کد خبر: 527298
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

امروز دیگر دگماتیسم گذشته بر مذاکرات حاکم نیست/ تداوم مذاکرات هسته‌ای به معنای تأیید برجام نیست برای احقاق حق ملت ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما هنوز هم مانند قبل برجام را یک توافق ناقص می‌دانیم و اگر مذاکراتی هم انجام می‌شود به خاطر احقاق حق ملت ایران است چرا که ما در این توافق به تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم و هیچ تحریمی برداشته نشده است.

امروز دیگر دگماتیسم گذشته بر مذاکرات حاکم نیست/ تداوم مذاکرات هسته‌ای به معنای تأیید برجام نیست برای احقاق حق ملت ایران است
کد خبر: 527298
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ،‌ با اشاره به فضاسازی اصلاح‌طلبان علیه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان، گفت:‌ متأسفانه امروز به چند شکل در جهت اخلال در فضای عمومی در تعقیب موضوع مذاکرات توسط عده‌ای تلاش‌هایی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، وی افزود: آنهایی که تا دیروز فحش می‌دادند که بعضی‌ها مخالف برجام هستند و بدگویی و اهانت می‌کردند که چرا عده‌ای منتقد برجام هستند و هر جور که دلشان می‌خواست منتقدین خود را در مورد منافع ملت قرار می‌دادند و بدگویی و فضاسازی می‌کردند و برجام را یک فتح‌الفتوح اعلام می‌کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همین افراد امروز تقبیح می‌کنند و زیر سؤال می‌برند و می‌گویند چرا شما از برجام حرف می‌زنید و چرا به برجام بازگشته‌اید و چرا صحبت از برجام می‌کنید.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: اگر امروز عده‌‌ای می‌گویند می‌خواهیم برجام را احیا کنیم، آقایانی که تا دیروز حامی برجام بودند امروز هم حمایت کنند و اینکه می‌گویند چرا تیم مذاکره‌کننده در دولت جدید برای مذاکره و احیای برجام تلاش دارند، کار بدی می‌کنند چرا تا کنون از برجام دفاع می‌کردند و منتقدین برجام را تقبیح می‌کردند. این آقایان باید تکلیف‌شان را با خودشان روشن کنند که دغدغه آنها چیست و چه چیزی را ممنوع می‌دانند.

وی افزود: نظر بنده در این باره این است که برجام یک قرارداد بسیار ناقص و ناکارآمد است چرا که تعهدات جمهوری اسلامی در آن الزامی شده اما تعهدات طرف مقابل الزامی نیست و هیچ ضمانتی برای اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل گرفته نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ در همان زمانی هم که ما برجام را نقد می‌کردیم از این باب بود که اجرای عمل به تعهدات توسط طرف مقابل در این توافقنامه الزامی نیست و هنوز هم همین نقیصه در این توافقنامه وجود دارد و برطرف نشده است و اینگونه نیست که ما دیروز ضد برجام بوده‌ایم و امروز طرفدار برجام.

ذوالنوری خاطرنشان کرد:‌ ما می‌گوییم برجامی که منعقد شد تضمین‌های لازم در آن از طرف مقابل اخذ نشد و حرف‌ ما در زمان انعقاد برجام این بود که آقایان برای اجرای برجام تضمین بگیرند و می‌گفتیم که کاخی که به نام برجام درست کرده‌اید محکم درست کنید تا با یک لگد آقای ترامپ فرو نریزد.

وی افزود: متأسفانه آقایان در آن زمان به حرف‌های ما توجه نکردند چرا که آنها دنبال یک برجام قیمتی نبودند بلکه دنبال برجام به هر قیمتی بودند لذا تفاوت نگاه ما از ابتدا تا کنون همین بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ نکته دیگر این است که ما امروز موضوع‌مان این نیست که برجام باشد یا نباشد و جلوی ما یک زمین خالی نیست که بگوییم چه طرحی پیاده کنیم. بلکه با یک برجامی مواجه هستیم که به تعهدات‌مان در آن عمل کرده‌ایم و هیچ بهره‌برداری از آن نداشته‌ایم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما امروز با ساختمانی به نام برجام مواجهیم که اسکلت آن زده شده و هزینه‌های آن را از ما گرفته‌اند امروز ما چگونه می‌توانیم حق بهره‌برداری‌مان را از این اسکلت را بگیریم که تا کنون این حق را به ما نداده‌اند و تحریم‌ها را برنداشته‌اند.

وی افزود: اگر امروز ما بحث برجام را داریم به این معنا نیست که نگاه‌مان نسبت به این توافق عوض شده بلکه بر این اعتقادیم که ما برای این توافقنامه یک هزینه سنگینی را پرداخت کرده‌ایم و حق‌مان را نگرفته‌ایم، چک بلامحل به دست‌مان داده‌اند و امروز ما می‌خواهیم منافع ملت را در این توافق احیا کنیم و اگر می‌گوییم احیای برجام در واقع این احیا، احیای منافع ملت یعنی رفع تحریم‌هایی است که دولت قبلی نتوانست آن را انجام دهد و تضمینی برای انجام این تعهد از طرف مقابل نگرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کار دولت جدید در مذاکرات بسیار سخت است چرا که یک قرارداد بی‌تضمین انجام شده‌ای که هزینه‌های آن را داده‌ایم بر عهده گرفته و وارث چنین وضعیتی شده لذا امروز کار تیم مذاکره‌کننده ما کاری نیست که بگوییم اگر توافق نکنید توافق نمی‌کنیم؛ ما هستیم و یک قرارداد انجام شده که حق‌مان را نداده‌اند و ما می‌خواهیم حق‌مان را بگیریم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: در دولت قبل به دنبال برجام به هر قیمتی بودند و هر چه طرف مقابل ناز می‌کرد این آقایان انعطاف به خرج می‌دادند و کارشناسی را هم با خود نمی‌بردند چرا که بنای کار کارشناسی نداشتند و نمی‌خواستند ضررها را بسنجند و نمی‌خواستند کارشناسانه حرف بزنند.

وی افزود: امروز دیگر دگماتیسم گذشته بر مذاکرات حاکم نیست اگر کسی نظر کارشناسی درباره مذاکرات دارد می‌تواند ارائه دهد دیگر مذاکرات گذشته حاکم نیست که همه چیز به صورت محرمانه نگه داشته می‌شد و شرایط را بگونه‌‌ای رقم می‌زدند که مردم در مقابل عمل انجام شده قرار گیرند و لذا اگر صاحبنظران، منتقدین و دلسوزان نظراتی دارند می‌توانند نظرات خود را به وزارت امور خارجه، تیم مذاکره‌کننده، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ... ارائه کنند تا حقوق ملت هر چه بهتر تأمین شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها