کد خبر: 626741
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۸ ۱۷:۲۰:۰۰
| |

چگونه مسکن متری در بورس کالا بخریم؟+ جزئیات

مدیر مطالعات اقتصادی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران به جزئیات فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف مسکن پرداخته است.

چگونه مسکن متری در بورس کالا بخریم؟+ جزئیات
کد خبر: 626741
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۸ ۱۷:۲۰:۰۰

روزنامه ایران جزئیات فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف مسکن را تشریح کرده است. 

به گزارش ایران، بخش‌های مهم این گزارش که به نقل از مدیر مطالعات اقتصادی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران را در ادامه می‌خوانید:‌

 

  • سه راهکار برای مشارکت هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه در صنعت ساختمان در چهارچوب بازار سرمایه ارائه شده است. دو راهکار در راستای تأمین مالی پروژه‌های ساخت است و راهکار دیگر روشی برای فروش و مدیریت املاک بزرگ است.
  • راهکار اول همان انتشار اوراق سلف مسکن در بورس کالاست. نکته مهم آن، این است که لازم نیست سرمایه‌گذار به اندازه خرید کل متراژ یک خانه اوراق بخرد، بلکه هر فرد به میزان سرمایه خود به عنوان مثال به اندازه ۶ متر مربع می‌تواند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری داشته باشد که از این طریق می‌تواند ضمن پوشش ریسک قیمتی بازار مسکن، پروژه ساخت را تأمین مالی کند.
  • راهکار دوم نیز این است که می‌توانیم صندوق‌های زمین و ساختمان راه‌اندازی کنیم که این صندوق‌ها با پیمانکاران وارد مذاکره شده و تأمین مالی پروژه آنها را بر عهده بگیرند و عملاً تأمین سرمایه در گردش بازار مسکن را ایجاد کنند. قیمت و سود حاصل از واحدهای این صندوق در واقع به میزان سوددهی پروژه‌های ساخت‌وساز در اختیار صندوق مذکور برمی‌گردد.
  • راهکار سوم که نوعی روش فروش است، راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات است. این صندوق امکان اوراق بهادارسازی املاک بزرگی را فراهم می‌کند که فروش یکجای آنها چالش‌برانگیز است. در این مدل، برای مثال خانه‌ای که ۸۰ درصد پیشرفت داشته، تبدیل به ۵۰ هزار ورقه بهادار می‌شود و هر ورقه آن شامل بخشی از آن مسکن مثلاً یک مترمربع است. البته برای تخصیص نهایی واحدهای مسکونی و تحویل آنها در سررسید، دارنده باید به میزان متراژ قابل تحویل، صاحب اوراق سلف استاندارد مسکن باشد.
  • وقتی یک پروژه ساختمانی تمام شد، هر فرد به اندازه اوراق خریداری شده خود مالک متراژ مشخصی از آن پروژه است. با رسیدن به موعد تحویل فیزیکی، اگر تعداد اوراق خریداری شده توسط وی حداقل به اندازه یک واحد کامل باشد، فرد طی فرایند منصفانه‌ای برای تخصیص واحدها، صاحب واحد مسکونی خواهد شد. در واقع فرد در سررسید می‌تواند با ارائه درخواست آمادگی تحویل و تکمیل فرم اولویت‌بندی تخصیص، برای تحویل گرفتن واحد خریداری شده اقدام نماید. در غیر این صورت واحدهای مسکونی متناظر واحدها از طرف دارندگان اوراق به بهترین قیمت به فروش رسیده و با دارنده ورقه تسویه نقدی می‌شود. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها