کد خبر: 528808
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۰:۰۵:۲۲
| |

وزیر سابق فرهنگ و ورزش اردن:

سیاست آمریکا مانع تعامل اردن با سوریه است

​وزیر سابق فرهنگ و ورزش اردن سیاست بین‌الملل و به طور ویژه چارچوب‌های سیاست آمریکا را مانع آغاز تعاملات اردن با سوریه دانست.

سیاست آمریکا مانع تعامل اردن با سوریه است
کد خبر: 528808
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۰:۰۵:۲۲

محمد ابورمان، وزیر سابق فرهنگ و ورزش اردن با تاکید بر اینکه امان آغاز روابط با دمشق را لازم می‌داند، اظهار کرد: سیاست بین‌الملل و به طور ویژه چارچوب‌های سیاست آمریکا مانع آغاز تعاملات اردن با سوریه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ابورمان گفت: از نظر من تصمیم‌گیرندگان در امان به شدت باور دارند آغاز روابط با سوریه برای اردن ضروری است و معنای این باور این است که روابط سیاسی و دیپلماتیک باید بهبود یافته و مرحله پس از جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ سوریه باید پایان یابد، در واقع این باور شامل بهبود روابط در تمامی زمینه‌ها است.

این وزیر سابق اردن در ادامه تاکید کرد: تمرکزی که اخیرا بر حوزه اقتصادی شده از این جهت است که به این حوزه به عنوان دربی که از آن می‌توان به سایر ابعاد دست یافت، نگاه می‌شود و می‌توان با آمریکایی‌ها درباره آن صحبت کرد چراکه اردن الزامات اقتصادی دارد، از یک سابقه تاریخی استفاده شد و آن نفت در برابر غذا است که اردن از آن مستثنا شد.

ابورمان افزود: اردن همانند عراق در دهه ۹۰ قرن گذشته از تحریم‌ها مستثنی شد و تلاش‌هایی برای تکرار این تجربه وجود دارند، در واقع آمریکایی‌ها در این مورد انعطاف نشان دادند.

وزیر سابق اردن در ادامه گفت: اختلاف‌نظر زمانی شکل گرفت که آمریکایی‌ها احساس کردند اردن از آنچه در مورد گشایش روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی با سوریه می‌گوید، فراتر رفته است.

او ادامه داد: فکر می‌کنم آمریکایی‌ها هنوز موضعگیری خود را مشخص نکرده‌اند و آنها با توجه به تحولات در توازن قدرت و نیز بر اساس منافع کشورشان، رویکردی عملگرایانه در مورد سوریه دارند.

بسام طعمه، وزیر نفت و معدن سوریه اواخر ژوئن به اردن سفر کرده و در امان، پایتخت این کشور با غسان الزامل، وزیر نیروی اردن و هاله زواتی، وزیر انرژی وقت این کشور دیدار کرد.

همچنین وزرای اردن و سوریه اواخر سپتامبر گذشته نشست‌هایی در امان برای بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه دمشق-امان در زمینه‌های تجارت، حمل‌ونقل، برق، کشاورزی و منابع آب داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها