کد خبر: 601212
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۶:۳۸:۳۷
| |

کاهش ۶۰ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی ایران

بررسی ارزش میانگین هر تن کالا در صادرات و واردات کشور نشان می‌دهد در بازه یازده ماهه، واردات کشور ۳.۶ برابر گران تر از صادرات کالاهای غیر نفتی بوده است.

کاهش ۶۰ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی ایران
کد خبر: 601212
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۶:۳۸:۳۷

صادرات کالاهای غیرنفتی ایران پس از ثبت رکورد کم سابقه در دی ماه امسال، کاهش ۶۰ درصدی را در نیمه زمستان امسال تجربه کرد. 

به گزارش اکوایران، گزارش تجارت خارجی کشور در بهمن ماه نشان می‌دهد که در یازده ماه اخیر در سال ۱۴۰۱، حجم تجارت خارجی از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت و کالاهای ایرانی ۳.۶ برابر ارزان تر از کالاهای وارداتی، در بازارهای جهانی به فروش میرسند.

حجم تجارت خارجی کشور (ارزش صادرات و واردات به غیر از نفت خام) در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور منفی ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار ثبت شده است. این در حالیست که تراز تجاری کشور در مدت مشابه سال گذشته منفی ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

داده‌های گمرک نشان می دهد که صادرات بهمن ماه نسبت به ماه گذشته از نظر ارزش، ۶۲ درصد و از نظر حجمی ۶۴ درصد کاهش یافته است. در یازده ماه ابتدای سال جاری بیشترین حجم صادرات به لحاظ ارزشی در دی ماه رقم خورد.

مطابق مجموع مبادلات بازرگانی کشور، متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰ به ۴۳۸ دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده است. این به معنای رشد ۱۳.۴ درصدی ارزش متوسط صادرات کالاهای غیر نفتی در یک سال اخیر بوده است.

این در حالی است که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در همین بازه زمانی، ۱۵۹۸دلار به ثبت رسیده است که که نسبت به رقم ۱۲۶۶ دلار در یازده ماهه سال گذشته، ۲۶.۲ درصد رشد داشته است.

این یعنی در ۱۱ ماهه امسال، ارزش هر تن کالای وارداتی ۳.۶ برابر گران تر از ارزش هر تن کالای صادرشده کشور بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها