جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا:

اقدام بیشتر روسیه علیه اوکراین با تحریم های شدید مواجه خواهد شد

رئیس جمهوری آمریکا گفت که در تماس تلفنی روز پنجشنبه خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای وی روشن ساخته است که در صورت اقدام بیشتر علیه اوکراین با "تحریم های شدید" مواجه خواهد شد.

اقدام بیشتر روسیه علیه اوکراین با تحریم های شدید مواجه خواهد شد
کد خبر: 529716
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۰۷:۲۹:۵۰

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در ولمینگتون دلاور پس از گفت و گوی تلفنی روز پنجشنبه اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه افزود به پوتین واضح اعلام کردم که اگر اقدام بیشتری انجام دهد، اگر به اوکراین برود، تحریم های شدیدی خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که ما حضور خود را در اروپا با متحدان خود در ناتو افزایش خواهیم داد. هزینه سنگینی برای حمله احتمالی به اوکراین وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که پاسخ پوتین به او چه بوده است گفت که آمریکا و روسیه به دنبال حل مناقشه خواهند بود.

رییس جمهوری آمریکا گفت: چیزی که من متوجه شدم این بود که او موافقت کرده است در اواسط ماه آینده سه کنفرانس بزرگ با مقامات ارشد آمریکایی در اروپا برگزار کنیم. او با هیچ یک از آنها مخالفت نکرد.

بایدن افزود او (پوتین) نگرانی های خود را در مورد ناتو و آمریکا در اروپا توضیح داد و ما نگرانی‌های خود را مطرح کردیم و گفتیم می‌توانیم درباره برخی از این موضوعات مذاکره کنیم.

وس در خصوص تحریم های احتمالی علیه روسیه در صورت ادامه حضور نظامی در مرزهای اوکراین، اظهار داشت نمی خواهم از اینجا و در فضای عمومی مذاکره کنم اما من واضح اعلام کردم که او (پوتین) نمی تواند به سمت اوکراین حرکت کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ماه ۱۴۰۰) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند؛ گفت و گویی که به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، پوتین خواهان آن شده بود.

این دومین تماس میان رهبران دو کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و  پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا  در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

گفت و گوی تلفنی بایدن و زلنسکی دوم ژانویه

به گزارش سی ان ان، رئیس جمهوری  آمریکا قرار است روز یکشنبه دوم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۲ دی ماه) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت و گو خواهد کرد.

این گفت و گو چند روز پس از  تماس تلفنی بایدن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و درخواست وی از پوتین برای کاهش بحران نظامی در مرز اوکراین انجام می شود.

یک مقام کاخ سفید گفت: بایدن روز یکشنبه تلفنی با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت و گو خواهد کرد تا بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کند.

این مقام کاخ سفید افزود: بایدن همچنین در مورد افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین با رئیس جمهوری اوکراین گفت و گو خواهد کرد و آمادگی ها برای تعاملات دیپلماتیک آتی به منظور به کاهش تنش در منطقه را بررسی خواهد کرد.

این تماس تلفنی  چند روز پیش از دیدار  مقامات روسیه و آمریکا در ژنو در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) انجام می شود. پیش از این زلنسکی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت و گو  کرده بود.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است در حالی که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی است.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها