کد خبر: 528998
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۲۰:۱۰:۴۳
| |

نماینده رئیس جمهور روسیه:

واشنگتن دریافته که سیاست فشار بر دمشق ناکارآمد است

نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه گفت، آمریکا متوجه شده که سیاست فشار علیه دولت دمشق کارساز نیست و تغییرات ضروری در قانون اساسی این کشور باید در همه‌پرسی به رأی گذاشته شوند.

واشنگتن دریافته که سیاست فشار بر دمشق ناکارآمد است
کد خبر: 528998
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۲۰:۱۰:۴۳

«الکساندر لاورِنتیِف» نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه روز دوشنبه گفت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این را فهمیده که سیاست فشار علیه دمشق ناکارآمد است.

​به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاورنتیف با اشاره به اینکه مواضع آمریکا در قبال سوریه تغییراتی داشته و روشن‌تر شده است گفت: «اگر قبلاً سیاست فشار حداکثری بر روی سوریه در دستورکار بود و امید داشتند که این کار موجب نارضایتی میان جمعیت شهری و به راه افتادن اعتراضات و تغییر رژیم شود، اکنون آن‌ها فهمیده‌اند که این اقدامات کارساز نیست و نباید روی آن حساب کرد و ضروری است که بر روی تقویت کمک‌های بشردوستانه تمرکز شود».

وی درباره این کمک‌ها به تاس گفت:‌‌ «تاکنون جزئیاتی در این‌باره وجود ندارد و همچنان فقط بر روی کاغذ است اما آمریکایی‌ها اجرایی شدن پروژه‌های گاز رسانی مصر به لبنان و انتقال برق از اردن به لبنان از طریق سوریه را پذیرفته‌اند. اگر این یک توافق ترانزیتی باشد، سوریه باید درآمد مشخصی از آن داشته باشد».

لاورنتیف در بخش دیگری از سخنانش درباره قانون اساسی سوریه گفت: «دولت [سوریه] از قانون اساسی فعلی رضایت دارد و عقیده دارد هیچ متممی نیاز نیست. البته اگر مخالفان فکر می‌کنند که بایدتغییراتی رخ دهد، منافع آن‌ها باید لحاظ شده و از طریق همه‌پرسی یا روشی دیگر تأیید شود. این کار باید تداوم داشته باشد».

با این حال نماینده کرملین در امور سوریه متذکر شد: «اما اگر کسی به دنبال برقراری یک قانون اساسی جدید به قصد تغییر در قدرت رئیس جمهور و تغییر در قدرت در دمشق باشد، این راه به جایی نمی‌برد».

او در ادامه گفت، اگر مخالفان واقعاً باور دارند تغییراتی مورد نیاز است، «باید پیشنهادات محکمی را ارائه کرده و نباید این اغراق صورت گیرد که تا زمانی که بشار اسد در قدرت است نمی‌توان تغییری ایجاد کرد».

لاورنتیف افزود:‌ «چنین رویکردی سازنده نیست. در تمام وقفه‌ها و مشکلاتی که در روند مذاکرات رخ می‌دهد بلا استثنا دمشق را مقصر جلوه می‌دهند. اینکه فقط یک طرف مقصر شناخته شود اشتباه است. مسئولیت همواره بر عهده هردو طرف است».

این مقام روس به تاس گفت: «مطلع هستید که روابط فعلی بین روسیه و ایالات متحده در چه سطحی است و تا چه حد افت داشته است. این مسئله بر تعامل درباره سوریه نیز تأثیر داشته و همچنان به همین شکل است».

لاورنتیف افزود:‌ «ارتباط‌هایی با طرف آمریکایی وجود دارد و جنبه‌های مختلف مصالحه در سوریه را مورد بحث قرار می‌دهیم. البته با توجه به این اصل که آمریکایی‌ها باید دیر یا زود از این کشور خارج شوند. خروج آن‌ها نباید با ایجاد شرایطی همراه شود که در افغانستان رخ داد و موجب تغییرات تکتونیکی شود».

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جلسه دوشنبه هفته گذشته شورای امنیت اعلام کرد که گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت انسانی در سوریه، اثرات فاجعه بار تحریم‌های غیرقانونی تحمیل شده علیه مردم این کشور توسط آمریکا و اتحادیه اروپا را نادیده گرفته است.

وی افزود: «هرگونه ارزیابی عینی از پیچیدگی‌های مربوط به وضعیت انسانی در سوریه به یک نتیجه منجر می‌شود اینکه دلیل اصلی این وضعیت، اشغالگری ترکیه، اقدامات و جنایات آن و حمایت آن از گروه‌ها و نهادهای تروریستی مرتبط با آن در شمال و شمال غرب سوریه است».

صباغ بر تعهد سوریه به راه‌حل سیاسی مبتنی بر گفت‌وگوی ملی سوری-سوری تحت نظارت رهبری سوریه تاکید کرد به نحوی که خواسته‌های مردم این کشور را محقق کرده  و تعهد کامل به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی آن را تضمین کند.

او همچنین گفت: «سوریه مشتاق برگزاری هفتمین دور کمیته گفت‌وگوی قانون اساسی است و بر لزوم جلوگیری از مداخله در کار آن از سوی طرف‌های خارجی تاکید می‌کند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها