کد خبر: 513249
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ۱۳:۱۶:۰۴
| |

آنتونی بلینکن‌، وزیر خارجه آمریکا:

در ساعات اخیر با طالبان تماس داشتیم/آنها اجازه آزادی سفر را خواهند داد/اینکه ما فعالیت دیپلماتیک را از کابل به دوحه منتقل کردیم، تصادفی نیست/ با قطر و ترکیه برای راه اندازی دوباره فرودگاه کابل همکاری می کنیم/طالبان را ملزم به خروج کسانی که می خواهند افغان

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ما با طالبان در ساعت‌های اخیر تماس گرفتیم و گفتند که آنها اجازه آزادی سفر را خواهند داد.

در ساعات اخیر با طالبان تماس داشتیم/آنها اجازه آزادی سفر را خواهند داد/اینکه ما فعالیت دیپلماتیک را از کابل به دوحه منتقل کردیم، تصادفی نیست/ با قطر و ترکیه برای راه اندازی دوباره فرودگاه کابل همکاری می کنیم/طالبان را ملزم به خروج کسانی که می خواهند افغان
کد خبر: 513249
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ۱۳:۱۶:۰۴

اعتمادآنلاین| بلینکن که به همراه وزیر دفاع این کشور در نشست خبری چهارجانبه با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع قطر شرکت داشت ، اضافه کرد : مصمم به ادامه کمک به ملت افغانستان با در نظر گرفتن تحریم های موجود هستیم.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر امور خارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: ما مراتب امتنان عمیق خود از قطر را ابراز داشتیم و این کشور بیش از همه در فرآیند تخلیه (افراد از افغانستان) کار کرده است.

وی افزود: علاوه به پاسخ مثبت قطر به روند تخلیه افراد، دوحه پشتیبانی و حمایت پزشکی گسترده ای ارایه کرد که به نجات جان ها کمک کرد.

بلینکن گفت: اینکه ما فعالیت دیپلماتیک را از کابل به دوحه منتقل کردیم، تصادفی نیست.

وی افزود: ما با طالبان در ساعت های اخیر تماس گرفتیم و گفتند که آنها اجازه آزادی سفر را خواهند داد.

این وزیر آمریکایی گفت: روابط ما با قطر قوی تر از هر زمان دیگری است و ما اقدامات این کشور در جریان عملیات تخلیه (افراد از افغانستان) را فراموش نخواهیم کرد.

بلینکن خطاب به وزیر خارجه قطر گفت: اقدامات قطر برای مدتها در خاطره باقی خواهد ماند و به نمایندگی از ملت آمریکا صمیمانه از شما تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: تقریبا همه آمریکایی ها از افغانستان تخلیه شده اند اما از باقی ماندن برخی از آنها در آنجا تعجب نخواهیم کرد.


بلینکن گفت: افراد باقی مانده دارای تابعیت آمریکایی حدود 100 نفر تخمین زده می شود.


وی تصریح کرد: طالبان باید به کسانی که می خواهند افغانستان را ترک کنند اجازه خروج بدهد.


وزیر خارجه آمریکا گفت: با قطر و ترکیه برای راه اندازی دوباره فرودگاه کابل همکاری می کنیم.


وی افزود: طالبان را ملزم خواهیم کرد که به کسانی که می خواهد افغانستان را ترک کنند از جمله آمریکایی ها اجازه این کار را بدهد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم در سخنان خود تصریح کرد: قطر در نجات جان هزاران نفر سهیم بود و بدون این کشور نمی توانستیم فرایند تخلیه افراد از افغانستان را انجام دهیم.

او گفت : درک می کنیم که قطر در حمایت از امنیت و صلح در منطقه در کنار ما ایستاد. قطر کمک هایی به یمن و غزه کرد و در تلاش ها برای حل مسئله افغانستان سهیم بود.

وزیر دفاع آمریکا که کشورش با انتقادهای بسیاری در خصوص نوع خروج از افغانستان مواجه است ،‌ گفت: ما به کاری که نظامیان آمریکایی در جریان عملیات تخلیه افراد در شرایطی دشوار انجام دادند، افتخار می کنیم.


وی تصریح کرد: شناختن هرگونه تهدیداتی با منبع افغانستان دشوارتر خواهد بود اما متعهد به مقابله با آن هستیم.

وزیر امور خارجه قطر هم در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر کرده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود: ما روند تخلیه (افراد) از افغانستان را مورد بحث قرار داده و بر اهمیت گشودن گذرگاههای انسانی تاکید کردیم.این وزیر قطری گفت: ما طالبان را به همکاری با خودمان برای تسهیل روند رسیدن کمک های انسانی تشویق می کنیم.

وی افزود: ما بر شراکت قطر با آمریکا برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه تاکید می کنیم.

وی درباره پرونده فلسطین نیز تصریح کرد: ما بر اهمیت تداوم حمایت انسانی از برادران فلسطینی و دستیابی به یک راه حل سیاسی تاکید کردیم.

این وزیر قطری گفت: ما بسیاری از مشکلات در فرودگاه کابل را حل و فصل کردیم اما هنوز به توافقی برای راه اندازی مجدد آن نرسیده ایم.


محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود: ماموریت ما روی توجه به اتباع خارجی که می خواهند افغانستان را در سریعترین زمان ممکن ترک کنند، متمرکز است.


وزیر امور خارجه قطر گفت: آژانس های سازمان ملل و سایر نهادها را به تداوم کمک به افغانستان ترغیب می کنیم.


وی تصریح کرد: امیدواریم که افق های آینده بهتری برای افغانستان باشد و یک حکومت مشارکتی موثر تشکیل شود.


این وزیر قطری گفت: آمریکا مهمترین شریک قطر است و این رابطه دهه ها است که پابرجا است.


وی تصریح کرد: حدود 58 هزار نفر از طریق قطر از افغانستان تخلیه شده اند.


وزیر خارجه قطر گفت: اصلاح و تعمیرات انجام شده در داخل فرودگاه کابل باعث شده که این فرودگاه برای هوانوردی مناسب تر شود.


وی افزود: فرودگاه کابل اندک زمانی برای پروازهای بین المللی آماده خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها