کد خبر: 529105
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۰:۴۵:۴۵
| |

بایدن بودجه نظامی 768 میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرد

رئیس‌جمهور ایالات متحده لایحه بودجه نظامی هنگفت 768 میلیارد دلاری ایالات متحده را امضا و به قانون تبدیل کرد.

بایدن بودجه نظامی 768 میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرد
کد خبر: 529105
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۰:۴۵:۴۵

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با امضای لایحه بودجه نظامی هنگفت ۷۶۸ میلیارد دلاری، این لایحه را به قانون تبدیل کرد.

به گزارش فارس و به نقل از شبکه روسی «راشاتودی»، رئیس‌جمهور آمریکا قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۲ (NADD) را روز گذشته (دوشنبه) به امضا درآورد که نشان دهنده با افزایش ۲۵ میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا در مقایسه با پیشنهاد اولیه رئیس‌جمهور ایالات متحده است و در مقایسه با سال گذشته نیز، بودجه نظامی ایالات متحده آمریکا را پنج درصد افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، در بحبوحه تنش‌هایی که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده در قضیه اوکراین به وجود آورده‌اند و فشارها به روسیه را تشدید بخشیده‌اند، بودجه نظامی هنگفت ایالات متحده شامل بودجه ۳۰۰ میلیونی می‌شود که تحت عنوان کمک امنیتی قرار است به اوکراین تخصیص یابد.

طبق این گزارش، طرفداران تخصیص بودجه کمک امنیتی به اوکراین در سنای آمریکا می‌گویند که این مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار برای آموزش و تجهیز نیروهای اوکراینی برای مقابله با «تهاجم روسیه» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایالات متحده در لایحه بودجه نظامی جدید خود همچنین ۱۵۰ میلیون دلار برای «همکاری امنیتی بالتیک» تخصیص داده شده است که این بودجه نیز یک پروژه دیگر آمریکا با هدف مقابله با مسکو است و مبلغ چهار میلیارد دلار نیز تحت عنوان «طرح دفاع از اروپا» در نظر گرفته شده است که آمریکا می‌گوید این مبلغ برای تقویت همپیمانان ناتو واشنگتن است.

بر اساس گزارش راشاتودی، بسته کمکی به اوکراین در حالی ارائه شده است که واشنگتن و چندین کشور غربی دیگر روسیه را به استقرار نیرو در امتداد مرز با اوکراین متهم می‌کنند و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اوایل هفته جاری مسکو را با «تحریم‌هایی که مشابه آن قبلاً دیده نشده است» تهدید کرده است و هشدار داده که اگر اقدامی علیه اوکراین صورت دهد، قطعاً مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

هریس در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز آمریکا در پیامی تهدید‌آمیز خطاب به روسیه گفت: «ما خیلی واضح تاکید کردیم که روسیه نباید به حاکمیت اوکراین تجاوز کند و اینکه ما باید بایستیم و ما برای تمامیت ارضی (اوکراین در کنار این کشور) ایستاده‌ایم».

بر اساس این گزارش، اتهام‌زنی به مسکو در شرایطی است که مقام‌های ارشد روسیه بارها تأکید کرده‌اند که هیچ علاقه‌ای به حمله به اوکراین ندارند و در عین درباره هرگونه پیشروی ناتو به سمت اروپای شرقی هشدار داده‌اند و آن را موضوع «مرگ و زندگی» برای روسیه توصیف کرده‌اند.

روسیه با اشاره به حمایت ایالات متحده از کودتای «یورومیدان» ۲۰۱۴ در اوکراین، همچنین مداخله غرب در اوکراین را محکوم کرد.

در راستای تمرکز نظامی فزاینده دولت بایدن بر چین، بودجه نظامی هنگفت آمریکا برای سال ۲۰۲۲ همچنین شامل تخصیص بودجه ۷.۴ میلیارد دلاری برای «طرح بازدارندگی در اقیانوس آرام» می‌شود که بخشی از آن برای دفاع از تایوان است و این در حالی است که پکن بارها اعلام کرده که تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و در خصوص هرگونه مداخله در امور داخلی این جزیره هشدار داده است.

خبرگزاری آناتولی نیز در این خصوص گزارش کرد که لایحه «قانون اختیار دفاع ملی ۲۰۲۲» در هفتم دسامبر در مجلس نمایندگان آمریکا و در ۱۵ نوامبر در سنای آمریکا به تصویب درآمده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها