کد خبر: 526102
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۰۷:۴۶:۲۶
| |

نعمت احمدی، حقوقدان:

کانادا و آمریکا امثال خاوری را روی سر می‌گذارند/ برای بازداشت مجرمان باید با دیگر کشورها قرارداد ببندیم

یک حقوقدان اظهار کرد: ایران با کشورهایی مانند روسیه و امثال آن این قرار داد ها را دارد اما ما در ایران سفارت کانادا نداریم چه برسد به قرداد استرداد، بسیاری از کسانی که با پول به این کشورها وارد می شوند با استقبال در کشور مقابل روبه رو می شوند و به عنوان مجرم شناخته نمی شوند.

کانادا و آمریکا امثال خاوری را روی سر می‌گذارند/ برای بازداشت مجرمان باید با دیگر کشورها قرارداد ببندیم
کد خبر: 526102
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۰۷:۴۶:۲۶

اعتمادآنلاین| «نعمت احمدی» حقوقدان در رابطه با نقض قوانینی که توسط برخی کشورها در بازگرداندن مجرمان اقتصادی به ایران صورت می‌گیرد و راه‌های رسیدگی به آن گفت: برخی اینترپل را مقصر می‌دانند اما ؛ درباره اینترپل، درست است که اسم آن پلیس بین الملل است ولی در مواردی وارد می‌شود که دو کشور با هم رابطه اینترپلی داشته باشند. یعنی کشوری که درخواست کننده است و خطوط قرمز را اعلام می‌کند باید با آن کشور دیگر قراردادهایی را امضا کرده باشد. تعداد کشورهایی که با آنها قرداد امضا کرده‌ایم خیلی کم و نوع اتهامات هم متفاوت است.

به گزارش برنا،وی افزود: در کشورهایی که به احکام پلیس بین الملل پایبند هستند و توافق بین آنها انجام شده نیز نمی‌توانند هر رأیی را اجرایی کنند. باید آن عنوان در کشوری که ما درخواست استرداد مجرم داریم هم جرم باشد.

احمدی توضیح داد: در این مورد دو مطلب داریم؛ یکی این که باید با کشورها توافقنامه‌ای در رابطه با استرداد مجرمان داشته باشیم و دوم این که عناوین مجرمانه‌ای که ما اعلام می‌کنیم که این فرد به این علت در اینجا تحت تعقیب هستند و درخواست بازداشت شدن و سپس فرستادن مجرم را می‌دهیم، باید همین عناوین هم در کشور آنها جرم محسوب شود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال قمار را نمی‌توانیم پیگیری کنیم به لحاظ این که در بعضی از کشورها قمار جرم نیست. ما باید قرارداد تنظیم شده استرداد مجرم با کشور مقابل تنظیم کرده باشیم که اکنون با کشورهای امریکا، انگلیس، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر چنین قراردادی نداریم پس نمی‌توانیم خواهان استرداد مجرمان‌مان باشیم اما در مواردی که وجود دارد باید قرارداد استرداد مجرمان اجرا شود.

احمدی خاطرنشان کرد: ایران با کشورهایی مانند روسیه و امثال آن این قراردادها را دارد اما ما در ایران سفارت کانادا نداریم چه برسد به قرارداد استرداد، بسیاری از کسانی که با پول به این کشورها وارد می‌شوند با استقبال در کشور مقابل روبه رو می‌شوند و به عنوان مجرم شناخته نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: اینگونه تلقی می‌شود که سرمایه‌دار هستند و برای سازندگی کشور آمده‌اند آنجا امثال آقای خاوری را روی سر خود نگه خواهند داشت.

احمدی در پایان گفت: کشور بی دردسر در این زمینه ترکیه است، ترکیه با ما همکاری می‌کند و خیلی از افراد را از ترکیه بازگرداندیم. با ترکیه قرارداد داریم و ایران برای ترکیه منافع دارد در نتیجه در بازگردانی مجرمان هم همکاری می‌کند که این تجربه نشان می‌دهد که باید با دیگر کشورها هم قرارداد ببندیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها