کد خبر: 543519
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۱۱:۲۴:۴۴
| |

زاکانی،شهردار تهران:

باید تا ۱۴۰۵ مترو تکمیل شود/کودکان کار ساماندهی می‌شوند

شهردار تهران با اشاره به کمبود اتوبوس اعلام کرد: ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به هفت هزار اتوبوس نیاز دارد.

باید تا ۱۴۰۵ مترو تکمیل شود/کودکان کار ساماندهی می‌شوند
کد خبر: 543519
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۱۱:۲۴:۴۴

علیرضا زاکانی،شهردار تهران افزود: در ابتدای این دوره دو هزار و ۲۲۵ اتوبوس تحویل گرفتیم و ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نیز خریداری کردیم همچنین حدود ۵۰۰ دستگاه را با تعویض مخازن مورد بازسازی قرار دادیم و در کنار آن نیز برای سال آینده یک هزار و ۳۵۰ اتوبوس بازسازی می شود و یک هزار دستگاه نیز وزارت کشور خریداری می کند.

راه اندازی اتوبوس های برقی از شهریور آینده

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: علاوه بر این برای شهریور سال آینده قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی را برای تردد از میدان جمهوری تا بهارستان بسته ایم.

ظرفیت  اتوبوس ها تا یک سال و نیم دیگر  بیش از ۲ برابر می شود

زاکانی ادامه داد: در مجموع به این ظرفیت ها امسال ۶۵۰ دستگاه و سال آینده دو هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه می شود و ظرفیت  اتوبوس ها تا یک سال و نیم دیگر  بیش از دو برابر می شود، در کنار این اقدامات ۲۱۰ خط اتوبوسرانی را بازبینی و توسعه خواهیم داد.

یک هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شده است

وی درباره ساماندهی معتادان متجاهر نیز گفت: از چهار ماه پیش قرارگاه اجتماعی  را راه اندازی کردیم که در آن عملا با همه دستگاه ها از جمله استانداری، ناجا، سپاه و بسیج،   بهزیستی، کمیته امداد، دادستانی و دانشگاه های علوم پزشکی بصورت منظم هر هفته جلسه ای تشکیل دادیم. به طوری که در مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۹ قرارگاه تشکیل شد، نتایج این قرارگاه این بود که از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری شده، حدود  ۶هزار و ۳۰۰ نفر به مراکز ماده ۱۶ منتقل شدند.

به گفته زاکانی، ۳۰۰ خانه هم به عنوان پلاک قرمز شناسایی شد که بالغ بر ۲۰۰ خانه پلمب شد، کار بزرگی صورت گرفت و  بالغ بر ۲۰۰ مصوبه در جلسات ابلاغ شد که بالای ۸۰ درصد آنها اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: در ادامه باید برای معتادان بالای ۶۵ ساله ها و زیر ۱۸ ساله ها و بانوان الگوهای خاصی دنبال شود که هفته پیش مجوزهایی صادر کردند، اگر این موارد عملیاتی شود، یک هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از معتادان نیز جمع آوری می شوند، امیدواریم در ماه های آینده بتوانیم  پرونده این پدیده بسیار زشت را در شهر ببندیم، البته این پایان ماجرا نخواهد بود و باید برای هر فرد چهار تا پنج سال پیگیری ها انجام شود؛ یعنی ضمن شناسایی و سم زدایی،   بازسازی شخصیتی آنها انجام شده و با خانواده های خود مرتبط شوند، ضمن اینکه با مهارت آموزی و اشتغال آنها را به جامه برگردانیم، ما وظیفه داریم این افراد را جزو خانواده خود بدانیم.

ساماندهی کودکان کار در برنامه است

شهردار تهران گفت: کودکان خیابانی و متکدیان، مرحله بعدی این اقدامات خواهد بود، برای کارآمدی این کودکان جاهای بزرگی در نطر گرفته شده از جمله اینکه  ۱۰ هزار متر سوله آماده می شود تا بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم، دره فرحزاد نیز در مسیری قرار گرفته که تبدیل به یک بوستان و بخش سوم بوستان نهج البلاغه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر شهر، شهروند و مدیریت شهری را سه جزء ماجرا بدانیم، مردم و شهروندان محور اصلی ماجرا هستند.

زاکانی با تاکید بر اینکه شهرداری می خواهد با ارتقای خود از یک نهاد خدمتگزار صرف به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: برای مجموعه شهرداری تهران مهم است که خدمات شایسته ای به مردم ارائه دهد  و بتواند گره ای از زندگی شهروندان باز کند، به طوری که در ارتقای سطح آسایش، معنویت، اقتصاد، امنیت و ایمنی تاثیر گذار و مسئولیت پذیر باشد.

شهردار پایتخت افزود: یکی از وجوه زندگی مردم اقتصاد و معیشت است، شهرداری در این باره در سه بخش «مسکن»، «میوه و تره بار و امکانات مصرفی» و «لوازم منزل» نقش ایفا می کند، در هر سه بخش فعال شده ایم و اقداماتی صورت گرفته، بخشی دیگر نیز داریم که به توانمندسازی شهروندان به ویژه اقشار مستضعف و کم درآمد برمی گردد که به صورت غیرمستقیم به معیشت و اقتصاد آنها کمک می کند.

افزایش ۳۱ میدان میوه و تره بار طی ۶ماه

وی با اشاره به اینکه در میادین میوه و تره بار قیمت ها ۴۰ درصد کمتر است، ادامه داد: تعداد این میادین در ابتدای این دوره ۲۶۳ میدان بوده و در ۶ ماه و ۱۴ روزی که بر سرکار آمدیم،   ۳۱ میدان به آن اضافه کردیم تلاش می کنیم برای سال آینده ۱۰۰ مورد و سال ۱۴۰۲ نیز  ۱۰۰ میدان دیگر اضافه شود تا سرجمع میادین را به ۵۰۰ برسانیم.

خرید بی واسطه از کشاورزان در سال آینده

زاکانی افزود: ۱۰ قلم کالا را هم برای سال آینده مستقیم از کشاورز خریداری می کنیم و واسطه ها را حذف می کنیم که قیمت را تقلیل خواهد داد.

وی اضافه کرد: برای سال بعد از آن یعنی ۱۴۰۲ نیز برنامه داریم تا کلیه اقلام را از مستقیم از تولیدکنندگان و بدون واسطه خریداری می کنیم البته ما در شهرداری به این موضوع نگاه انتفاعی نداریم.

به گفته شهردار تهران، روزانه ۲۰۰ تن مرغ توزیع می کنیم،   ۱۵۰ کانکس یخچال دار هم داریم که بتوانند در افزایش خدمت به مردم کمک کنند ضمن اینکه روزانه  ۳۰ تن گوشت توزیع می کنیم  که ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار است.

سال آینده سال گره گشایی از مسکن خواهد بود

وی با پرداختن به اهمیت مسکن در کاهش هزینه زندگی شهروندان بیان کرد: سال ۹۰ تا ۹۱ به صورت  میانگین بالغ بر ۳۰ هزار پروانه صادر می شد اما امسال چهار هزار و ۵۰۰ پروانه صادر و میزان آن به یک هفتم رسیده، ما با تاسیس یک قرارگاه جهادی ۱۸۰ هزار واحد یعنی ۶ برابر میزان ساخت امسال را هدف گذاری کردیم، البته در این مسیری که دنبال می  کنیم در طرح  جهش مسکن برای شهرداری ها وظیفه ای دیده نشده، اما ما با وزارت راه و شهرسازی تفاهم کردیم که در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری لکه گذاری هایی برای ساخت  ۱۸۰ هزار واحد انجام دهیم.

زاکانی با بیان اینکه یک فرد در شرایط فعلی ۶۵ درصد از حقوق خود را باید برای اجاره نشینی هزینه کندگفت: خرید خانه نیز با شرایط فعلی  ۶۹ تا ۷۰ سال برای یک فرد طول می کشد، از این جهت اثر گذاری در موضوع مسکن را دنبال می کنیم، روز گذشته ۳هزار واحد کلنگ زنی شد و با طی این مسیر سال آینده سال گره گشایی از مسکن خواهد بود.  

وی درباره چگونگی خانه دار شدن شهروندان اظهار کرد: عده ای ثبت نام می کنند و در کنار آن  کسانی که در بافت فرسوده حضور دارند با نوسازی به یک محیط امنی که از زیبایی های بصری و استحکام برخوردار است دست پیدا می کنند، در واقع بخش زیادی از افراد، شهروندانی هستند که منزل مسکونی آنها در بافت فرسوده بوده و از آنها تحویل گرفته شده و به آنها خانه نو تحویل داده می شود.

نمی توانیم مشکلات معیشتی مردم را ببینیم و بی تفاوت باشیم

شهردار تهران درباره دلیل وارد شدن شهرداری به این عرصه ها  یادآور شد: امروز روز شهردار است به این دلیل که شهادت شهید باکری است؛ شهید باکری حاشیه نشین نبود و خودش را صاحبخانه می دانست، شهرداری هم خودش را صاحبخانه می داند و قلبش برای شهر می تپد. نمی تواند ببیند کسی سر گرسنه  بر بالین می گذارد، نمی تواند ببیند کسی بی‌خانمان است و مشکل معیشت دارد.

به گفته وی، این مسأله تفاوت جوهری یک نهاد خدمتگزار اجتماعی با یک نهاد خدمتگزار صرف است همچنین شهرداری با میدان داری  مردم به دنبال  مواجهه با فساد است، نقطه شروع این کار تغییر جهتی است که بر اساس آن با تحول نرم افرازی و سخت افزاری، با مشارکت مردم و بر مدار مردم به دنبال این هستیم که شهر را متحول کنیم.

کمبود بالغ بر یک هزار واگن در ناوگان مترو

زاکانی در خصوص ناوگان مترو نیز گفت: در این ناوگان هفت خط فعال داریم که دو هزار و ۵۰۰ واگن لازم دارد، در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ واگن داریم که یک هزار و ۱۰۰واگن آن در حال ارائه خدمات است و مابقی از رده خارج است ضمن اینکه دو سوم  این واگن ها نیاز به اورهال دارد.

وی ادامه داد: خرید ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس برنامه ریزی شده و با تمهیدات نرم افزاری تصمیم داریم سرفاصله قطارها را  کمتر کنیم.

نوسازی سالانه ۱۰هزار تاکسی فرسوده

شهردار پایتخت با پرداختن به موضوع تاکسی های تهران هم گفت: ۷۸هزار تاکسی و ون داریم که بالغ بر ۵۰ درصد آنها فرسوده اند تصمیم داریم سالیانه ۱۰ هزار مورد آن را نوسازی کنیم.

وی با رد این نکته که برخی ها معتقدند که تهران نیاز به پروژه عمرانی ندارد، توضیح داد: در غرب تهران بزرگراه یادگار امام(ره) را داریم که تا جاده ساوه به سمت غرب می توانیم آن را ادامه دهیم، این مسأله در دستور کار است و طی سه سال انجام خواهد شد همچنین پروژه شهید شوشتری را داریم که بهره برداری از آن یک و نیم درصد بار ترافیک کل تهران و پنج و نیم درصد ترافیک شرق شهر را کاهش می دهد و ظرف چهار سال در دستور کار قرار دارد، در کنار این موارد اصلاحات تقاطعی در بزرگراه ها را خواهیم داشت و همچنین ۹۸ تقاطع را شناسایی کرده ایم که  اصلاح آنها ۷۰۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک تر می کند و البته سه  هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

باید تا ۱۴۰۵ مترو تکمیل شود

شهردار تهران  ادامه داد: در چهار خط باقیمانده مترو نیز  ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم و به دنبال تامین منابع مالی از طریق بارگذاری  در ۱۳۸ ایستگاه و فضاهای بین ایستگاهی و وصول مطالبات از دولت  هستیم. در برنامه سوم تکمیل مترو تا ۱۴۲۰ پیش بینی شده و ما سقف ۵ ساله برای آن در نظر گرفته ایم یعنی باید تا ۱۴۰۵ مترو تکمیل شود. بنابراین می خواهیم یک تحول و انقلاب در حوزه حمل و نقل شهر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برای تحکیم گلوگاه ها، لایحه‌ای به شورا دادیم تا بتوانیم سازمان فناوری‌های نوین را در شهرداری راه اندازی کنیم بنا شد این لایحه با حضور بنده در شورا مطرح و تصمیم گیری شود، در بحث فناوری در حوزه پسماند تحقیقات جدی را دنبال کرده ایم. این طلای کثیف ۴۵۰۰ میلیارد ارزش دارد اما ما هزار میلیارد پول می دهیم تا جمع شود و این مسأله برای ما باخت است بنابراین مسیری را دنبال می کنیم تا با فناوری‌های جدید سوخت و انرژی و مواد قابل مصرف را از آن تامین و مواد دفعی حداقلی داشته باشیم. در دیگر حوزه ها مانند ترافیک، حمل و نقل، عمران، محیط زیست  و سایر حوزه ها نیز فناوری قابل استفاده خواهد بود.

کاهش زمان صدور پروانه به دوماه از اردیبهشت۱۴۰۱

شهردار تهران درباره مجوزهای ساخت در شهرداری و مشکلات آن افزود: ۷ تا ۱۰ ماه زمان صدور پروانه در شرایط فعلی است، بنابراین از روزهای اول کل این فرایند را استخراج کردیم و با در نظر گرفتن همه شرایط،   از اردیبهشت سال آینده  این زمان به زیر دو ماه تقلیل پیدا می کند. این مسأله از طریق مصوبات شورا که بر این مساله تاکید دارند، گره گشایی می شود.

با میدان‌داری مردم تهران را الگو می کنیم

وی در پایان تاکید کرد: شهر با مردم ساخته می شود و  شورا و شهرداری جزئی از مردم هستند. اگر بتوانیم شهرداری را ارتقا دهیم و ناظر به حوزه های مختلف در میدان حاضر باشیم، می توانیم شهری بسازیم که الگو شود، ما در ابتدای این دوره شعار تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام را مطرح کردیم البته این شعار به معنی این نیست که الان تهران  الگو است بلکه  باید الگو بشود یعنی باید هویت داشته باشد، سرانه ها در آن تامین باشند و مردم در آسایش باشند تا تبدیل به شهری مطلوب شود آنچه مهم است این است که مردم باید میدان داری کنند تا این تحول بزرگ رقم بخورد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها