کد خبر: 554888
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ۰۵:۰۵:۰۰
| |

وقتی ایران جز FATF نباشد، امثال خاوری در غرب می‌تازند

وقتی ایران جز FATF نباشد، امثال خاوری در غرب می‌تازند
کد خبر: 554888
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ۰۵:۰۵:۰۰

خبر فرار خاوری به کانادا مهر 90 رسانه‌ای شد. فرزندانش قبل از پدر در کانادا مقیم بوده و در آنجا تحصیل‌کرده و مشغول به تجارت و کسب و کار بودند.

به گزارش آرمان ملی، وی دو پسر به نام خشایار با نام مستعار خش خاوری و اردوان خاوری و یک دختر به نام پرندیس دارد. اما خانواده او اکنون چه می‌کنند و چه ثروتی دارند.

پرندیس خاوری متولد 1369 است او بر خلاف برادرهایش پی درس‌ و مشق و علم‌آموزی بود اما گویا پدر با بخشش خانه به دختر جبران مافات کرده است. خانه خاوری در تورنتو که از قضا بسیار خبرساز هم شده است، نه متعلق به او که چندی پس از حضور خاوری در کانادا به نام دخترش شد.

برخی گزارش‌ها همچنین نشان از آن دارد که خاوری 7روز پس از خروج دائمی از ایران و ورود به خاک کانادا، وام خانه سه میلیون‌ دلاری خود را بازپرداخت کرده و خانه را به دخترش پرندیس انتقال داده است.

پرندیس به همین راحتی از قبلِ پدر پولدارِ گریخته از ایران یک‌شبه صاحب خانه شد؛ آن هم خانه‌ای که حالا نه‌ تنها برای ایرانیان که برای خیلی از رسانه‌های جهانی محل توجه است.

وقتی خبرنگار یک شبکه تلویزیونی برای گفت‌وگو با اعضای خانواده راهی خانه آنها شده بود، پرندیس تنها عضو خانواده بود که خیلی کوتاه در مقابل دوربین قرار می‌گیرد؛ هر چند نه حرف خاصی زد و نه نکته‌ای از آن دیالوگ کوتاه منتشر شد.

خشایار مدرک مهندسی از یکی از دانشگاه‌های تورنتو را اخذ کرده و در کار ساخت و ساز و بساز و بفروشی در کانادا مشغول است. تیپ و چهره پسر خاوری از همان زمان که وی مدیر دولتی با تیپ‌های مخصوص مدیران بود تفاوت داشت و تیپ مدرن و فشنی را برای خود انتخاب کرده و خاوری نیز بعد از فرار از ایران با تیپ متفاوتی در کانادا در تردد بود.

فرزندان خاوری چند رستوران معروف و لوکس در تورنتو دارند و بنگاه هتلداری را نیز اداره می‌کند. خشایار درآمد میلیونی دلاری داشته و مانند پدرش مغز متفکر تجاری بوده و خودش را در وب‌سایتش کارآفرین معرفی کرده است.

 

همسر خاوری هم بی‌بهره نبود

13 فروردین 98 بود که ویدئوی تبلیغاتی فروش یک خانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گفته می‌شود متعلق به همسر محمودرضا خاوری است.

این خانه لوکس که در تورنتو قرار دارد، 9میلیون دلار (حدودا 120 میلیارد تومان) قیمت‌گذاری شده است. آن طور که مجله ایرانیان کانادا گزارش داده، طبق مدارک به دست آمده ماندانا خلیلی شورینی، همسر خاوری، درگیر دادگاهی برای یکی از وام‌های درخواستی خود روی این ملک است.

البته این خانه با مالکیت یک شرکت در استان آنتاریو به ثبت رسیده بود و مدیر این شرکت در مدارک ثبت هم فرد دیگری بود اما از طریق مدارک دادگاه مشخص شد که تنها مالک و سهامدار این شرکت ماندانا خلیلی شورینی، همسر محمودرضا خاوری است. این خانه تا چند ماه پیش به قیمت 9.3 میلیون دلار برای فروش ثبت شده بود و حالا با فروش نرفتن، مالک قیمت آن را 9میلیون دلار تعیین کرده است. مهم آن است که محمودرضا خاوری سال 2011 و بعد از طرح پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی از ایران به کانادا فرار کرد.

 

اردی نشان افتخار گرفت

اردی یا همان اردوان خاوری، از سوی مجله تایکون به‌عنوان «تاجر الهام‌بخش» سال معرفی شد!‌

مجله تایکون در یکی از شماره‌های اخیر خود اردوان (اردی) خاوری، پسر محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده در ایران به‌خاطر مشارکت در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی را به‌عنوان تاجر الهام‌بخش سال 2022 انتخاب کرده است.

در گزارش مجله تایکون درباره اردوان خاوری آمده است: «اردوان خاوری متعلق به خانواده‌ای است که چندین نسل سابقه کارآفرینی دارند و تجربه صدها سال کسب و کار و ظرافت‌های آن به او ارث رسیده است. »

گزارش مجله تایکون درباره دیگر فعالیت‌های دیگر اقتصادی اردوان خاوری نوشته است: «ارتباط دایمی اردوان خاوری با صاحبان کسب و کارهای اماراتی باعث شد تا او در سال 2007 یک شرکت بازرگانی تخصصی در زمینه خرید و فروش مصالح ساختمانی در این کشور راه‌اندازی کند.‌»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «مشتریان شرکت نیز افراد موفق کارآفرین هستند و ثروت موروثی آن‌ها باعث شده است نیازهای خاص داشته باشند. آقای خاوری و تیم او نیز دارای چنین پشتوانه‌ای است و به همین علت می‌توانند با آن‌ها همذات‌پنداری کنند.

در گزارش مجله تایکون درباره اردوان خاوری آمده است: «هنگامی که اردوان خاوری در 18 سالگی تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفت، کسی به او توجه نکرد؛ زیرا بسیار جوان بود. آنچه دیگران از آن اطلاع نداشتند پیشینه خانوادگی خاوری جوان بود. اردوان خاوری متعلق به خانواده‌ای است که چندین نسل سابقه کارآفرینی دارند و تجربه صدها سال کسب و کار و ظرافت‌های آن به او ارث رسیده است.

فرارو نوشت: این گزارش درباره فعالیت‌های اقتصادی اردوان خاوری از 18 سالگی چنین شرح داده است: «اردوان خاوری در سال 2005 شروع به فعالیت در صنعت سفر و گردشگری کرد. او طی 3 سال فعالیت، تبدیل به یکی از 3 شرکت بزرگ فعال در آژانس‌های مسافرتی در کانادا شد و شرکت او 11 دفتر در سراسر کشور تاسیس کرد و خدمات فروش عمده خدمات مسافرتی به بیش از 25 آژانس در کشور ارائه داد. افراد و شرکت‌های ثروتمند و برجسته در زمره مشتریانش بودند و به همین علت شرکت او جزو نخستین آژانس‌های مسافرتی غربی بود که بسته کامل تور گردشگری دبی را به مشتریان ارائه داد. پدر اردوان یعنی محمودرضا خاوری، در سال 2005 شهروندی کانادا را دریافت کرده است.

خانواده خاوری دست‌کم از سال 2001 در کانادا زندگی می‌کنند. محمودرضا خاوری در مهر 1390 به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت. خاوری توسط دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس و بابت دریافت رشوه به 10 سال حبس محکوم شده‌است. نام خاوری برای مدتی در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل وجود داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها