کد خبر: 527252
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۷:۲۶:۳۳
| |

علیرضا زاکانی،شهردار تهران:

در گام دوم انقلاب نیاز به جهش داریم

شهردار تهران با اشاره به رویکرد ایستادگی و مقاومت گفت: وقتی به گام دوم انقلاب می رسیم، برای الگو شدن در این مرحله نیازمند جهش و تلاش مضاعفی هستیم.

در گام دوم انقلاب نیاز به جهش داریم
کد خبر: 527252
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۷:۲۶:۳۳

اعتمادآنلاین| علیرضا زاکانی روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و عزت و قدرت در این مسیر در سایه دانایی و توانایی برای ما حاصل خواهد شد، دانایی مقدمه توانایی است و این دانایی با پژوهش و اندیشه ورزی، فکر و خلاقیت میسر خواهد بود.

به گزارش ایرنا،وی به مزیت های هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: در این جشنواره 2 هزار و 29 اثر در 16 موضوع دریافت کردیم که امیدواریم بتوانیم مسیری را دنبال کنیم تا گره از مشکلات شهرها برداشته شود و حتی بتوانیم ناظر بر ایده آل ها افق های پیش رو گام برداریم.

زاکانی ادامه داد: وقتی به گام دوم انقلاب توجه می کنیم، درمی یابیم که دراین گام نیاز به ساختن و الگو شدن داریم. اگر گام اول ایستادگی و مقاومت و حرکت در مسیر رشد بود در گام دوم باید یک جهش و تلاش مضاعفی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: این جشنواره بر سه محور اساسی در قالب شهرها و مدیریت شهری در گام دوم انقلاب اسلامی و در سده جدید، بازگشایی شهرها در دوره پسا کرونا و رصد تحولات شهرها و مدیریت شهری در پایان سده تاکید دارد، انقلاب اسلامی و شعارهای آن به سرعت مورد دقت قرار گرفت و امروز نیازمند آن هستیم که شعارها جامعه عمل بپوشند.

به گفته زاکانی، استقلال، آزادی، معنویت، عدالت و پیشرفت پنج کلان شعاری بودند که به سرعت مورد توجه جهانیان قرار گرفتند، اما امروز نیازمند این هستیم که بتوانیم در شهرها و روستاها پنج ویژگی را به زیبایی به تصویر بکشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقطه آغاز چنین موضوعی فکر است و مبتنی بر این فکر و خلاقیت های آن بحث اراده و عمل که باید در گام دوم انقلاب به آن سمت و سو برویم، اگر توجه به راه طی شده در 100 سال گذشته تا امروز در این جشنواره مورد دقت قرار بگیرد می بینیم که باید به سه نهاد عدلیه، نظمیه و بلدیه و رشد یافتگی در حال و نگاه به آینده آنها توجه داشته باشیم.

زاکانی تاکید کرد: ویژگی دیکر در گام دوم انقلاب این است که باید یک تحول بزرگ در روح و کالبد شهرها را پیشه کنیم، راه گذشته پرثمر است اما این ثمر به قدر کفایت نبود و باید با تحول در روح و کالبد شهر یک موجود جدید را خلق کنیم، توجه به عنصر هویت و تعلق مکانی در شهر امکانی را برای ما فراهم می کند که امنیت، آسایش و آرامش در شهرها و روستاهای ما به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه خودمان را مکلف به ساختن جامعه اسلامی می دانیم گفت: توجه به نقش شهرها و مدیریت یکپارچه شهری و فراتر از آن حکمرانی واحد شهری و مردم سالاری دینی و نخبگان مردم در این حرکت بزرگ برای ما مبارک خواهد بود و امیدواریم از موضوع پژوهش، آموزش، دقت و همت در صحنه اراده غفلت نکنیم و بتوانیم در مجموعه مدیریت

شهری تهران را به الگوی کلانشهر جهان اسلام تبدیل کنیم.

شهردار تهران همچنین در حاشیه این مراسم که با حضور وزیر کشور برگزار شد به خبرنگاران گفت: اساس مشکلاتی که امروز در شهرها وجود دارد به چند موضوع مربوط می‌شود که یکی از آن‌ها بی توجهی به عنصر و جوهره فکری است.

وی تاکید کرد: پژوهش و توجه به امر علم، دانش و فکر ظرفیتی را خلق می‌کند که می‌توانیم از میانبرها عبور کرده و از برهم انباشتگی مسائل بکاهیم. همچنین پژوهش باعث می‌شود به سمت آینده‌ای که بتواند امنیت، آسایش، معنویت، رفاه و عدالت را برای جامعه به ارمغان بیاورد، برسیم.

زاکانی ضمن اشاره به اراده مدیران جهادی و رجوع آن‌ها به اهل علم در کنار پژوهش‌ها، گفت: یک مدیر جهادی باید دستاوردهای اندیشه‌ای را دریافت و سپس آن را به درستی دنبال کند تا اقدامات در کنار هم منجر به آینده‌ای درخشان شود.

ضرورت توجه به پیچیدگی‌های شهری در پژوهش‌ها

وزیر کشور نیز در حاشیه مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از آسیب‌ها این است که بعضی از پژوهش‌ها به موقع عملیاتی نمی‌شود. این مورد گاهی به خود پژوهش مربوط می‌شود و گاهی به همت ما و پیاده سازی آن برمی‌گردد.

احمد وحیدی با بیان اینکه پژوهش‌های حوزه نظری و کاربردی باید از تجانس، عمق و گستردگی خوبی برخوردار باشند تا به مرحله اجرا برسند، افزود: مسائل شهری، مسائلی با ابعاد مختلف و بهم پیوسته و تنیده هستند. پیچیدگی‌های مسائل شهری باید در پژوهش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی پژوهش تک بعدی برای یک مجموعه بهم پیچیده شهری پاسخگو نیست بنابراین هم عمق بخشیدن به پژوهش امری مهم است و هم همتی برای پیاده سازی آن است.

وزیر کشور با بیان اینکه همت خوبی در این‌باره در مدیریت شهری جدید شهر تهران وجود دارد تا از ظرفیت پژوهش‌های کاربردی، موثر و عمیق استفاده کنند، گفت: امید است که از این به بعد بیشتر شاهد به ثمر نشستن اجرای پژوهش‌های مورد نیاز باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها