کد خبر: 592555
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا جنگ آمریکا برای بقا در عراق دوباره شدت گرفته است؟

به گفته برخی از کارشناسان، آمریکا برای مستحکم کردن جایگاه خویش به ویژه در بعد نظامی در عراق دوباره دورخیز کرده است.

آیا جنگ آمریکا برای بقا در عراق دوباره شدت گرفته است؟
کد خبر: 592555
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۰:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- به گفته برخی از کارشناسان، آمریکا برای مستحکم کردن جایگاه خویش به ویژه در بعد نظامی در عراق دوباره دورخیز کرده است.

پنج سال بعد از اعلام پیروزی دولت عراق بر داعش و پیروزی بزرگی که منجر به آزادی آخرین نقطه خاک عراق از دست داعش شد، بار دیگر این گروه تروریستی حملات ایذایی خود را به ویژه علیه غیرنظامیان شدت بخشیده است.

اینکه یک گروه تروریستی بتواند بعد از چند سال صفوف خود را بازسازی کند و جان دوباره‌ای به خود ببخشد اتفاق جدیدی نیست به ویژه که از دوره فروپاشی گروه القاعده در افغانستان، اندیشه‌های سلفی جهادی بیشتر به صورت فردی یا گروهی در نقاط مختلف جهان ادامه پیدا کرده است.

اما آنچه مساله عراق را از دیگران متمایز و نقش آمریکا را در آن پررنگ‌تر می‌کند، حوادث موازی‌ای است که همزمان با شتاب یافتن فعالیت داعش در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور رخ داده یا در حال رخ دادن است.

چندی پیش بود که فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در نشست کمیته امنیت خارجی کنگره آمریکا از حضور حدود ۳۰ هزار نیروی زبده داعش در زندان‌های عراق و سوریه سخن گفته بود، رقمی که از نگاه کارشناسان می‌تواند پتانسیل ویژه‌ای برای قدرت دوباره این گروه تروریستی محسوب شود.

از سوی دیگر همزمان با روی کار آمدن محمد شیاع السودانی در عراق، دلار در این کشور نیز کار بالا رفتن از پلکان صعود را آغاز کرده و بدین ترتیب پول ملی عراق تقریباً یک‌چهارم ارزش خود را از دست داده است.

در این بین السودانی هم در اظهاراتی تعجب‌آور، از حتمی بودن نیاز به حضور نیروهای آمریکایی در کشورش سخن گفت، در حالی که گفته می‌شود سهم قابل توجهی از سود قرارداد بغداد با شرکت زیمنس برای بازسازی شبکه برق عراق نیز قرار است به صورت غیرمستقیم در اختیار طرف‌های آمریکایی گذاشته شود.

بر سر اینکه تا چه حد قطعات ارائه‌شده از سوی برخی از کارشناسان عراقی می‌توانند به شکل واقعی و حقیقی پازل شرایط جدید عراق را ترسیم کنند اختلاف نظرهایی وجود دارد، با این حال تقریباً اکثر کارشناسان عراقی چه موافق و چه مخالف حضور نظامی آمریکا در کشورشان بر این باورند که واشینگتن در آستانه بیستمین و یکمین سالگرد سرنگونی صدام حسین و اشغال عراقی برنامه‌ای برای خروج از این کشور ندارد و به هر بهانه و بهایی حضور خود را ادامه خواهد داد، حتی اگر یک میلیون عراقی دیگر هم قربانی شوند!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها