سخنگوی نیروی انتظامی تشریح کرد:

از چرایی عدم استرداد خاوری به کشور تا بازدارنده نبودن مجازات ها

سردار حاجیان گفت: افرادی که دستگیر کردیم که بیش از ۲۰ فقره سرقت را انجام داده اند. مجازات ها بازدارنده نیست و مجازات باید متناسب با نوع جرم باشد

از چرایی عدم استرداد خاوری به کشور تا بازدارنده نبودن مجازات ها
کد خبر: 531477
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۰:۲۷:۲۴

سردار مهدی حاجیان سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه (۲۰ دی ماه) برگزار شد، ضمن تسلیت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: سردار سلیمانی دارای مکتبی است که این مکتب، انقلابی بود در دل انقلاب اسلامی. شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی باعث وقوع انقلابی در تفکر اسلامی برای مقابله با استکبار بود.

به گزارش برنا، وی درباره عملکرد ۹ ماهه پلیس، بیان کرد: در حوزه پلیس فتا که امروز جرایم پیچیده و فنی در آن اتفاق می افتد به توانمندی رسیدیم به صورتی که پلیس فتا این توانایی را دارد بیش از ۸۹ درصد از جرایم این حوزه را کشف کند.

سردار حاجیان افزود: در حوزه جرایم سازمان یافته در فضای مجازی طی ۹ ماهه گذشته ۱۹۵ پرونده باندی را کشف کردیم که ۶۵ فقره مربوط به فیشینگ، ۳۴ فقره جعل کارت های بانکی، ۴۴ فقره کلاهبرداری بانکی بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق دارو و فعالیت های غیر قانونی در فضای مجازی، دستگیری باندهای فردش دارو را پلیس فتا شناسایی کرده است، طی ماه گذشته پلیس فتا موفق شد ۲۵ فروشنده داروهای سقط جنین را دستگیر و ۷۲ تارنما را احصا کند.

سخنگوی ناجا با اشاره به شعار سال، تصریح کرد: پلیس وظایفی را برای مبارزه با قاچاق کالا و مبارزه با فساد به عنوان ضابط قانونی دارد. پلیس امنیت اقتصادی امروز با برنامه و رویکرد مشخصی، ‌کشفیات زیادی داشته است. یکی از مشکلاتی که امروز برای کشور وجود آمده بحث قاچاق کالاست به دلایلی باعث کاهش تولید و اخلال در نظلم تولید می شود که با راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی در گمرک و همکاری با وزارت اقتصاد، ۴۵۸ درصد کشف جرایم داشتیم.

وی ادامه داد: در بحث دستگیری متهمان مبارزه با قاچاق کالا ۱۰ درصد افزایش داشتیم، ۳ هزار و ۳۰۰ قطعه لوازم‌یدکی را کشف داشتیم که ۹۶ درصد افزایش داشته است.۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کشف داشتیم که ۶۹ درصد افزایش کشفیات را شاهد هستیم. یک میلیون و ۹۰۰ هزار تجهیزات رایانه ای کشف شده و در بحث تجهیزات ۴۸ درصد افزایش کشف داشتیم.

سردار حاجیان ادامه داد: در بحث کشف استخراج ماینرها، به دلیل اینکه ورود و بعضا فعالیت‌شان غیرقانونی است از ابتدای طرح تاکنون، ۱۷۹ هزار ماینر کشف شده است. در تابستان امسال فعالیت این دستگاه ها موجب تداوم قطعی برق را داشت.

سخنگوی ناجا درباره مبارزه با سرقت، تصریح کرد: ۵۲ درصد سرقت های خرد است و افزایش ۹ درصدی سرقت خرد را شاهد هستیم. فقر، بیکاری، اعتیاد، وضعیت معیشتی و ...‌ عامل افزایش سرقت های خرد است و پلیس وظیفه کشف و ردیابی سارق را دارد همچنین وظیفه پیشگیری از جرم را پلیس برعهده دارد.

وی گفت: مجازات هایی که برای سارق خرد درنظر گرفته شده است آیا بازدارنده است؟ آیا زندان امکان اصلاح فرد را دارد؟ افرادی که دستگیر کردیم که بیش از ۲۰ فقره سرقت را انجام داده اند. مجازات ها بازدارنده نیست و مجازات باید متناسب با نوع جرم باشد و همین سرقت ها باعث ناامنی ذهنی می شود. در تمام کشف سرقت پلیس موفق بوده است و میانگین کشف سرقت ۹ درصد افزایش یافته است و نشان می دهد که تمام مسئولان تصمیم گیری کنند.

سردار حاجیان بیان کرد: در بحث جمع آوری و ساماندهی معتادان متحاهر نیروی انتظامی آمادگی کامل را دارد و با طرح های مختلف در سطح کشور اقدام می کند. جمع آوری معتادان برای پلیس کار راحتی است اما نگهداری و درمان معتادان کار ساده ای نیست و سازمان های متخلفی در این زمینه نقش دارند.

برگ سبز سند رسمی مالکیت خودرو

سخنگوی ناجا درباره سند مالکیت خودرو، تصریح کرد: درحال حاضر سند مالکیت خودرو، برگ سبز است و پلیس راهور براساس قانون این برگ سبز را صادر می کند که سند رسمی است. این برگ سبز ۴ مبنای قانونی دارد و به استناد این ۴ مبنا سند مالکیت همان برگ سبز است. با وزارت اقتصاد و سازمان مالیات صحبت شده است که در مراکز تعویض دفاتر مالیات راه اندازی شود تا مالیات خودرو هم دریافت شود.

وی ادامه داد: تا امروز تکلیف مردم مشخص شده و این به نفع مردم است و ما نیز پشت مردم هستیم. در صحبت هایی که مردم با پلیس داشته اند از این اقدام خوشنود هستند.

اقدامات پلیس در مناطق سیل زده

سردار حاجیان درباره استان های سیل زده، گفت: نیروی انتظامی وظیفه استقرار نظم و امنیت را بر عهده دارد بر همین مبنا در زمان بحران های طبیعی مطمئنا خدمات انتظامی بیشتر مورد نیاز مردم است به همین دلیل در بحران های طبیعی سازو کارهای مشخصی داریم، در استان های جنوبی کشور که بحران سیل پیش آمد فرمانده انتظامی کل کشور دستور ارائه تجهیزات پلیس به مردم سیل  زده را دادند و بیش از ۱۵۰ واحد گشتی مضاعف برای استان های مربوطه قرار گرفت و ۷۲ تیم امدادی هم تشکیل شد.

فوت ۴۰ تا ۵۰ نفر در روز به دلیل تصادفات رانندگی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام دستگاه همکاری لازم را با پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر نمی کند، گفت: برای اولین رئیس جمهور محترم در جریان مسئله معتادان متجاهر ورود کردند و میدانی حضور پیدا کردند. مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز باید افزایش پیدا کند در رفع این معضل وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، پلیس و ‌... باید همکاری داشته باشند. جمع آوری معتادان برای پلیس کار ساده ای است اما باید ظرفیت نگهداری از آنان باشد باتوجه به اینکه شهرداری تهران به این مسئله ورود پیدا کرده است امید داریم این معضل هرچه سریعتر رفع شود. باید تمامی نهادها به خصوص شهرداری زیرساخت های لازم را تامین کند. بودجه ای در این خصوص به پلیس اضافه نشده است اما پلیس وظیفه خود می داند که با مردم و نهادها همکاری لازم را داشته باشد.

سردار حاجیان ادامه داد: اقدامات شهرداری آغاز شده است و تصمیمات آن گرفته شده به زودی خبرهای خوبی می شنویم اما هنوز اقدامات لازم محسوس نیست.

وی درباره افزایش حوادث جاده ای و نقش پلیس، تصریح کرد: ۹ درصد افزایش فوتی ناشی از تصادفات رانندگی را داریم و ۱۰ درصد افزایش تردد داشتیم. پلیس ۱۹ درصد در پیشگیری از وقوع تصادفات نقش دارد و ۳۰ نهاد در این زمینه نقش دارند. پس باید همبستگی میان نهادها ایجاد شود، پلیس نقاط حادثه خیز را در جاده ها شناسایی کرده است، این نقاط نیاز به اصلاح دارد. نسبت به سال ۹۸، ۶ درصد کاهش فوتی‌های تصادف را داریم لذا با هوشمند سازی و استفاده از هوش مصنوعی و فعال کردن دوربین های سرعت سنج و دادن هشدارهای هوشمند می توان از تصادفات پیشگیری کرد و فقط وظیفه پلیس نیست. پلیس به وظایف خود همواره در این زمینه عمل کرده و مطالبات خود به دستگاه های مختلف اعلام کرده، بین ۴۰ تا ۵۰ نفر فوتی ناشی از تصادف در روز داریم.

سخنگوی ناجا افزود: وقتی انیمیشن سیاساکتی ساخته شد استفاده از کمربند ایمنی در خودرو افزایش پیدا کرد پس می‌توان با کار فرهنگی از حوادث تصادفات جلوگیری کنیم و صدا و سیما و نهادهایی که وظیفه کار فرهنگی دارند می توانند در افزایش فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نقش داشته باشند. مردم باید ‌کمک کنند تا فرهنگ ترافیک در کشور ما نهادینه شود حقیقتا کار فرهنگی کمی در این زمینه داشتیم.

وی درباره وجود نقاط ناامن در شهر تهران، اظهار کرد: آسیب های اجتماعی با ناامنی تعریف متفاوتی دارد در معاونت اجتماعی با دستگاه های مختلف همکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی دارد در هزار و ۱۰ کلانتری دایره اجتماعی و مددکاری داریم، ۵۲ مرکز مشاوره با استفاده از روانشناسان برای حل مشکلات مردم داریم. این دایره اجتماعی و مراکز مشاوره پلیس یک نگاه دانش بنیان با رویکرد پیش رویدادی است، خدمات نیز رایگان است و نزدیک به ۶۰۰ هزار پرونده به این مراکز ارجاع شده که ۷۲ درصد آن منجر به مصالحه شده است.

سردار حاجیان گفت: در سال گذشته ۹۲۳ هزار پرونده به دایره اجتماعی ارجاع شد. اعتباراتی در این زمینه به پلیس داده نشده است اما پلیس در این زمینه ورود کرده است.

چرایی عدم استرداد خاوری به کشور

سخنگوی ناجا درباره همکاری پلیس اینترپل با پلیس، گفت: در سازمان جهانی اینترپل ۱۹۱ عضو  وجود دارد و ایران جزو موسسین این سازمان است. ساختار این سازمان و پلیس بین المللی ایران یک ساختار حرفه ای است که بیش از ۸۵ سال است در کشور ما فعالیت دارد. مجرمانی که به خارج از کشور متواری شدند با همکاری وزارت امور خارجه و قوه قضائیه از سازمان اینترپل دریافت می کند‌. در اکثر پرونده ها موفق بودیم و پلیس بین المللی ایران موفق بوده است. چرا برخی از مجرمان برنگشته اند؟ اینکه می پرسند چرا خاوری برنگشته، باید گفت که اراده پلیس آن کشور برای استرداد داشته باشد، اعلان قرمز برای ایشان صادر شده و محل آن شناسایی شده و مکاتباتی نیز صورت گرفته است اما به صراحت گفته اند مسئولان کشور کانادا اراده ای برای استرداد وی ندارد.

بسیاری از کشورها براساس تفاهم های منعقده همکاری خوبی با پلیس بین المللی ایران دارد اما برخی از کشورها خیر‌.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها