واکنش تند روسیه به اظهارات بلینکن درباره تحولات قزاقستان

روسیه به اظهار نظر اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه قزاقستان احتمالا در رها شدن از سربازان روسی به مشکل برخواهد خورد، واکنشی خشمگینانه نشان داده و تاکید کرد او باید به جای آن به فکر کردن درباره مداخله نظامی آمریکا در سراسر جهان بپردازد.

واکنش تند روسیه به اظهارات بلینکن درباره تحولات قزاقستان
کد خبر: 531226
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۰۹:۲۹:۱۸

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهار نظری توجیه روسیه برای اعزام نیروهای صلحبانش به قزاقستان بعد از وقوع چند روز ناآرامی در این کشور حوزه آسیای مرکزی را به چالش کشیده و گفت: "یک درسی که تاریخ معاصر ارائه کرده این است که وقتی روسها به خانه شما بیایند، وادار کردنشان به ترک آنجا بسیار سخت می‌شود."

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه این صحبت بلینکن را "اظهارات توهین آمیز مرسوم" توصیف و او را متهم به تمسخر رخدادهای غم انگیز قزاقستان کرد. این وزارتخانه تصریح داشت، واشنگتن باید به سراغ تحلیل سوابق مداخلات خودش در کشورهایی نظیر ویتنام و عراق برود.

این وزارتخانه در کانالش در پیامرسان تلگرام نوشت: اگر آنتونی بلینکن اینقدر عاشق درسهای تاریخ است باید این را نیز حساب کند که وقتی که آمریکایی‌ها در خانه شما هستند زنده ماندن و حفاظت از خود در برابر دزدی و تجاوز می‌تواند دشوار شود. این درس را نه فقط تاریخ معاصر بلکه کل مدت 300 سالی که از تشکیل کشور آمریکا گذشته به ما یاد می‌دهد.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد، استقرار اخیر نیروهای صلحبان در قزاقستان یک پاسخ مشروع به درخواست قزاقستان از سازمان پیمان امنیت مشترک، سازمانی متشکل از کشورهای متعلق به اتحاد شوروی سابق و روسیه، برای پشتیبانی است.

این تحولات در ضمن بالا گرفتن تنشها در روابط مسکو و واشنگتن همچنان که دو کشور خودشان را برای شروع مذاکرات مقاماتشان از  فردا دوشنبه درباره بحران اوکراین آماده می‌کنند، رخ داده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای صلحبان روس اعزامی به قزاستان در قالب صلحبانان نیروهای سازمان پیمان امنیت مشترک، اکنون از تاسیسات حیاتی و زیرساخت‌های کلیدی در قزاقستان محافظت می‌کنند.  

وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: واحدهایی از نیروهای حافظ صلح روسیه که قبلاً وارد خاک جمهوری قزاقستان شده‌اند، شروع به انجام وظایف محوله برای حفاظت از تأسیسات حیاتی، فرودگاه‌ها و تأسیسات زیرساختی اجتماعی مهم کرده‌اند.

 این وزارتخانه تاکید کرد که وظایف کلیدی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت مشترک شامل حفاظت از تاسیسات مهم دولتی و نظامی در قزاقستان و کمک به مجریان قانون در این کشور در زمینه باثبات سازی وضعیت و بازگرداندن آن به عرصه قانونی است.

همچنین مرکز مدیریت بحران در وزارت خارجه روسیه نیز ابراز امیدواری کرد، تدابیر اتخاذ شده از سوی مقامات قزاقستان برای باثبات کردن وضعیت در این کشور به زودی با حمایت نیروهای صلحبان اعزامی از سوی سازمان پیمان امنیت مشترک، نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

یک نماینده این مرکز مدیریت بحران به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: امیدواریم اقدامات مقامات برای با ثبات کردن وضعیت با حمایت نیروهای سازمان پیمان امنیت مشترک و صلحبانان ما در آینده نزدیک به نتیجه برسند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم اظهار کرد: اعزام نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت مشترک به قزاقستان با رعایت تمامی مراحل قانونی لازم انجام شده و پاسخ آمریکا به آن توهین آمیز و گستاخانه بود.

زاخارووا در مصاحبه‌ای با برنامه اینترنتی سولویوف لایو گفت: "این یک پاسخ شفاف و کاملا قانونی به یک درخواست قانونی بود. مهمترین چیز این است که این درخواست از سوی یک رئیس جمهور منتخب بر اساس قانون در قزاقستان مطرح شد. نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان جای هیچ سوالی باقی نگذاشته است. همه نتایج آن را به رسمیت شناخته و با دولت منتخب این کشور کار کرده و روابط ایجاد کرده‌اند. جای هیچگونه شکی نیست که رئیس جمهور قزاقستان یک رئیس جمهور قانونا منتخب و دولتش نیز یک دولت مشروع است و آنها برای طرح درخواست کمک به سراغ سازمانی که این کشور عضو آن است، رفته‌اند."

وی خاطرنشان کرد که طرف قزاقستانی تنها پس از آنکه واقعیت‌ها وجود تهدید خارجی علیه این کشور را نشان دادند، روند درخواست کمک از سازمان پیمان امنیت مشترک را آغاز کرد.

این سخنگو بیان کرد: تز مورد علاقه غرب مبنی بر اینکه اتفاقی غیرقانونی در حال وقوع است، کارایی ندارد. بنابراین، شرکای غربی ما غرولند میکنند، خود را در چنین حالت کاملاً غیرحرفه‌ای و فاجعه باری نشان می‌دهند و حرف یکدیگر را نقض می‌کنند. من این تصور را دارم که آنها به دلیل ناتوانی کامل به توهین رو می‌آورند. توهین گستاخانه اخیر بلینکن نشان دهنده فقدان استدلال و شکست کامل در ایجاد یک موضع سیاسی در مورد این موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، هم‌چنین اظهارات بلینکن درباره تصمیم روسیه برای اعزام نیرو به قزاقستان را "حرف‌های کودکانه" و "یاوه" خواند.

زاخارووا در ادامه مصاحبه مذکور گفت: شما گفتید این حرفها روس هراسی است. و من فکر می‌کنم که اینها نشان دهنده استیصال و بی استدلالی است. یا بهتر است بگوییم استیصال ناشی از فقدان استدلال. می‌بینید که اکنون وقتی از نمایندگان آمریکا در مورد قزاقستان سوال پرسیده می‌شود آنها گیج می‌شوند. آنها نمی‌دانند چه بگویند. به این حرفهای کودکانه و یاوه‌هایی که آنها سر می‌دهند نگاه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها