«اعتمادآنلاین» تحولات ایران از نگاه رسانه‌های منطقه را بررسی می‌کند:

ایران در مطبوعات و رسانه‌های عربی؛ سوم فوریه 2019

روزنامه های عربی در صفحات و پایگاه اطلاع‌رسانی خود در اینترنت  موضوع‌های مختلفی را در در رابطه با رخدادها و اخبار جمهوری اسلامی ایران منعکس کردند که مهمترین آنها رونمایی از موشک هویزه بود.

ایران در مطبوعات و رسانه‌های عربی؛ سوم فوریه 2019
کد خبر: 267350
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ۱۰:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه های عربی در صفحات و پایگاه اطلاع‌رسانی خود در اینترنت موضوع‌های مختلفی را در در رابطه با رخدادها و اخبار جمهوری اسلامی ایران منعکس کردند که مهمترین آنها رونمایی از موشک هویزه بود.

روزنامه الرای الکویت در صدر صفحات خود به رونمایی از موشک دوربرد هویزه پرداخته و «ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلابش موشک کروز دوربرد را رونمایی کرد» را تیتر کرده است.

روزنامه الشرق الاوسط هم رونمایی از موشک هویزه را به عنوان خبر ایران خود انتخاب کرده و تاکید می‌کند، دو روز بعد از گام اروپا که می‌تواند توافق هسته‌ای را همچنان حفظ کند، ایران از آزمایش موشک جدیدی با برد 1350 کیلومتر خبر داد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای همسو با گفتمان عربستان به نقل از امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان نوشت : «موشک هویزه آزمایش خود را در فاصله 1200 کیلومتری باموفقیت پشت سر گذاشت.»

الشرق الاوسط همچنین در خبری از شک و تردیدهای ایران نسبت به کارایی کانال مالی ویژه اروپایی نوشت و تحت همین عنوان نوشت: در کنار آزمایش موشکی، سازوکار مالی اروپا هم جدال گسترده‌ای بین طرف‌های موافق توافق هسته‌‌ای و طرف‌های منتقد آن به وجود آورده است.

در ادامه این گزارش آمده است برخی از محافل ایرانی نسبت به کارایی سازوکار ابراز شک و تردید کرده و انتقادات خود را بر محور بیانیه کشورهای اروپایی در رابطه با اینکه فعالیت آن ابتدا با کالاهای غذا و دارو آغاز شده و سپس بقیه بخش‌ها را در خواهد گرفت، متمرکز کرده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های نزدیک دولت به سرعت، مشروط شدن اجرایی شدن این سازوکار به تصویب FATF وخواسته اروپا در رابطه با برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران را تکذیب کردند.

روزنامه العرب ـ لندن هم در گزارشی از تهران از عرضه دست آوردهای نظامی ایران در سالگرد پیروزی انقلاب سخن گفت و در جریان پرداختن به موشک هویزه مسئله پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر و انتقال ماهواره پیام را هم ذکرکرد و خبر داد ماهواره دوستی به زودی در برنامه استقرار در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

این روزنامه نزدیک به امارات در عین حال ادعا کرد آزمایش‌های موشک‌های ماهواره‌بر ایران موجب انتقاد و اعتراض کشورهای غربی از جمله فرانسه شده است به ویژه که اسرائیل و ایالات متحده این نوع پرتاب‌ها را اولین مراحل آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما توصیف می‌کنند.

این در حالی است که روزنامه القدس العربی هم در کنار پرداختن به خبر موشک کروز هویزه، به نقل از «سعدالله مسعودیان» سرکنسول ایران در سلیمانیه خبر داد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به زودی ودر جریان سفر قریب الوقوعش به عراق به منطقه کردستان هم سفر خواهد کرد.

نویسنده این گزارش بر این باور است تهران به دنبال تعمیق نفوذ خود به ویژه فعالیت اقتصادی خود در کردستان عراق است و به دنبال تعامل با این منطقه برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریست و جدایی‌طلب مخالف این کشور در منطقه شمال عراق است.

گفتنی است این خبر صرفا در این روزنامه منتشر شده و هیچ پایگاه و رسانه دیگری آن را منتشر نکرده است.

القدس العربی همچنین به نقل از مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌تبار پرس‌تی‌وی که بازداشتش در آمریکا جنجال بزرگی به وجود آورد، دولت کشورش را به تبعیض نژادی علیه مسلمانان متهم کرد.

روزنامه الکترونیکی الرای الیوم خبر عملیات تروریستی علیه یک پایگاه بسیج در نیکشهر سیستان وبلوچستان را پیگیری کرده و به نقل از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، اجرایی شدن سازوکار مالی را بیانگر استقلال اتحادیه اروپا توصیف کرد.

این روزنامه به نقل از روحانی افزود: به رغم تاخیر صورت گرفته اما اتحادیه اروپا با برداشتن این گام استقلال خود را در مقابله با خشم آمریکایی ثابت کرد.

یک روزنامه‌نگار سوری هم در یادداشتی در این روزنامه از ارتباط نگرانی‌های اسرائیل با اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و احتمالات وقوع جنگ نظامی پرسید ونوشت: دیگر بر کسی پوشیده نیست، ایران به عنوان متحدی که از هیچ کمکی به سوریه در راستای مبارزه با تروریسم فروگذاری نکرده امروز حضورش در سوریه به اعتراف رهبران آمریکا و اسرائیل به خطری حقیقی برای آنها تبدیل شده است.

به نوشته «ربی یوسف شاهین» آمریکا و اسرائیل از این پس دیگر نمی‌توانند در مقابل استمرار پیروزی‌های محور مقاومت بی‌تفاوت بمانند به ویژه که این محور با همپوشانی قطب‌های مختلفش ثابت کرده غیر قابل شکست است، پس باید کاری برای تفکیک این محور انجام شود و چه بهتر که این تهاجم برای تفکیک از مهمترین و بزرگترین حامی محور مقاومت در مناطق مختلف یعنی ایران آغاز شود.

از این منظر می‌توان دلایل و اهداف حملات صورت گرفته به ایران را بعد از شکست در به زانو در آوردن مقاومت در سوریه تفسیر کرد.

این نویسنده وتحلیلگر سوری در پایان یادداشت خود آورده است: به طور کلی ایران قدرتی قابل توجه دارد، فشارهای آمریکا هم بهترین دلیل بر اهمیت منطقه‌ای این کشور اسلامی مقاوم دارد، رهبران ایران به تهدید انجام جنگ واکنش و پاسخ داده‌اند و همان تاکید بر واکنش ویرانگر ایران که از زبان رهبران این کشور صادر شد بهترین پاسخ برای این تهدیدها محسوب می‌شود.

روزنامه المصری الیوم هم در شماره امروز خود گفت‌وگویی با «ایرینا تسوکرمان» که او را پژوهشگر آمریکایی متخصص در امور خاورمیانه توصیف کرده داشته و این پژوهشگر از آنچه شکل‌گیری محور شرارت جدید در منطقه با حضور «ایران، ترکیه و قطر» می‌داند سخن به میان آورده است.

المصری الیوم به نقل از وی آورده است محور ترکیه ـ قطر ـ ایران محور شرارت جدید در خاورمیانه است که به دنبال نشر هرج‌ومرج و بی‌ثباتی در آن است ودر این راستا با گروه‌های تروریستی و اخوان المسلمین نیز همسویی پیدا کرده است.

به ادعای این پژوهشگر آمریکایی هر یک از این سه کشور اهداف و برنامه‌های خود را دارند که در این رابطه طرح‌های ترکیه و قطر از وضوح و عینیت بیشتری در منطقه برخوردار هستند.

روزنامه الصباح الجدید هم در مقاله‌ای تحلیلی به قلم «جمال جصانی» روند 40 سال انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده و در پایان نتیجه‌گیری می‌کند امروز نیز همانند 40 سال پیش و شاید بیشتر از آن این انقلاب با چالش‌ها و تهدیدها مواجه است، این خطرات فقط به دلیل توطئه‌های شیطان بزرگ و انواع و اقسام شیطان‌های دیگرمخالف این انقلاب پویا نیست بلکه بر اساس گفته‌های حسن روحانی رئیس جمهور ایران، کشورش با بزرگترین فشار و بحران اقتصادی 40 سال گذشته خود مواجه است مشکلی که روحانی مسئولیت آن را به عهده سیاست‌های جدید واشنگتن می‌اندازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها