کد خبر: 529870
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۵:۵۱:۱۵
| |

تاکید لاوروف بر ضرورت توجه آمریکا به مطالبات روسیه

وزیر امور خارجه روسیه در پی گفت‌وگوهای اخیر بین رهبران ارشد مسکو و واشنگتن هشدار داد، اگر آمریکا و ناتو به خواسته‌های امنیتی کرملین پاسخ ندهند، روسیه برای "از بین بردن تهدیدهای غیر قابل قبول" اقدام خواهد کرد.

تاکید لاوروف بر ضرورت توجه آمریکا به مطالبات روسیه
کد خبر: 529870
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۵:۵۱:۱۵

همچنان که تنش‌ها بین مسکو و قدرت‌های غربی بر سر اوکراین از بابت استقرار ده‌ها هزار سرباز روسیه در مرز دو کشور بالا گرفته، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه گفت که وزارت امور خارجه کشورش اجازه نخواهد داد که این پیشنهادها در "مذاکرات بی‌پایان" گرفتار شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، روز پنج‌شنبه به مدت تقریباً یک ساعت تلفنی گفت‌وگو کردند که دومین رایزنی آنها در ماه دسامبر در آستانه مذاکرات سطح پایین‌تر و رو در رو بین مقامات ارشد کشورهایشان در ماه ژانویه در شهر ژنو محسوب می‌شود.

از جمله درخواست‌های روسیه این بوده که ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا قول ‌دهد از هرگونه فعالیت نظامی در اروپای شرقی و اوکراین دست بردارد.

کرملین می‌گوید که گسترش ناتو به سمت شرق و روابط رو به رشد کی‌یف با این سازمان امنیت منطقه را تضعیف کرده است. مسکو ادعا می‌کند که چنین تحولاتی روسیه را تهدید می‌کند و با تضمین‌های داده شده به مسکو در هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ در تضاد است و با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، زمانی که جهان به آستانه یک جنگ هسته‌ای رسید، قابل مقایسه است.

لاوروف گفت که مسکو در صورت نادیده گرفته شدن نگرانی‌هایش، "تمام تدابیر لازم را برای تضمین تعادل استراتژیک" اتخاذ خواهد کرد.

همچنین به گزارش نیویورک تایمز، سرگئی لاوروف آمریکا و متحدانش را به دامن زدن به درگیری در شرق کشورش متهم کرد.

لاوروف هشدار داد که کرملین بر این باور است که آمریکا و متحدانش به جنگ در شرق اوکراین دامن می‌زنند؛ این گفته لاوروف حاکی از تغییر لحن مسکو تنها چند ساعت پس از ابراز رضایت یک مقام دیگر روس از گفت‌وگوی تلفنی رهبران آمریکا و روسیه است.

لاوروف در اظهاراتی که پایگاه ریانووستی منتشر شد، گفت: جنگ داخلی در اوکراین، که هشت سال است ادامه دارد، هنوز تا پایان فاصله دارد. مقامات این کشور قصد ندارند مناقشه را از طریق دیپلماسی حل کنند. متأسفانه، ما شاهد حمایت آمریکا و سایر کشورهای ناتو از نیات نظامی کی‌یف، دادن سلاح به اوکراین و اعزام متخصصان نظامی به آنجا هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها