۷:۳۸
| |

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین:

آمریکا از بازی با کارت تایوان دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، از آمریکا خواست از بازی کردن با کارت تایوان دست بردارد.

آمریکا از بازی با کارت تایوان دست بردارد
کد خبر: 531788
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۱۴:۱۷:۳۸

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه چین، این کشور از لیتوانی خواست به عنوان بازیچه دست نیروهای ضد چین عمل نکند و از آمریکا نیز خواست از بازی کردن با کارت تایوان دست بردارد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری شینهوا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین این اظهارنظر را در جریان یک نشست خبری روزانه و در پاسخ به درخواستی برای اظهارنظر در خصوص صحبتی که اخیرا کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا ایراد کرد، مطرح ساخت.

وانگ ونبین گفت: آمریکا در قبال تدابیر مشروع چین برای حراست از حاکمیت ملی خود تحریف کرده و آنها را به عنوان "فشار" جا زده و تحریف می‌کند و این کاملا ریاکاری و فریب گفتمان مبتنی بر قلدری آمریکا را برملا ساخته است.

وانگ ادامه داد، آمریکایی که از فشار صحبت می‌کند دولتش در سال ۱۹۹۴ با زور دولت نظامی هائیتی را وادار به کناره‌گیری کرد. این سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به این دست اقدامات آمریکا به عنوان "یک مثال واضح از دیپلماسی مبتنی بر فشار" ادامه داد: در سال ۲۰۰۳ دولت آمریکا صراحتا ۳۰.۳ میلیارد دلار آمریکا را به عنوان بودجه نظامی مخصوص "دیپلماسی مبتنی بر فشار" فهرست کرد.

وی افزود: این دولت از هیچ تلاشی برای سرکوب رقبای تجاری‌اش نظیر شرکت‌های آلستوم و توشیبان و اعمال فشار بر شرکت‌های تی.اس.ام.سی، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها برای ارائه داده‌های زنجیره تامین چیپست به آمریکا فروگذار نمی‌کند.

او گفت: این "دیپلماسی باج‌خواهی آشکار" است.

وانگ تاکید کرد، این واقعیت واضح است که لیتوانی تعهد سیاسی خود را که در پی برقراری روابط دیپلماتیک با چین پذیرفته بود نقض کرد و تصور نادرست "یک چین، یک تایوان" را در جهان ایجاد کرد. او اضافه کرد: "افراد برخوردار از بینش در لیتوانی نیز از این موضوع انتقاد کرده‌اند."

وانگ گفت که آمریکا مقامات لیتوانیایی را تحریک کرد تا اصل "چین واحد" را از همان ابتدا تضعیف کنند و سپس از آنها حمایت و به آنها کمک کرده و آنها را تشویق کرد. وی افزود که آمریکا تلاش می‌کند با پیگیری محاسبات سیاسی از تایوان برای مهار چین به قیمت هزینه کردن از منافع لیتوانی استفاده کند.

وانگ خاطر نشان کرد: ما از طرف لیتوانیایی می‌خواهیم اشتباهات خود را اصلاح کرده و به عنوان بازیچه دست نیروهای ضد چین عمل نکند. ما همچنین به طرف آمریکایی هشدار می‌دهیم که بازی با "کارت تایوان" نتیجه معکوس دارد و آتشش دامن خودش را می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها