کد خبر: 629187
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ۲۰:۴۰:۰۰
| |

صندلی‌فروشی سه دانشگاه معروف دولتی؛ خرید در دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، امیرکبیر و تهران چقدر آب می‌خورد؟

روزنامه فرهیختگان نوشت: امسال دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر و صنعتی‌شریف بین 10 تا 30 درصد از کل ظرفیت خود را به دانشجویان شهریه‌پرداز اختصاص داده‌اند.

صندلی‌فروشی سه دانشگاه معروف دولتی؛ خرید در دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، امیرکبیر و تهران چقدر آب می‌خورد؟
کد خبر: 629187
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ۲۰:۴۰:۰۰
روزنامه فرهیختگان از حراج بزرگ صندلی ۳ دانشگاه معروف دولتی خبر داده و نوشته دانشگاه تهران (۲۷ درصد فنی) شریف (۱۴ درصد کل) و امیرکبیر (۲۳ درصد کل) ظرفیت خودشان را در پردیس می‌گیرند.

به گزارش فرهیختگان، بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

 
  • دانشگاه‌های دولتی چند سالی است که خیز بلندی برای جذب دانشجوی شهریه‌پرداز از طریق پذیرش آنها در پردیس‌های خودگردان خود برداشته‌اند. پردیس‌هایی که نام دانشگاه‌های مطرح کشور را یدک می‌کشند و همین مساله، بستر خوبی برای حرکت به‌سوی جذب دانشجویانی است که برای فارغ‌التحصیل شدن‌شان از معروف‌ترین دانشگاه‌ها حاضر می‌شوند شهریه‌های بالایی را بپردازند. 
  •  امسال دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر و صنعتی‌شریف بین 10 تا 30 درصد از کل ظرفیت خود را به دانشجویان شهریه‌پرداز اختصاص داده‌اند؛ سهم قابل‌ توجهی که نشان‌دهنده میل بالای این دانشگاه‌هاست تا از طریق جیب دانشجوی خود بتوانند بخشی از نیازهای مالی خود را تامین کنند.
  • دانشگاه شریف در کنکور امسال، ظرفیت خود را برای پذیرش 995 نفر اعلام کرده که از این میزان 138 ظرفیت برای پردیس خودگردان این دانشگاه است. به عبارت دیگر می‌توان گفت، 14 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه شریف به پردیس خودگردان آن اختصاص یافته است. پردیس خودگردان این دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته کنکور پارسال 110 نفر پذیرش داشت که امسال با افزایش 25 درصدی مواجه شده است. 
  • در سایت پردیس خودگردان دانشگاه شریف، شهریه‌ ثابت کارشناسی ورودی 1402، 23 میلیون و 400 هزار تومان است. شهریه دروس نظری این دانشگاه 1 میلیون و 500 هزار تومان و شهریه دروس عملی آن 2 میلیون و 300 هزار تومان است. همچنین هزینه دوره کارآموزی 700 هزار تومان برای فرد محاسبه می‌شود. با توجه به اینکه رشته کامپیوتر شریف یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌های این دانشگاه است نگاهی به قیمت تمام شده، مدرک کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر این دانشگاه می‌اندازیم. هزینه شهریه ثابت در 8 ترم برای دانشجو 187 میلیون و 200 هزار تومان تمام می‌شود. دروس عملی این رشته طبق سیلابس منتشر شده در سایت دانشگاه، 21 واحد و دروس نظری آن 119 واحد است. به عبارت دقیق‌تر باید گفت هزینه دروس عملی؛ 48 میلیون و 300 هزار تومان و هزینه دروس نظری 178 میلیون و 500 هزار تومان و کارآموزی 1میلیون و 400 هزار تومان است. جمع تمام هزینه‌های گفته شده به 415 میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد.
  • دانشگاه امیرکبیر  23 درصد از کل پذیرش خود را به پردیس اختصاص داده است. میزان دریافتی این دانشگاه در ترم اول و از شهریه متغیر دانشجویان ورودی 402، 3 میلیارد و 625 میلیون تومان است. در کمترین حالت ممکن و با شهریه‌ ترمی 25 میلیون تومان برای تمامی دانشجویان، این دانشگاه در زمان فارغ‌التحصیلی آنها، صاحب 58 میلیارد تومان می‌شود. 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها