عدم تاثیرپذیری بورس از گزارش‌های مثبت شرکت‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارشات خوبی از سوی برخی از شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و نیز پالایشی‌ها ارائه شد اما رفتار بازار نشان از آن دارد که این گزارشات صرفا سهامداران را قانع به سرمایه‌گذاری در بورس نکرده است.

عدم تاثیرپذیری بورس از گزارش‌های مثبت شرکت‌ها
کد خبر: 566323
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ۱۲:۳۵:۵۰

شاخص کل بورس تهران در پایان روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه در حالی در ایستگاه یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد به کار خود پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه هفته قبل (آخرین روز کاری هفته جاری) ۵ مردادماه با ۲۸ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد رسید.

به گزارش ایرنا، شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۰۳ هزار و ۷۸۱ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۸۹ هزار و ۴۶۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۴۳ هزار و ۷۲۵ واحد به عدد ۲۳۳ هزار و ۷۰۴ واحد رسید.

روزهای پرنوسان معاملات بورس

حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته نخست مردادماه را مورد ارزیابی قرارداد و افزود: برآیند معاملات بازار در هفته گذشته نشان‌دهنده معاملات بازار با حجم اندک تقاضا و نیز معاملات بدون انرژی بود که این امر باعث شد تا حدی طرف عرضه بر طرف تقاضا غلبه داشته باشد.

وی اظهار داشت: به‌طور کلی در هفته گذشته شاهد معاملات ضعیف از سوی سهامداران در این بازار بودیم.

عبدی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه اکنون در روزهای پرنوسانی قرار دارد که علت عمده این مساله، عدم وجود نقدینگی در بازار است، در مقطع فعلی به دلیل عدم وجود جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس شاهد این مساله هستیم.

وجود برخی از تناقض‌ها در معاملات هفته گذشته بورس

این کارشناس بازار سرمایه به وجود برخی از تناقض‌ها در معاملات هفته گذشته اشاره کرد و گفت: گزارش‌های خوبی از سوی برخی از شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و نیز پالایشی‌ها ارائه شد، اما رفتار بازار نشان از آن دارد که این گزارش‌ها صرفاً سهامداران را قانع به سرمایه‌گذاری در بورس نکرده است.

وی اظهار داشت: خبرهای مرتبط با اقتصاد کلان، مانند تصمیمات اتخاذ شده و نیز سیاست‌گذاری‌های انجام شده در حوزه اقتصاد کلان برای افزایش نرخ بهره باعث شد تا سرمایه‌گذاران نگاه بدبینانه‌تری را نسبت به این بازار پیدا کنند و برداشت بدی از افزایش نرخ بهره بین‌بانکی داشته باشند.

تفاوت ایجاد شده در نرخ بهره ملموس نیست

عبدی با تاکید بر اینکه در واقعیت امر تفاوتی که نرخ بهره پیدا کرده است چندان ملموس نیست، گفت: همان‌طور که رییس بانک مرکزی مطرح کرد که تلاش این بانک این است تا فشار زیادی به بازار سرمایه وارد نشود، اما برداشت سهامداران این نیست و تصور آنها نسبت به بازار تغییر کرده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، وجود چنین مساله‌ای باعث شده است تا شاهد حجم نقدینگی چندان معقولی در بازار نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شاهد تنش‌های بین‌المللی و احتمال کاهش نرخ‌های جهانی هستیم که این مساله باعث شد تا بازار با احتیاط بیشتری برای سرمایه‌گذاری روبرو شود.

عبدی به دیگر عامل تاثیرگذار در نوسان این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اکنون در بازار با تهدید مربوط به قطعی برق صنایع مواجه هستیم که این امر در احتیاط سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌هایشان به بورس تاثیرگذار بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها