کد خبر: 610104
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۲۲:۱۰:۰۴
| |

مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه:

آینده و ثروت سازی ما در آفریقاست

تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران در سال ۱۴۰۰

به گفته معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، مبادلات تجاری غیرنفتی کشور در سال گذشته 52 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل از آن یعنی 1400، حدود 13 درصد افزایش داشته است.

آینده و ثروت سازی ما در آفریقاست
کد خبر: 610104
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۲۲:۱۰:۰۴

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت : مبادلات تجاری ایران پارسال۵۲ میلیارد دلار بود که افزایش ۱۳ درصدی در مقایسه با سال پیش از آن داشت.

به گزارش تسنیم،  بخش‌های مهم گفتگوی مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در برنامه صف اول را می‌خوانید:

  • در سفری که آقای رئیس جمهور به چین داشتند آنجا با آقای شی جینگ پین توافق کردند، چون رئیس جمهور چین خواستند در جهت ارتباطات دیپلماتیک بین کشور ایران و عربستان این میانجی گری را داشته باشند و ایشان پذیرفتند.
  •  قدم‌های بعدی انجام شد منتهی یکی از قدم‌های بسیار مهمی که باید شکل می‌گرفت ملاقات دو وزیر خارجه بود، خوشبختانه در پکن این جلسات برگزار شد یک بیانیه ایی امضا شد روی آن قدم‌هایی که باید برداشته شود تا گشایش سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور که الحمدالله نهایی شد.
  • در 12 ماه حدود 52 میلیارد صادرات غیر نفتی بوده، یعنی شامل نفت خام، فراورده‌های مربوطه نبوده، حتی فراورده‌های گاز و پتروشیمی جزو غیر نفتی که تا به حال سابقه نداشته است، این رشد 13 درصدی نسبت به سال گذشته است، چون سال گذشته در سال 1400 حدود 43 درصد رشد داشت که نسبت به آن انجام شده است.
  • در مورد اسیای مرکزی ما گیت ورودی‌مان به آسیای مرکزی ترکمنستان بود که به خاطر مسائلی ارتباطمان قطع بود کانال ترانزیتی و راه آهن، که تلاش‌های زیادی شد و با همان قدم‌ها در سطح بالا باید وزرا و بعد در سطح وزارت خارجه این موانع را برداشتیم.
  •  رابطه تجاریمان با پروژه‌های صدور خدماتی مهندسی که در تاجیکستان گرفتیم به 500 میلیون دلار رسید، با قزاقستان یک دفعه به 329 رسید، این موانع با موانع و رفع مشکلات ترانزیتی با کمیسیون‌های مشترکی که برگزار شد توانست شکل بگیرد، تجارت هم یکی از فاکتور‌ها در جهت صادرات است، ما یکی از برنامه‌هایمان برای امسال این است که اول حفظ اوضاع را داشته باشیم که تغییر نکند و روی آن بتوانیم تا 20 درصد افزایش صادراتی به کشور‌های همسایه و کشور‌های هدفی که داشتیم،.
  • یکی از کشور‌های هدف ما چین بود که ما توانستیم موانع صادراتی مان در زمینه مرکبات و کشاورزی اقتصاد دریا که ماهی و میگو است با چین برداشته شود اواخر سال ما، سال ایرانی ما توانستیم پرتقالمان با استاندارد وارد چین شود که در تلویزیون چین سراسری پخش شد این تازه |آغاز کار است، ما در این جهت یکی از بازار‌ها در جهت افزایش و تثبیت صادرات ما مثلا چین است.
  • من همیشه گفته ام آینده و ثروت سازی ما در آفریقاست، حدود 62 کشور در آنجا وجود دارد در تمام زمینه‌ها چه کالا‌های اساسی مورد نیاز ما و چه کالا‌های مورد نیاز صنایع ما مواد اولیه را از این کشور‌ها را می‌توان تامین کرد، فضایی است برای صادرات کالا‌های دانش بنیانی ما در زمینه‌های مختلف دانش بنیان ما با‌های تک یک و دو این مسئله است و‌های تک سه، هر سه زمینه برای این‌ها در آنجا وجود دارد که ما بتوانیم آنجا با هولدینگ‌هایی که تشکیل می‌دهیم.
  • در رشته‌های مختلف، ما الان یک اشکال داریم که فلان تجهیزات پزشکی می‌خواهد در فلان کشور صادرات کند در صورتی که باید یک هولدینگ و یک سازمان بزرگی باشد که 500، 600 شرکت دانش بنیان را در این شاخه زیر نظر خودش داشته باشد و ما بازار را برایش تهیه کنیم و آن بتواند کار خودش را با برند ایران با کشور‌های افریقایی و کشور‌های مختلف توسعه دهد.
  •  در بخش نانو 400، 500 شرکت باید زیر مجموعه هولدینگ بیایند، اگر 10 هولدینگ داشته باشیم آن هولدینگ‌ها مقابل باشند و حرکت کنند، ما یک شرکت دانش بنیان در ظرفیت پایین می‌تواند صادر کند، اما یک هولدینگ با 500 شرکت و کالا‌های مشابه و زنجیره می‌تواند فضای بهتری را در صادرات داشته باشیم، هولدینگ راحت‌تر می‌تواند تماس برقرار کند و قرارداد ببندد، این شرکت‌ها هم می‌توانند شرکای آن باشند.
  • سعی است با امریکای لاتین و کشور‌های مختلف در افریقا تا بتوانیم یک کانون‌هایی شکل دهیم و در زمینه‌های مورد نیاز خودمان کار خود را توسعه دهیم، صدور خدمات مهندسی ما بسیار می‌تو اند توسعه پیدا کند در کنار صدور خدماتی مهندسی مصالح ساختمانی می‌تواند در انجا فضا داشته باشد و برود، ما همیشه در این چند سال از افریقا غفلت کرده ایم.
  •  میتوانیم با سرمایه گذاری‌های مختصر حداقل 40، 50 میلیون دلار سرمایه گذاری کنیم و کالا را استحصال کنیم و می‌توانیم با حتی یک قدم پروسه در آنجا آن کالا را به ایران بیاوریم و فولاد خودمان توسعه دهیم، اغلب کارخانه‌های فولاد ما تا 50 درصد کار می‌کنند مواد اولیه کم داریم، چینی‌ها و روسی‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند.
  • امسال ما در ذهنمان این است که تا صد هزار بتوانیم اتومبیل ساخت ایران را در برند‌های مختلف صادر کنیم، به کشور‌های افریقایی و امریکای لاتین و به همسایه هایمان، در زمینه‌های مختلف کیفیت کار خوب است تست‌ها انجام شده، حتی یک کشور افریقایی از ما ماشین‌های فرمان راست خواست، با ارتباطی که گرفتیم با کارخانجات داخل، در عرض یک ماه فرمان راست را نمونه رفته در آن کشور تست می‌شود.
  • اگر انشاءالله این بازار را بگیریم ما تقریبا یک بازار 20، 30 هزار فقط در این کشور داریم در سایر کشور‌ها هم سفارش داریم، در زمینه تراکتور، تراکتور سازی تبریز ما در سطح بسیار خوبی است، الان صادراتش به کشور‌های آمریکای لاتین، آسیا به کشور بلاروس تقریباً صادرات 500 تراکتور داشته است.
  • چه فلزات و غیر فلزات ما تکنولوژی بالایی داریم، ​بسیار کشور‌های خلیج فارس علاقمند هستند به سرمایه گذاری ما یا سرمایه گذاری مشترک با ما، ​ این یک زمینه، ​در کالا‌های نانو، ​ بایو و داروسازی بسیار علاقمند هستند.
  • خوشبختانه از لحاظ پزشکی سطح بسیار بالایی در بخش قلب، ​ اعضای مختلف، ​ در بخش کلیه، ​این‌ها این توانایی، ​توانایی بالایی است و این فضا، ​ فضای بسیار خوبی است.
  • قدم اول بازار است، ​ تشویق کردن وزرا، ​زمینه اعزام هیات‌ها را باز کردن. پرواز‌های حمل و نقل می‌گوید ما می‌خواهیم به فلان کشور پرواز کنیم و مسافر ببریم ویزا مشکل دارد این وظیفه ماست، ​ما زمینه‌ها را آماده می‌کنیم، ​موانع را از سرکاشان در جهت این افزایش ​حضور بر میداریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها