کد خبر: 223210
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۲:۲۷:۰۰
| |

رئیس جمهور امریکا می‌تواند از یک خراب‌کننده تجارت‌های بین‌المللی به یک نجات‌دهنده تبدیل شود

ترامپ چگونه می‌تواند مانند ریگان باشد

با پیشنهاد جدید لغو تعرفه‌ها، ترامپ از تاکتیک‌های رونالد ریگان استفاده می‌کند. ریگان را به‌عنوان یک تندروی ضد شوروی می‌شناختند. در نشست سال 1986 در ایسلند، ریگان به گورباچوف، رهبر جماهیر ایده رادیکالی را پیشنهاد داد. او گفت که هر دو کشور باید زرادخانه‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند. این ایده باعث غافلگیری شوروی شد. اگرچه هر دو کشور بدون دستیابی به توافق ایسلند را ترک کردند؛ اما استراتژی ریگان راه را برای خلع سلاح هسته‌ای در تاریخ هموار کرد.

ترامپ چگونه می‌تواند مانند ریگان باشد
کد خبر: 223210
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۲:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- همان‌طور که رونالد ریگان تلاش کرد تا سلاح‌های هسته‌ای را از بین ببرد، دونالد ترامپ هم باید تعرفه‌ها را از بین ببرد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته، زمانی که با ژان کلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپا موافقت کرد تا راهی برای پایین آوردن تعرفه‌ها و از بین بردن موانع صادرات یکدیگر پیدا کنند، برنده تجارت آزاد شد. جزئیات این توافق هنوز مشخص نیست؛ اما بر اساس آن اروپایی‌ها باید نفت، سویا و کالا‌های تولیدی آمریکا را بیشتر بخرند و ترامپ در ازای آن تعرفه‌های خودرو و فولاد را کاهش دهد.

این ایده دونالد ترامپ بود. شب قبل از توافق، ترامپ در توییتر خودش نوشت: «هم ایالات‌متحده و هم اتحادیه اروپا تعرفه‌ها، موانع و کمک‌هزینه‌ها را کنار بگذارند. این امر درنهایت بازار آزاد و تجارت عادلانه نامیده می‌شود! آمین.»

این یک استراتژی برنده است. رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که تهدید به اعمال تعرفه‌ها، تاکتیک مذاکره برای کاهش موانع تجاری است. گام بعدی پیشنهاد «تعرفه صفر» به متحدان کلیدی، ازجمله بریتانیا، کانادا، مکزیک و کره جنوبی است.

اگر هدف ترامپ دستیابی به مشاغل و دستمزد بیشتر است، آمریکا باید از سناریو «تعرفه صفر» برنده بیرون بیاید. بیشتر شرکای تجاری آمریکا تعرفه‌های بیشتری نسبت به این کشور دارند. یک مطالعه توسط شورای مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا محاسبه می‌کند که میانگین تعرفه‌های آمریکایی 3.5 درصد است، در حالی که میانگین تعرفه‌های اتحادیه اروپا 5 درصد است. تعرفه‌های چین 10 درصد و میانگین تعرفه‌های جهان حدود 10 درصد است. شرکت‌های آمریکایی در زمین بازی می‌توانند با هر کسی رقابت کنند و صادراتشان از لغو موانع تجاری سود می‌برد.

تعرفه‌های بالاتر بر فولاد، آلومینیوم و خودرو و صدها محصول وارداتی از سایر کشورها، به‌ویژه چین منجر به اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر محصولات تولیدی آمریکا شده که به کشاورزان، بازار سهام و رشد اقتصادی لطمه زده است.

با پیشنهاد جدید لغو تعرفه‌ها، ترامپ از تاکتیک‌های رونالد ریگان استفاده می‌کند. ریگان را به‌عنوان یک تندروی ضد شوروی می‌شناختند. در نشست سال 1986 در ایسلند، ریگان به گورباچوف، رهبر جماهیر شوروی ایده رادیکالی را پیشنهاد داد. او گفت که هر دو کشور باید زرادخانه‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند. این ایده باعث غافلگیری شوروی شد. اگرچه هر دو کشور بدون دستیابی به توافق ایسلند را ترک کردند؛ اما استراتژی ریگان راه را برای خلع سلاح هسته‌ای در تاریخ هموار کرد.

استراتژی تجارت بدون تعرفه به آمریکا اجازه می‌دهد که موضع اخلاقی را در این مذاکرات به دست بگیرد. ترامپ از کسی که تجارت‌‌های بین‌المللی را خراب می‌کند تبدیل به یک نجات‌دهنده بالقوه می‌شود. درست مثل زمانی که رونالد ریگان از یک چهره تندرو تبدیل به یک صلح‌بان شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها