کد خبر: 557305
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۶:۴۳:۵۰
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت تاثیر لابی صهیونیستی تصویب شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قطعامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی را سیاسی خواند و گفت: این نهاد تحت تاثر لابی صهیونیست، عربی و آمریکایی از کارکردهای اصلی خود خارج شده است.

قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت تاثیر لابی صهیونیستی تصویب شد
کد خبر: 557305
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۶:۴۳:۵۰

شهریار حیدری درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این قطعنامه در مرحله نخست به دلیل گزارشات دوپهلوی رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران بود و در مرحله بعدی لابی های رژیم صهیونیستی سبب شد شورای حکام تن به چنین قطعنامه ضد ایرانی دهد.

به گزارش ایرنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: طبق این قطعنامه جمهوری اسلامی به مدت سه ماه فرصت دارد درباره همکاری های بیشتر با آژانس راستی آزمایی لازم را انجام دهد در غیر این صورت تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران همیشه شفاف سازی فرا پادمانی داشته و همیشه حسن نیت خود را در فعالیت صلح آمیز هسته ای ثابت کرده است.

نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب یادآور شد: واقعیت این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی همیشه تحت تاثیر مسائل سیاسی بوده و رفتار اخیر این نهاد نشان داد که از کارکردهای اصلی خود خارج شده است. درحالی که جمهوری اسلامی ایران همیشه با آژانس به صورت مستمر همکاری و تعامل خود را ادامه داده و هیچ گونه رفتاری خارج از برنامه هایی که آژانس تعریف کرده، نداشته است.

وی با اشاره با بیان اینکه  فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است، عنوان کرد: پیش از این هم همکاری خوب ایران با آژانس ثابت شده بود. اما گروسی تحت تاثیر لابی صهیونیست و عربی و آمریکایی، گزارش های دوپهلو از فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد در حالی که هیچ گاه رویکرد ایران خلاف برنامه های صلح آمیز هسته‌ای نبوده است.

حیدری با تاکید بر اینکه قطعنامه شورای حکام سیاسی است، اضافه کرد: البته کشورهای قدرتمندی مانند چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند. چرا که می دانند جمهوری اسلامی ایران در فعالیت هسته ای خود انحرافی ندارد.

وی اضافه کرد: از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می رود نسبت به این موضوع فعالیت بیشتری نشان داده تا سیاسی بودن این قطعنامه بیشتر مشخص شود و از ظرفیت های مختلف برای خنثی سازی آن استفاده کند تا این قطعنامه از دستور کار شورای حکام خارج شود.

این نماینده مجلس درباره تاثیر این قطعنامه بر مذاکرات هسته ای گفت: اصل این قطعنامه بر اساس فشار بر ایران برای پذیرفتن خواسته های نا به جای طرف های مقابل در مذاکرات هسته ای است. البته قطعنامه  شورای حکام به دلیل سیاسی بودن سبب شده که مذاکرات هسته ای هم سیاسی شود ولی جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از زورگویی پیروی نخواهد کرد.

حیدری خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای خواسته ایران با توجه به اینکه همیشه نسبت به طرف مقابل حسن نیت داشته، رفع تحریم ها است و خواسته طرف مقابل هم شفاف سازی است و هرخواسته ای جز این موضوع منجر به انحراف کشیده شدن مذاکرات خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند. این قطعنامه پس از رأی گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

بعد از تصویب این قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا با صدور بیانیه مشترک از ایران خواستند تا به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت حل‌وفصل مشکلات پادمانی بپردازد.

ایران نیز در واکنش به این قطعنامه، اعلام کرد: تصمیم گرفته شد از روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه فعالیت دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است. البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها