کد خبر: 528999
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۲۰:۱۲:۴۹
| |

هشدار پوتین در ملاقات با رئیس جمهور تاجیکستان:

وضعیت مرز‌های افغانستان – تاجیکستان نگران کننده است

رئیس جمهور روسیه در ملاقات با همتای تاجیکستانی خود نسبت به وضعیت موجود در مرز این کشور با افغانستان هشدار داد.

وضعیت مرز‌های افغانستان – تاجیکستان نگران کننده است
کد خبر: 528999
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۲۰:۱۲:۴۹

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در ملاقات با همتای تاجیکستانی خود نسبت به وضعیت موجود در مرز این کشور با افغانستان هشدار داد.

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «تاس»، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در دیدار با «امامعلی رحمان‌» همتای تاجیکستانی خود گفت که وضعیت در مرز افغانستان و تاجیکستان باعث نگرانی است.

پوتین گفت: «وضعیت حاکم در مرز با افغانستان باعث نگرانی است. این موضوع واقعیت دارد و من هم نگران این مسئله هستم.»

پوتین گفت که روسیه و تاجیکستان در حال توسعه روابط خود در مسائل امنیتی هستند.

وی گفت: «طبق توافق، مقداری تسلیحات و تجهیزات برای تقویت نیروهای مسلح تاجیکستان تحویل داده شده تا تاجیکستان بتواند به طور موثر با هر گونه تهدیدی که از خارج سرچشمه می‌گیرد، مقابله کند.»

پیشتر یک مقام  فرماندهی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفته بود، طالبان  بر بیش از ۷۰ درصد از خط مرزهای بین‌المللی بین دو کشور تسلط یافته است. یک منبع در دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری تاجیکستان به خبرگزاری« نووستی» گفت، رئیس‌جمهوری در جریان نشست شورای امنیت ملی به منظور بررسی تامین امنیت مناطق مرزی دستور داد ۲۰ هزار سرباز در مناطق هم‌مرز با افغانستان مستقر شوند.

این مقام تاجیکی افزود، رئیس‌جمهور تاجیکستان همچنین دستور داده در چارچوب مقابله با جرایم مرزی، اقدامات تروریستی و افراط‌گرایانه و قاچاق مواد مخدر از هرگونه نقض مرزهای ملی ممانعت به عمل آید.

«والری سمریکوف» معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی نیز اخیرا گفت، وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان به این بستگی دارد که مقامات افغانستان چه سیاستی اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» سمریکوف گفت: «من فکر می‌کنم هنوز زود است که پیش‌ بینی‌ هایی برای توسعه وضعیت در منطقه آسیای مرکزی و حتی بیشتر از آن در مرز تاجیکستان و افغانستان انجام دهیم. وضعیت تا حد زیادی بستگی به این دارد که مقامات جدید افغانستان تا چه حد می توانند اوضاع داخل کشور را کنترل کنند و چه سیاستی را با جهان خارج دنبال خواهند کرد.»

پیش از این وزیر خارجه روسیه گفته بود که از سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌خواهد تا دیدگاه سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در خصوص افغانستان را در نظر بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها