کد خبر: 270369
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ جمعه ۱۵ فوریه ۲۰۱۹، ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی امروز جمعه 15 فوریه 2019 (26 بهمن 1397) حمله تروریستی در سیستان‌وبلوچستان و نشست ورشو را از منظر و دیدگاه خویش بررسی کردند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 270369
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز جمعه 15 فوریه 2019 (26 بهمن 1397) همچنان به حمله تروریستی در سیستان‌وبلوچستان و نشست ورشو پرداخته و هر یک از منظر و دیدگاه خویش آن را بررسی کردند.

روزنامه اللواء لبنان بیانیه سپاه پاسداران را در رابطه با پاسخ به حمله زاهدان منعکس کرده و به نقل از سپاه این پاسخ را قوی و قاطع و فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران اعلام کرد.

این روزنامه لبنانی به نقل از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران آمریکا و اسرائیل را متهم اصلی حمله علیه سپاه معرفی کرده است.

روزنامه البناء در گزارش تحلیلی مفصلی تاکید کرد واشنگتن بازی را در لاهه، ورشو و سوچی به ایران باخت. به اعتقاد تحلیلگر این روزنامه لغو ممنوعیت سفر سعودی‌ها به لبنان از اولین نتایج بسته پیشنهادی کمک‌های ایران به لبنان محسوب می‌شود.

روزنامه المستقبل که مواضع متفاوتی با این دو روزنامه دارد در تحلیلی از نشست ورشو تاکید می‌کند با وجود آنکه در زمان دعوت برای مشارکت در آن آمریکا تاکید می‌کرد این تجمع صرفا برای تشکیل ائتلافی علیه ایران است اما بعد از آن آمریکایی‌ها با وارد کردن تعدیل‌هایی در سخنان خود اعلام کردند دستور کار نشست مسائل فراتری را در نظر دارد و تمامی چالش‌های خاورمیانه را در بر می‌گیرد.

این روزنامه همچنین در تفسیر دلایل گرایش پررنگ کشورهای عربی به سوی اسرائیل هم به نقل از کارشناسان متخصص نوشت: ایران‌هراسی دولت‌های سنی عربی، افزایش خطر گروه‌های اسلامگرای افراطی، رسیدن نسل جدیدی از رهبران عرب که قدرت را از پدران خود به ارث برده‌اند، سرخوردگی و شکست‌های متوالی که به دلیل سیاست‌های رهبران فلسطینی این مسئله دچار آن شده و سیاست‌های دونالد ترامپ برای پیش راندن کشورهای عربی به سوی اسرائیل از مهم‌ترین دلایل این گرایش محسوب می شود.

المستقبل همچنین به نقل از گزارش نیویورک تایمز از طرح سری ترامپ برای انجام اقدامات تخریبی در برنامه موشکی ایران سخن گفت و خبر داد گرچه این طرح در دوره جرج بوش پسر کلید خورد اما در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دچار کندی شد تا با روی کار آمدن ترامپ دستور سرعت بخشیدن به آن صادر شود.

روزنامه البیان امارات هم در گزارشی به این مسئله پرداخت و تلاش کرد با یافتن شواهد و قراین پیشبرد این برنامه جاسوسی امنیتی را مورد بررسی قرار دهد.

روزنامه الشرق الاوسط قول تهران به گرفتن انتقام خون شهدای سپاه را منعکس و از دستور رهبر انقلاب برای انجام تحقیق در مورد آن نوشت.

روزنامه القدس العربی هم تیتر مشابهی را در مورد عملیات تروریستی زاهدان انتخاب کرد و در ادامه گزارش خود از سیل بیانیه‌های محکومیت این اقدام نوشت.

القدس العربی در سرمقاله خود هم با عنوان «سیرک ورشو و انقلاب ایران»، به زمانبندی برگزاری نشست ورشو در سالگرد انقلاب اسلامی ایران اشاره و از همزمان شدن آن با جمله تروریستی خونین در سیستان‌وبلوچستان نوشت.

به نوشته القدس العربی می‌توان به ظریف برای توصیف این نشست به عنوان سیرک حق داد، زیرا مشارکت عربی در آن مایه خنده و گاه نیز شفقت‌آمیز بود، اینکه وزیر خارجه عمان برای ملاقاتی سری با نتانیاهو از پله‌های پارکینگ فرار کند در حالی که قبل از این در مسقط با او علنا دیدار کرده بود یا اینکه وزیر خارجه یمن میکروفون خود را به نتانیاهو بدهد کاری که دستیار رئیس‌جمهور آمریکا آن را مایه خرسندی توصیف کرد اموری شفقت‌آمیز هستند.

در این حال القدس العربی در خبری از ابراز امیدواری ایالات متحده و اسرائیل برای افزایش فشار بر ایران در کنفرانس ورشو هم نوشت. القدس العربی به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد ایران منبع اصلی اختلاف بین آمریکا و متحدینش برای پیشبرد برنامه‌های واشنگتن در خاورمیانه محسوب می‌شود.

حسن فحص تحلیلگر امور ایران هم در این روزنامه در تحلیل چهل سالگی انقلاب اسلامی، انقلاب ایران را تعددگرایی سیاسی حساب شده و انقلابی‌گری کنترل شده توصیف کرد.

القدس العربی همچنین از پایان نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران گزارش داد.

روزنامه الاهرام مصر هم از متهم شدن اسرائیل و آمریکا توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران سخن گفت و نوشت رئیس‌جمهور ایران، افراد مجری این اقدام را «دسته مزدور» توصیف کرد و آنان را به انتقامی سخت وعده داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها