کد خبر: 611334
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۲:۲۵:۱۷
| |

هشدار نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو: وضعیت ناگوار دارو روزبه‌روز بدتر می‌شود

نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هشدار داد که وضعیت ناگوار دارو روزبه‌روز بدتر می‌شود.

هشدار نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو: وضعیت ناگوار دارو روزبه‌روز بدتر می‌شود
کد خبر: 611334
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۲:۲۵:۱۷

مجتبی بوربور، نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره دلایل وجودِ مشکلات در بازار دارویی کشور می‌گوید: متاسفانه هیچ انسجامی بین واحدهای مربوط به دارو مثل سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی، گمرک و ... وجود ندارد. این در حالی است که ذخایر دارویی کشور بسیار کم است و واقعا در حد خوبی نیست. از نظر اقتصادی هم به این موضوع که تورم شامل صنعت داو و تامین دارو هم شده، هیچ توجهی نمی‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، بوربور می‌گوید: وضعیت ناگوار دارو روز به روز دارد بیشتر خودش را نشان می‌دهد. به طوری که چند روز پیش رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در این رابطه برای رئیس‌جمهور نامه نوشت و صدایش درآمد. انجمن داروسازان کشور هم در اعتراض به وضع موجود نامه نوشته است. اعتراض اتحادیه تولیدکنندگان دارو را هم چند روز پیش داشتیم.

به گفته نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، از آخر بهمن ۱۴۰۱ تا الان تخصیص ارز به دارو انجام نشده است. یعنی از آن زمان، انتقال و دادن ارز از سیستم بانک مرکزی صورت نگرفته که تامین‌کنندگان مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و مواد ساخته‌شده بتوانند پول این کالاها و مواد را بپردازند. وقتی شما نمی‌توانید ارز را واریز کنید، تمام مواد و کالاها و واردات آنها با مشکل مواجه می‌شود.

بوربور، علت تخصیص نیافتن ارز به دارو از بهمن پارسال تاکنون را تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: الان واردات دارو هم روی هوا است. واردات دارو سه گروه اصلی دارد؛ داروی ساخته‌شده، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه‌ی موردنیاز صنعت دارو. الان هر سه‌ی اینها گیر کرده‌اند. معلوم است که هیچ کالایی چه برای تولید محصولِ ساخته‌شده و چه برای عرضه به بازار وجود ندارد و هرچه هست، برای قبل از بهمن ۱۴۰۱ است.

نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره پیش‌بینی وضعیت دارو در سال ۱۴۰۲ توضیح می‌دهد: پیش‌بینی ما از وضعیت دارو در سال ۱۴۰۲ کمبود دارو، گرانی دارو و آشفتگی و تشدید بحران برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی است. قبلا گفتم و هنوز هم می‌گویم که با اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۱۴۰۲ برای دارو تعیین شده و نیز با توجه به مشکلات دیگر، امسال در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت تا ۴ - ۵ ماه اول سال می‌توانیم وضعیت کمبود دارو را تحمل کنیم و بعدش کمبودهای دارویی بدتر می‌شود.

بوربور می‌گوید: در این میان صد رحمت به سازمان غذا و دارو که حداقل منفعل نیست و دارد تمام تلاش خود را می‌کند تا وضعیت بازار دارو را بهتر کند. البته این سازمان، متولی اصلی حوزه دارو است و تلاشش طبیعی است. ولی مشکل این است که کار یک سازمان نیست و حل مشکلات، کار چند سازمان دولتی است که لازم است با هم همکاری کنند. درحالی‌که الان نه برنامه مدونی برای رسیدگی به وضعیت دارو در بدنه دولت مشاهده می‌شود و نه سازمان‌های مختلف دولتی با هم انسجام دارند.

این فعال حوزه دارو ادامه می‌دهد: الان وضعیت شرکت‌های پخش دارو هم خیلی بغرنج است. طبق گزارش اتحادیه توزیع‌کنندگان دارو، شرکت‌های پخش دارو الان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از داروخانه‌ها و مراکز درمانی دولتی و بیمارستان‌های متعلق به تامین اجتماعی طلب دارند و نمی‌توانند طلب خود را بگیرند. ۹۰ درصد از این طلب‌ها مربوط به سال ۱۴۰۱ و ۱۰ درصد از آن هم مربوط به قبل از آن است.

نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید: الان یک هفته است که سازمان غذا و دارو دارد تحرکات پرتلاشی انجام می‌دهد و دارد به در و دیوار می‌زند که مسئولان را متوجه بحران دارو کند تا هرچه زودتر تصمیم درستی بگیرند. ما امیدواریم تلاش‌شان به نتیجه برسد اما اگر نتیجه ندهد، مطمئن باشید اتفاقی که گفتم، در بازار دارو رخ می‌دهد. اصلا شک ندارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها