کد خبر: 593482
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۲:۱۳:۱۵
| |

دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بر می‌گردد؟

کارشناس حوزه اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ابزارهای خوبی برای کاهش و کنترل قیمت دلار دارد، بیان کرد: به واقع، امکان برگشت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان وجود دارد.

دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بر می‌گردد؟
کد خبر: 593482
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۲:۱۳:۱۵

 

وحید شقاقی شهری در مورد نرخ واقعی دلار هم گفت: بیایید سال ۱۳۸۰ را در نظر بگیریم. در این سال قیمت دلار حدود ۹۰۰ تومان بود. اگر میانگین تورم ۲۰ سال اخیر که حدود ۲۰ درصد و تورم شرکای ایران حدود زیر ۳ درصد بوده، را هم در نظر بگیریم، عددی که از مابه‌التفاوت تورم داخل و خارج و دلار ۹۰۰ تومانی سال ۸۰ به دست می‌آید، نرخ تعادلی دلار است که بین ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان است. این در حالی است که حتی سال ۱۴۰۱ را هم لحاظ کنیم.

به گزارش بازار، شقاقی شهری ادامه داد: بنابراین، عددهای بالاتر از این به‌ویژه کانال‌ ۴۰ هزار تومان به بالا بیشتر انحرافی است و امکان کاهش آن وجود دارد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ابزارهای خوبی برای کاهش و کنترل قیمت دلار دارد، بیان کرد: به واقع، امکان برگشت دلار به کانال ۳۰ هزار وجود دارد و اگر نتواند این کار را بکند حداقل می‌تواند جلوی افزایش بیشتر آن را بگیرد، منتها همه اینها به توانایی‌های بانک مرکزی و موفقیت در راه‌اندازی بازار مبادله‌ای و تسهیل و سهولت در سامانه نیما، همچنین مدیریت انتظارات و کنترل خروج سرمایه از کشور و جلوگیری از قاچاق کالا بستگی دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها