کد خبر: 536704
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۳:۴۳:۳۰
| |

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

«طرح صیانت» باید در فضای نخبگانی بررسی می‌شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رسانه‌ای کردن طرح صیانت، از همان ابتدا اشتباه بود، در حالی که این طرح باید در لایه نخبگانی مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما تبدیل به دغدغه و نگرانی برای تمام مردم و کسب و کارها شد.

«طرح صیانت» باید در فضای نخبگانی بررسی می‌شد
کد خبر: 536704
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۳:۴۳:۳۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت مخابرات ایران به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» درباره بررسی طرح موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس اظهار داشت: ما در این خصوص تعاملات زیادی داشته‌‎ایم. تعداد نسخه‌های طرح به قدری زیاد شده که نمی‌دانم اکنون در حال بررسی کدام یک هستند. به دنبال اصلاح طرح صیانت هستیم و امیدواریم که در عین ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی، نگرانی‌ کسب و کارها و مردم در خصوص این طرح نیز برطرف شود.

وی تاکید کرد: مرجع تخصصی بررسی این طرح، مجلس شورای اسلامی ایران است و وزارت ارتباطات اصلاحات خود را به همین مرجع داده است. اتفاقی که از نظرم از ابتدا اشتباه رخ داد، این بود که بحث را رسانه‌ای کردند. در حالی که این بحث باید در لایه نخبگانی حل شود، اما تبدیل به دغدغه و نگرانی برای تمام مردم شد. تاکید بر این است که به جای تلاطم‌های اجتماعی، بحث در فضای کارشناسی و نخبگانی دنبال شود که به یک مصوبه مشکل دار تبدیل نشود. مهم است که منافع مردم، کسب و کارهای اینترنتی و فضای کلی مجازی کشور دچار مشکل نشود.

تشکیل کارگروهی برای بررسی کیفیت اینترنت 

وزیر ارتباطات درباره گام‌های وزارت ارتباطات برای افزایش کیفیت اینترنت، گفت: برای بررسی مسائل مربوط به کیفیت اینترنت، کارگروهی تشکیل شده و آن‌ها را مامور کرده‌ایم تا در حوزه ارتباطات سیار و ثابت، نقاطی که نیاز به بهبود دارد را شناسایی کرده و مشکلات آن‌ها را رفع کنند. پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد نیز از آن دست پروژه‌هایی است که می‌توانند کیفیت اینترنت را تا حدودی بالا ببرد. امیدواریم با این اقدامات مردم بهبود کیفیت اینترنت را مشاهده کنند.

زارع‌پور درباره ارائه خدمات کاربردی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی باید با کمک بخش خصوصی انجام شود، چرا که دولت ظرفیت لازم برای این کار را ندارد. بخش خصوصی باید این اتفاق را رقم بزند. همانطور که شاهد هستیم در حوزه خرید و فروش کالا و حمل و نقل بخش خصوصی آستین بالا زده و اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی تاکید کرد: در کارگروه خدمات شبکه ملی اطلاعات، مدلی را پیشنهاد کردیم تا بر اساس آن، تمام خدمات دولتی، عمومی، بخش خصوصی و پایه کاربردی در یک قالب با یک مرتبه احراز هویت در اختیار مردم قرار بگیرند. پنجره هوشمند شبکه ملی اطلاعات یکی از اقداماتی است که در همین راستا انجام خواهد شد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره اختلالی که اپراتورها در دسترسی به اپلیکیشن کلاب‌هاوس ایجاد کردند و حکم دیوان عدالت اداری، گفت: مصوبه درباره این پلتفرم نیست و هیات دولت مصوب کرده است هرگونه اختلال در شبکه‌های اجتماعی بدون دستور قضایی، مشمول جریمه است. این مسئله در دیوان عدالت اداری بررسی می‌‎شود.

زارع‌پور ادامه داد: اپراتورها به این حکم اعتراض کردند و در حال طی کردن مراحل قانونی هستند. ما به فکر وارد آوردن فشار غیر منطقی به اپراتورها نیستیم. قبول داریم که آن‌ها نباید محدودیتی ایجاد کنند، اما نگاه سیاست‌زده نسبت به موضوعات اینچنینی را هم در برنامه نداریم.  

وی تاکید کرد: به جای توسعه تکنولوژی‌های قدیمی تصمیم داریم، تمرکزمان را بر روی توسعه فیبرنوری بگذاریم. تکنولوژی مانند VDSL در حال رسیدن پایان خط است و در دنیا به سمت تکنولوژی‌های جدید می‌رود و ما نیز به دنبال استفاده از فناوری‌های بروز در حوزه توسعه اینترنت هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها