مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:

کاهش چشمگیر عمق تالاب انزلی در برخی از مناطق

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه پسروی آب دریای خزر موجب تهدید تالاب انزلی شده است، گفت: کاهش عمق تالاب در برخی از مناطق تالاب انزلی نگران کننده است.

کاهش چشمگیر عمق تالاب انزلی در برخی از مناطق
کد خبر: 556241
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۱۷:۱۰:۵۷

رضا زمانی امروز در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، گفت: عوامل مختلفی در وضعیت بد تالاب انزلی موثرند و یکی از مهمترین این عوامل ورود فاضلاب های خانگی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: علاوه بر ورود فاضلاب ها، پسروی آب دریای خزر نیز موجب تهدید تالاب انزلی شده است.

ورود فاضلاب های خانگی به تالاب انزلی

زمانی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۵ تن فاضلاب خانگی شهرهای مجاور تالاب انزلی به این اکوسیستم ارزشمند می ریزد و علاوه بر اینها فاضلاب های خانگی شهر رشت از جمله شیرابه های سراوان از طریق رودخانه گوهر رود و زرجوب به این تالاب می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه علاوه بر این چالش‌ها، فاضلاب های صنعتی و کشاورزی هم به این تالاب می ریزد، تصریح کرد: بیش از ۶۰۰ هزار تن رسوب نیز به دلیل نبود آبخیزداری از بالادست وارد تالاب انزلی می شود و همه این عوامل موجب شده است که شاهد کاهش عمق تالاب انزلی باشیم.

تالاب انزلی نیازمند ورود آب های سالم

وی افزود: در برخی از مناطق عمق تالاب انزلی از ۱۵ متر به یک متر رسیده است و برای نجات این تالاب از این مشکلات باید با جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی و رعایت حق آبه تالاب انزلی و همچنین ورود آب سالم اقدامات موثری انجام شود تا به خودپالایی تالاب کمک شود.

زمانی، همچنین با انتقاد از اجرای طرح بایوجمی ادامه داد: خوشبختانه با فشار علاقمندان محیط زیست و حکم قضایی این طرح متوقف شد و روند پیگیری حقوقی این طرح ادامه دارد. اگر اجرای این طرح برای احیای تالاب بود چرا پس از توقف اعتبار اختصاص یافته به آن در جهت جلوگیری از ورود فاضلاب و یا رسوبات هزینه نشد؟  

عمکرد ضعیف جایکا برای احیای تالاب انزلی  

وی همچنین با ابراز نارضایتی در خصوص عملکرد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) در تالاب انزلی خاطرنشان کرد: این آژانس می‌توانست موفق‌تر عمل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خواستار تسریع در مدیرت پسماند سراوان شد و گفت: اجرایی شدن برنامه ریزی ها برای حل مشکل سراوان از مشکلات تالاب انزلی نیز می‌کاهد و در مورد وضعیت جایگاه دفن سراوان حق با مردم است.

ضروت حفاظت خردمندانه از تالاب انزلی

وی با بیان اینکه ما به دنبال حفاظت خردمندانه از تالاب انزلی و دیگر تالاب های گیلان هستیم، افزود: به طور مثال برای حفاظت از پرندگان می توان پرنده‌نگری را ارتقا داد.

زمانی، مشارکت مردم محلی را در بهره‌برداری خردمندانه از تالاب ها موثر دانست و عنوان کرد: گیلان از تنوع زیستی کم نظیری برخوردار است و زیستگاه جانوران مهمی چون خرس قهوه ای، مرال، قرقاول و... است.

منشا ریزگردهای گیلان خارج از کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص ریزگردها در گیلان نیز گفت: این اتفاق از سال ۹۷ در گیلان شروع شده و کانون ریزگردها نیز افزایش یافته است. کانون این ریزگردها خارج از کشور بوده و هر گاه از حد مجاز بالاتر برود، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها