قالیباف:

جنس قدرت ما از جنس قدرت سخت و مطلق نیست/در شرایط حساس کنونی باید یک دهه فجر باشکوه را داشته باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جنس قدرت ما از جنس قدرت سخت و مطلق نیست و این ابزاری محدود برای جایی محدود است.

جنس قدرت ما از جنس قدرت سخت و مطلق نیست/در شرایط حساس کنونی باید یک دهه فجر باشکوه را داشته باشیم
کد خبر: 593557
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۸:۵۳:۲۴

رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز(سه شنبه) در نشستی با حضور حجت الاسلام محمدحسین موسی پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در جمع رؤسای کمیته های 29 گانه ستاد مرکزی دهه فجر و با شرکت رؤسای شوراهای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان ها به صورت وبیناری برگزار شد، شرکت کرد.

به گزارش فارس، چکیده‌ای از صحبت های محمدباقر قالیباف را می خوانید:

*در شرایط حساس کنونی باید یک دهه فجر باشکوه را داشته باشیم.

*به روح پرفتوح امامی درود می فرستیم که جز در راه خداگامی برنداشت و جز برای خدا کلامی نگفت و در بیان عظمت ایشان همین بس که حضرت آقا می فرمایند این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست و باید قدر آن را با همه وجود دانسته و شکر آن را به جای آوریم که شکر آن نیز این است که در این مسیر گام برداشته، حرف زده و رفتار کنیم.

*انقلاب، ورود جدیدی به عرصه زیست ملت ما و همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان بود چرا که پیش از آن در یک کنج، خلوت و در حوزه های فردی و شخصی بود، عزت مسلمانان در غرب آسیا که کشورهای اسلامی هستند پیش از انقلاب شرایط دیگری داشت که انصافا امام(ره) و شهدا باعث احیای مجدد معنویت و عزت مسلمانان شدند که از افتخارات بزرگ است.

*انقلاب، مبانی و فرهنگی را وارد جامعه کرد که ما امروز به واسطه آن معنای استقلال، آزادی، مبارزه با ظلم، حمایت از مظلوم، دفاع از انسانیت، بشریت و حقوق بشر، مبارزه با ظلم و مردمسالاری دینی را می فهمیم، ما باید قدر امروز خود را بدانیم که نقطه عطفی در زیست اجتماعی است.

*دوره جدید و شروع انقلاب اسلامی دارای دو رکن اساسی به نام های امام و امت و رابطه میان آنها است. از نگاه سیاسی امام(ره) این برداشت می شود که هیچ واسطه ای میان امام و امت نیست و ریشه شکل گیری انقلاب نیز در این 2 بال اساسی است.

*تثبیت انقلاب، ادامه و حیات آن در گرو رابطه امام و امت است. خواهشمندم تحقیق روندی در خصوص این 44 سال داشته باشید که دشمنان ما چه در داخل و چه در خارج این هدف را داشته اند که میان امام و امت فاصله بیاندازند چنانچه در جنگ ترکیبی اخیر نیز دشمن در بیان و عمل خود جز با مردم و رهبری با کس دیگری کار نداشت که حاکی از اهمیت موضوع است و در هر حرکتی که داریم نباید از این موضوع غفلت کرد.

*در دوران دفاع مقدس نیز جز این نبود که با فرماندهی فرمانده کل قوا و بسیج که مدل سازماندهی شده افکار مردم بود، توانستیم  جنگ تحمیلی را مدیریت کنیم و مردم از منازل تا خط مقدم همه چیز را ساماندهی کردند، پس مشخص است که جایگاه مردم جایگاهی کلیدی و حساس است.

*در هر فتنه ای که شکل گرفت نیز مردم با حضور خود آب روی آتش شدند. امروز نیز این باور را دارم که اگر قرار است هر طرح نویی را در هر عرصه ای آغاز کنیم، مثلا در موضوع بزرگداشت دهه فجر و کلیه شعائر ملی، دینی و مذهبی دیگر همچنین موضوعات محیط زیستی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین المللی و هر پدیده دیگری باید با محوریت مردم باشد که اگر این نباشد محکوم به شکست است.

*ما نمی توانیم اصول ارزش های انقلاب را فراموش کنیم و اگر می خواهیم آن را حفظ کنیم باید مردم را در محوریت اقدامات خود قرار دهیم. امروز هیچ تصمیمی بدون حضور مردم و نقش آفرینی آنها جلو نمی رود و باید روی آن خط قرمز کشید و چنانچه تجربه گذشته نشان می دهد مشکلات اقتصادی امروز نیز به دلیل حذف مردم و قرار گرفتن ۸۰ درصد اقتصاد در دست دولت  (به معنای عام) است.

*اگر امروز تحولی در حوزه هوا فضا می بینید که جمهوری اسلامی جزء 5 قدرت اصلی جهان است، به این دلیل بوده که مردم این صنعت را متحول کردند و از سوی دیگر اگر شاهد فلاکت صنعت خودروسازی هستیم به دلیل مدیریت دولتی است که بر آن حاکم بوده و مردم از آن حذف شده اند.

*جنس قدرت ما از جنس قدرت سخت و مطلق نیست و این ابزاری محدود برای جایی محدود است. قدرت نرم ما قلب مردم بوده و یعنی همه چیز را باید متوازن دنبال کنیم و آنچه خودمان می پسندیم و گره کار ما مسئولان را باز می کند نباید اولویت باشد و باید تصمیماتی را بگیریم که بیشترین اثر را بر مردم می گذارد.

*جهاد تبیین باید به درستی و بدون تحریف، مسائل انقلاب و نظام را به گونه ای که زیبا و به موقع باشد، روایت کند. باید این موضوعات به تصویر کشیده شود که مهم تر از کلام است همچنین تولید در فضای مجازی باید اصل قرار گیرد و اگر انقلاب نتواند در این فضا حاضر شود، دیر یا زود به حاشیه می رویم.

*جهاد تبیین جهاد توجیه نیست بلکه جهاد منطق، مبنا و اصول است. بدون شک، منطق و خرد جمعی در این جهاد است و همه اقشار با هر سلیقه ای باید این را بپذیرند. ما به یک جهاد تصمیم در کنار جهاد تبیین نیازمندیم و باید مقیاس ها و معیارها را مشخص کنیم و اگر این کار را نکنیم دشمن ذهن مردم را تغییر می دهد و وقتی ذهن مردم تغییر کند، باورها و رویکردها نیز عوض می شود.

*تصور نکنید تجزیه امروز کشور همانند تجزیه طلبی هایی در خوزستان، کردستان و یا سایر استان ها است؛ امروز 80 میلیون نفر جمعیت داریم که هر یک نفر از ما سهمی از این جغرافیا دارد و دشمن برای ذهن هر یک نفر به همان میزان تجزیه طلبی در نظر دارد و اینجاست که اهمیت جهاد تبیین مشخص می شود و جهاد تولید در اقتصاد نیز مکمل آن است که باید متوازن با هم پیش بروند.

*4 اصل هوشمندسازی، کارآمدسازی، شفاف سازی و مردمی سازی باید در همه حوزه های مدیریتی، در قانونگذاری، اجرا و قضا مد نظر قرار گیرد که از اساس و اصول ارزش های انقلاب اسلامی است و اگر به آنها عمل نشود در واقع پا روی این اصول گذاشته شده است.

*دشمن در همه ابعاد با همه توان و به صورت همه جانبه علیه ایران اقدام می کند و همانگونه که قبلا نیز گفته ام جنگ احزاب در حال رخ دادن است چرا که همه دشمنان از هر گروهی با هم همدست شده اند از این رو باید اصل دخالت دادن مردم در امور به درستی انجام شود، به این معنا که بستر را در اختیار مردم قراردهیم.

*دشمنان می خواهند «ما نمی توانیم» را گسترش دهد. دخالت مردم در امور باعث می شود شرایط اقتصادی به گونه ای پیش برود که بتوانیم در برنامه هفتم به ثبات اقتصادی برسیم و در واقع دولت نباید در اموری که مردم قادر به انجام آن هستند، دخالت کند.

*ما به عنوان فرزندان انقلاب باید نشان دهیم که انقلاب همچنان می تواند توفنده به کار خود ادامه دهد و در این راستا باید مشکلاتی را که خودمان به وجود آورده ایم به نحوی که تغییری در اصول داده نشود، جبران کنیم.

*امروز بهترین تبلیغ ایران اسلامی، کارآمدی دین در اداره جامعه است. این موضوع از هر حرف دیگری قاطع تر و مهم ترین وظیفه ما این است که مردم احساس کنند در سایه انقلاب اسلامی می توانند زندگی توأم با آرامش داشته باشند تا بتوانند به عبادت و بندگی خدا بپردازند.

*امیدواریم خداوند توفیق رهرویی در مسیر امام(ره) و شهدا را به ما و شما بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها