کد خبر: 531541
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۳:۲۱:۳۱
| |

دبیرکل ناتو:

خطر مناقشه با روسیه بسیار جدی است

دبیرکل ناتو که به اواخر ریاست خود بر این ائتلاف نزدیک می‌شود، متعهد شد که "نظرات و نگرانی‌های روسیه" در حوزه امنیت را بشنود اما همزمان با آن، مسکو را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرده و تاکید کرد که خطر مناقشه "بسیار جدی" است.

خطر مناقشه با روسیه بسیار جدی است
کد خبر: 531541
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۳:۲۱:۳۱

در آستانه نشست‌هایی میان روسیه با آمریکا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا در هفته جاری با محوریت تضمین‌های امنیتی که روسیه درخواست کرده است، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) نسبت به ثمربخش بودن این مذاکرات و دستیابی به یک راهکار صلح‌آمیز در تقابل فعلی، ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه اخیرا لیستی از درخواست‌های امنیتی را به غرب ارائه داد؛ از جمله این درخواست‌ها، تضمین ناتو برای عدم اعطای حق عضویت به اوکراین در این اتحادیه و عدم استقرار تسلیحات نظامی ناتو در این کشور است.

استولتنبرگ در آستانه این نشست گفت: خوشحال هستیم که روسیه مایل است در مجموعه نشست‌های آتی شورای روسیه-ناتو با ما دیدار کند و ما نیز با یک میل راستین برای دستیابی به یک راهکار سیاسی و جلوگیری از مناقشه نظامی در اوکراین وارد این نشست‌ها خواهیم شد. ما نظرات و نگرانی‌های روسیه را خواهیم شنید اما نمی‌توانیم اصول اساسی خود را نادیده بگیریم، از جمله اینکه تمامی کشورهای اروپایی می‌توانند سرنوشت خود را انتخاب کنند؛ بدیهی است که این گزاره در مورد اوکراین نیز صدق می‌کند.

استولتنبرگ گفت که ابراز تمایل روسیه نسبت به مذاکره با کشورهای عضو ناتو "نشانه مثبتی" است.

او تصریح کرد: فکر نمی‌کنم تمامی مسائل در جلسه این هفته حل و فصل شود، اما امیدوارم که این نشست، آغازگر یک روند باشد، جایی که ما بتوانیم در مورد مسائلی نظیر کنترل تسلیحاتی نیز گفت‌وگو کنیم.

او تقویت نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را "یک لفاظی بسیار تهدیدآمیز" خوانده و روسیه را به دلیل "تمایل برای اعمال قدرت نظامی" به عواقب نظامی تهدید کرد؛ استولتنبرگ اعلام کرد که ناتو باید آمادگی این را داشته باشد که این گفت‌وگوها موفقیت‌آمیز نبوده و باید آماده "حمله نظامی جدید روسیه" باشد، خطری که استولتنبرگ آن را "جدی" دانست.

دبیرکل ناتو همچنین بار دیگر وظیفه ناتو در خصوص کمک به اوکراین در دفاع از خود - در قالب اعزام نیروی نظامی یا آموزش - را یادآور شده و روسیه را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها