کد خبر: 554621
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ۱۸:۲۸:۵۵
| |

وزیر ارشاد:

«بازگشت به مساجد» شعار اصلی وزارت ارشاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد شعار اصلی فعالیت‌هایش را نهضت بازگشت به مساجد قرار داده، زیرا معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی و ‌هنری باید به قلب تپنده‌ حوزه دین بازگردد و مسجد کانون فعالیت‌های فرهنگی و هنری شود.

«بازگشت به مساجد» شعار اصلی وزارت ارشاد است
کد خبر: 554621
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ۱۸:۲۸:۵۵

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در اختتامیه اولین جشنواره شعر نماز جمعه و دومین جشنواره عکس‌ شکوه جمعه گفت: هرچقدر فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور از خاستگاه بومی و دینی فاصله بگیرد، مدیریت امور دشوار می‌شود، به‌طوری که اگر برنامه‌های فرهنگی و هنری را از مساجد دور کنیم، در مسیر دستیابی به اهداف متعالی حوزه فرهنگ به موانع برخورد می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او در ادامه بیان کرد: با توجه به فضایی که از سوی غربی‌ها در خصوص جدایی فرهنگ‌ و هنر از دین به وجود آمده، دمیدن‌ روح دینی در فعالیت‌های فرهنگی‌ و هنری به ویژه هنرهای وارداتی دشوار است، از سوی دیگر در آسیب‌شناسی مدیریت فضای فرهنگ و هنر قائل به این هستم که جدایی فرهنگ و هنر از دین، هزینه‌ساز بوده و در دولت در پی جبران این مسئله هستیم.

او ادامه داد: وزارت ارشاد بر همین اساس شعار اصلی فعالیت‌هایش را نهضت بازگشت به مساجد قرار داده‌است، زیرا معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی و ‌هنری باید به قلب تپنده‌ حوزه دین بازگردد و مسجد کانون فعالیت‌های فرهنگی و هنری شود.

اسماعیلی گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه فرهنگی مصلی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در سفر استانی به چهارمحال ‌و بختیاری بودجه‌ای برای توسعه مصلی این استان اختصاص یافت، زیرا مصلی علاوه بر این‌که محلی برای برپایی واجبات دین محسوب می‌شود، مکان مهمی برای پیوند فرهنگ‌ و دین نیز به حساب می‌آید.

او در ادامه به فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون در ۱۱ استان و ۵۰ رشته برای ۴۰ هزار هنرآموز، کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری در نظرگرفته شده و به متولیان امر هم تاکید کرده‌ایم‌ که در برپایی این کلاس‌ها و برنامه‌ها از ظرفیت مساجد و مصلی‌های شهرها استفاده شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که شعر و سرود فاخر در ایجاد روحیه انقلابی میان اقشار مختلف مردم از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است به "استقبال از سرود «سلام فرمانده»" اشاره کرد و گفت: این سرود کم‌نظیر که در روزهای اخیر مورد توجه نسل نوجوان و جوان قرار گرفته، به‌خوبی توانسته از عنصر هنری شعر ‌و سرود برای انتقال مفاهیم ارزشمند بهره ببرد و در نهایت اجتماع کم‌نظیر مردمی را در ورزشگاه بزرگ آزادی رقم زد.

او افزود: این‌گونه هنرها مایه مباهات‌ است زیرا در این موارد فرهنگ و ‌هنر به‌خوبی در خدمت معارف دینی قرار می‌گیرد و از دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که‌ هنر به شایستگی در خدمت مفاهیم دینی قرار گرفته‌است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حاکمیت دینی تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا که مردم در دنیا و آخرت سعادتمند شوند، همچنین تعریف سیاست از نگاه اندیشمند بزرگی چون امام‌خمینی(ره) استفاده از همه ابزارها برای رسیدن به سعادت است و غربی که دوره افول آن فرا رسیده در مقابل تمام تلاشش را می‌کند که بگوید، دین حق ورود به اجتماع را ندارد اما تمدن اسلامی نهایت تلاش خود را می‌کند مردم را سعادتمند کند و در این راستا از تمامی ابزارها بهره خواهد برد.

اسماعیلی در ادامه گفت: رئیس‌جمهور نهایت تلاش خود را می‌کند که خدمتگزار عرصه‌های دینی باشد و امیدوارم دولت مردمی در این خصوص در کنار رئیس‌جمهور موفق عمل کند.

وزیر ارشاد در پایان بیان کرد: متاسفانه با حادثه متروپل آبادان، همگی متاثر شدیم. به مردم عزیز آبادان و اهواز این حادثه را تسلیت می‌گویم و در پایان امیدوارم با افرادی که غیرمسئولانه موجب این فاجعه شدند، نظام اسلامی با اشد مجازات برخورد ‌کند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در کشور نباشیم.

همچنین برگزیدگان اولین جشنواره شعر نماز جمعه و دومین جشنواره عکس نماز جمعه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و علیرضا قزوه رئیس مرکز موسیقی صداوسیما در مجتمع فرهنگی آدینه مورد تجلیل قرار گرفتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها