کد خبر: 479606
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۴۰:۰۰
| |

شرمساری و شکست اخلاقی برای کاروان المپیک ایران:

کادر درمان و سالمندان پشت ستاره‌های کاغذی!

واکسیناسیون ورزشکاران اعزامی به المپیک در حالی انجام شده که هنوز کادر درمان در کشورمان به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

کادر درمان و سالمندان پشت ستاره‌های کاغذی!
کد خبر: 479606
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| المپیک توکیو نسبت به بازی‌های قبل تفاوت بسیار زیادی دارد که می‌توان به بحران کرونا و نبود تماشاگران خارجی به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کووید 19 اشاره کرد.

به گزارش فارس،اگرچه کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد واکسیناسیون پیش شرط لازم برای حضور در این بازی‌ها نیست اما دولت‌ها را تشویق به انجام این کار کرد. از طرفی در زمان ورود کاروان کشورهای مختلف به ژاپن تست انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن نمونه‌ها، شرکت‌کننده مستقیم به قرنطینه خواهد کرد.

واکنش کشورها به اولویت واکسیناسیون ورزشکاران

با توجه به ساخت واکسن در جهان، کشورهای مختلف اولویت خود را برای واکسیناسیون اعلام کرده‌اند که در بیشتر این کشورها ورزشکاران در اولویت قرار ندارند‌. معمولا کادر درمان، نیروهای نظامی، سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن اولویت واکسیناسیون هستند.

ژاپن به عنوان میزبان المپیک هنوز ورزشکاران خود را واکسینه نکرده؛ حتی زمانی که شایعات واکسیناسیون المپیکی‌های این کشور مطرح شد، شهروندان ژاپنی نسبت به این موضوع واکنش شدیدی نشان دادند؛ به طوری که دولت ژاپن برای آرام کردن خشم مردم اعلام کرد ورزشکاران در اولویت دریافت واکسن نیستند.

ایتالیا نیز از دیگر کشورهایی است که تاکید کرده ورزشکاران در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند.

جیووانی مالاگا رئیس کمیته المپیک ایتالیا پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود: می‌دانیم کشورهایی هستند که ورزشکاران خود را واکسینه می‌کنند اما هرگز این را نمی‌خواهیم. یک فرد 80 ساله حق دارد قبل از ورزشکار 20 ساله واکسینه شود.

واکسیناسیون ورزشکاران در استرالیا نیز هنوز انجام نشده است. کمیته المپیک این کشور دولت را تحت فشار قرار داده تا شرایط واکسیناسیون کاروان 1400 نفری این کشور را سریعا فراهم کند که تا کنون توفیقی نداشته است. این در حالیست که دولت به خاطر کندی روند واکسیناسیون به گروه‌های آسیب پذیر مورد انتقاد قرار گرفته و مردم اعتراضات زیادی در این باره دارند.

موافقان واکسیناسیون ورزشکاران کدام کشورها هستند؟

البته کشورهایی هم هستند که برای حضور در توکیو ورزشکاران خود را واکسینه کرده‌اند اما بررسی کوتاه از وضعیت این کشورها نشان می‌دهد واکسیناسیون سراسری کادر درمان و سالمندان را به انجام رسانده و حالا نوبت به المپیکی‌ها رسیده است.

مجارستان از جمله کشورهایی است که واکسیناسیون ورزشکاران را از هفته های قبل آغاز کرده؛ این در حالیست که پیش از این کادر درمان را واکسینه و واکسیناسیون سالمندان را نیز شروع کرده است.

لیتوانی، دانمارک، صربستان و قطر از دیگر کشورهایی هستند که کار واکسیناسیون ورزشکاران خود را انجام داده‌اند. دانمارک از جمله کشورهایی است که 16.8 درصد شهروندان آن حداقل یک دوز را دریافت کرده‌اند و حداقل 7.9 درصد به طور کامل واکسینه شده‌اند.

نیوزیلند جزو کشورهایی است که کمترین آمار مبتلا به کرونا و جان باختگان را به ثبت رسانده است. این کشور حالا واکسیناسیون ورزشکاران خود را در برنامه قرار داده است. طبق آخرین اطلاعات بلومبرگ، نیوزیلند 135585 دوز واکسن داده که 2.1 درصد از جمعیت آن دوز کامل واکسن علیه کووید 19 را دریافت کرده‌اند.

شهروندان ایران فدای ورزشکاران شده‌اند؟

کاروان ورزشی ایران نیز برای المپیک توکیو مرحله اول واکسیناسیون را آغاز کرده و مرحله دوم نیز از 2 هفته دیگر آغاز می‌شود. این در حالیست که روزانه تعداد قابل توجهی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و حدود 20 هزار نفر نیز آماری است که هر روز مبتلا می‌شوند.

سوال اصلی اینجاست در حالی که هنوز سالمندان و کادر درمان به طور کامل واکسینه نشده‌اند، چطور ورزشکاران المپیکی در اولویت قرار گرفته‌اند؟ وقتی میزبان المپیک این کار را انجام نداده، در حالی که آماری به مراتب کمتر از ایران به ثبت رسانده، چطور نظر مسئولان کشورمان واکسیناسیون ورزشکاران بوده است؟

سوال دیگر اینکه آیا کاروان ایران و واکسیناسیون چند صد نفری نسبت به سلامت دیگر شهروندان کشورمان ارجح است؟ در حالی که هزاران نفر در انتظار واکسن برای فرار از مرگ هستند، رواست که برای المپیک ورزشکاران را واکسینه کنیم؟ اینها سوالاتی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. البته، ابهام دیگر درباره فهرست کسانی است که واکسن زد هاند که شائبه هایی را در پی داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها