کد خبر: 571870
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۰۸:۲۷:۲۵
| |

خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی وزش باد گرم

در پی هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد گرم و افزایش دمای ۷ درجه‌ای در برخی استان‌ها، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به منشا و چگونگی وزش بادهای گرم گفت: وزش این بادها موجب افزایش محسوس دما در شمال کشور می‌شود و خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را در پی دارد.

خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی وزش باد گرم
کد خبر: 571870
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۰۸:۲۷:۲۵

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  درباره وزش بادهای گرم و منشا آن‌ها گفت: بادهای جنوبی، بادهایی هستند که در استان‌های ساحلی دریای خزر واقع در شمال رشته‌کوه البرز می‌وزند و از لحاظ علمی به «بادهای فون» معروف هستند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بادهای فون با شکل‌گیری جریانات باد در جنوب رشته‌کوه البرز و حرکت آن به سمت رشته‌کوه البرز شکل می‌گیرند.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، وقتی بادهای گرم می‌وزند و به سمت پایین‌ یا دشت حرکت می‌کنند، در یک گرمایش آدیاباتیک ( افزایش دما بدون افزودن یا حذف گرما)، هوای گرمی را با خود به سمت پایین‌دست کوه‌ها منتقل می‌کنند بنابراین از روی رشته‌ کوه البرز به سمت پایین ‌دشت می‌روند و در سمت شمالی رشته‌کوه البرز گرمایشی را ایجاد می‌کنند که به آن‌ها «گرم‌باد» نیز گفته می‌شود.

وی ادامه داد: بادهای محلی در مناطق مختلفی می‌وزند. به طور مثال در مناطق جنوب کشور بادهایی داریم که با خود هوای شرجی و رطوبت حمل می‌کنند. اصطلاحات محلی متفاوتی در مناطق مختلف برای این نوع بادها وجود دارد.

ضیاییان افزود: بادهای گرم، نواحی شمالی کشور به‌ویژه استان‌های گیلان ، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان اردبیل را درگیر می‌کنند و یکباره در یک روز دمای هوای این مناطق  ۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر افزایش می‌یابد. این بادها مخاطراتی از جمله وقوع آتش‌سوزی و... را به همراه دارند.

هادی کیادلیری- دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور- نیز درباره تاثیر وزش باد گرم بر آتش‌سوزی جنگل‌ها به ایسنا گفت: هنگام وزش باد گرم رطوبت هوا به‌شدت کاهش می‌یابد و حتی به هم خوردن برگ‌ها می‌تواند موجب آتش‌سوزی شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها