کد خبر: 537870
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۸:۴۳:۵۰
| |

وزیر فرهنگ و ارشاد:

باید به ارزان‌سازی سفر به کربلا و سوریه کمک کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کمک به ارزان‌سازی سفر به عتبات عالیات تأکید کرد و گفت: سازمان حج و زیارت باید به این حوزه ورود و پیشنهاد اجرایی ارائه کند چراکه سفر به کربلا و سوریه باید تسهیل شود.

باید به ارزان‌سازی سفر به کربلا و سوریه کمک کنیم
کد خبر: 537870
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۸:۴۳:۵۰

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم تکریم و معارفه سازمان حج و زیارت که امروز با حضور حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سابق و جدید این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در سازمان حج به عنوان یک دستگاه حاکمیتی خدمات زیادی را شاهد بودیم و اتفاقات خوبی رخ داده است. هرکه در این سازمان قرارگرفته به واسطه جو معنوی و روحیه‌ای که در این سازمان می‌طلبد، تلاش کرده خدمات مفیدی داشته باشد.

به گزارش تسنیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه به طور حتم رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت خدمات و کارهای مهمی در دوره مأموریتی خود انجام داده است، تصریح کرد: دو سالی است که ویروس منحوس کرونا همه را متاثر و همه فعالیت‌ها را دچار اشکال کرده است که حوزه حج نیز از آن بی‌نصیب نبوده و در این راستا اعزام به حج واجب را در این مدت از دست دادیم.

اسماعیلی در ادامه گفت: انتصاب رئیس سازمان حج کار مهمی بود و در این راستا با رئیس جمهور و حجت‌الاسلام نواب نماینده بعثه هم‌فکری داشتم؛ نماینده بعثه ستون اصلی حج است و خود را موظف می‌دانیم در وزارت ارشاد و سازمان حج این محوریت را در همه فعالیت‌های حوزه حج مبنای کار قرار دهیم که در انتخاب رئیس سازمان نیز این اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: آقای حسینی رئیس جدید سازمان حج برای دوستان انقلابی یک شخصیت شناخته شده است، وی علاوه بر سابقه کاری خود، نویسنده، روحانی، استاد دانشگاه در مراکز مهم کشور و منشأ فعالیت‌های مؤثر بوده و منطقه را کاملا می‌شناسد. این موارد دلایلی بود که ما را بر این داشت که زحمت اداره سازمان مهم و حیاتی را به وی پیشنهاد دهیم، سوابق کاری آقای حسینی نیز نشان می‌دهد از عهده این کار برمی‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه با هماهنگی و اشراف نماینده ولی فقیه فعالیت‌های گسترده‌ای را باید در دستور کار قرار دهیم، گفت: چند سالی است که شورای عالی حج تشکیل جلسه نداده  و رئیس جمهور تأکید کرده است که باید این امر محقق شود. ما نیز در تلاش هستیم این کار سریعتر انجام شود؛ زیارت عتبات عالیات نیز موضوع مهمی است که امروزه مشکلاتی در آن شاهد هستیم و آقای حسینی باید به سرعت سازماندهی آن را در دستور کار قرار دهد.

اسماعیلی با اشاره به تشکیل ستاد اربعین از سال 93، گفت: مذاکراتی با وزیر کشور صورت گرفته تا امور مربوط به اربعین در جای خود محکم‌تر انجام شود و سازمان حج بتواند نقش محوری در این زمینه داشته باشد. آقای رشیدیان کار خوبی در از سرگیری سفر به سوریه انجام داد اما در اعزام‌ها مشکلی وجود دارد و آن هزینه بالای این سفر است که باید به ارزان‌سازی آن کمک کنیم چراکه نباید مشتاقان زیارت به واسطه مسائل مالی از این سفر محروم شوند.

وی ادامه داد: این زیارت‌ها فضای معنوی و فضای تقرب به خداوند و ائمه را در جامعه زنده نگه می‌دارد و نبودش بسیار آزاردهنده است بنابراین باید تلاش کرد فضای زیارتی با مشکلات کمتری روبرو باشد. برخی در ایام اربعین گذشته این پرسش را مطرح می‌کدند که چرا سفر به فلان کشور راحت است اما سفر به کربلا با هزینه بالا انجام می‌شود، حتما در این امر اشکالات و توجیحاتی وجود دارد اما سازمان حج باید به آن ورود کرده و پیشنهاد اجرایی ارائه کند چراکه سفر به کربلا و سوریه  باید تسهیل شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: در حوزه حج نیز با توجه به سویه جدید در کشور ما و منطقه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت تا بدانیم در آستانه حج اوضاع چگونه خواهد بود البته وضعیت منطقه در این حوزه از ایران بدتر است اما با این حال برآورد بنده این است که اگر توفیق اعزام زائر داشته باشیم حتما با تعداد اندک انجام خواهد شد.

اسماعیلی افزود: با این حال هرکاری برای برگزاری باشکوه این مراسم معنوی وجود داشته باشد انجام می‌دهیم و در خدمت بعثه و سازمان حج و زیارت هستیم. درسفر عمره نیز باید تلاش کنیم تا با حفظ عزت کشورمان از سرگیری اعزام‌ها صورت گیرد.

وی گفت: اخیراً کارگروه ملی زیارت در مشهد مقدس برگزار شد که طی آن پیشنهاد دادم سازمان حج و زیارت نسبت روشنی بین کارگروه و شورای عالی حج تعریف کند و هم افزایی مناسبی ایجاد شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها