کد خبر: 543268
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۱:۰۳:۳۰
| |

جزییات جلسه شورای عالی ترافیک با حضور رئیس جمهور:

پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی سفرهای نوروزی/ کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی جزییات جلسه شورای عالی ایمنی حمل و نقل و ترافیک را تشریح کرده و آن را مثبت ارزیابی کرد.

پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی سفرهای نوروزی/ کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها
کد خبر: 543268
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۱:۰۳:۳۰

سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه رزمایش نوروزی پلیس و دستگاه‌های امدادی و خدماتی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم علی‌رغم درخواست‌های مطرح شده، شورای عالی ترافیک و ایمنی حمل و نقل تشکیل نشد که من معتقدم بدلیل عدم تشکیل این شورا آسیب‌هایی را نیز دیدیم که فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و باری، افزایش تصادفات، تولید خودروهای ناایمن و ... از جمله آثار آن است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اما خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، جلسه شورای عالی ترافیک و ایمنی حمل و نقل در دولت جدید و به ریاست رئیس جمهور برگزار شد که من به نوبه خودم از همکاری انجام شده  تشکر می‌کنم. در این جلسه مقرر شد تا هر دو ماه یک بار این جلسه به ریاست شخص رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور برگزار شود.

جزییات جلسه شورای عالی ترافیک با حضور رئیس جمهور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان این که پلیس راهنمایی و رانندگی در ۲۳۶ هزار کیلومتر از راه‌های کشور  و هزار و ۱۴۷ شهر حضور  دارد اظهار کرد: جلسه دیروز بسیار پربار بود؛ بنده گزارشی از وضعیت ترافیکی کشور را به رئیس جمهور ارائه دادم و همچنین در رابطه با بخش ایمنی خودروها نیز نکاتی را بیان کردم. در این جلسه برخی از وزراء و روسا نیز حضور داشتند. رئیس جمهور نیز به چند نکته اشاره کردند که از جمله آنها تشکیل هر دو ماه یک بار این جلسات، تشکیل شورای دائمی در حوزه ترافیک، ضرورت توجه به استانداردها، اقدام برای کاهش سوانح و تلفات حوادث ترافیک، رفع نقاط  حادثه‌خیز، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و .... بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان این که در رابطه با نقاط حادثه ساز ترافیک در شهرها  و جاده‌ها نیز مقرر شد  تا ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کند گفت: همچنین در مورد ایمنی خودروها نیز تاکید رئیس جمهور این بود که ایمنی خودروهای تولید داخل  و خودروهای وارداتی، کاملا حساب شده باشد و پلیس با حساسیت کامل در این زمینه عمل کند. رئیس جمهور نیز وعده داد که از پلیس در این موضوع حمایت کند چرا که کاهش  قربانیان حوادث رانندگی، اولویت و دغدغه مقام معظم رهبری و مطالبه مردم نیز محسوب می‌شود.

هادیانفر ادامه داد: بر اساس مصوبات این جلسه اگر بنا باشد تا خودروسازان خودروهای ناایمنی به مردم تحویل دهند حتما  باید بدانند که ما از شماره‌گذاری آنها جلوگیری خواهیم کرد و با بهانه‌هایی نظیر تعهد و  ....  نباید خودروی ناایمن دست مردم بدهند.

وی با بیان این که  رئیس جمهور نیز  بر ضرورت تولید خودروی با کیفیت به جای تولید زیاد خودرو تاکید داشتند گفت: کیفیت بسیار مهمتر از کمیت است. به جای این که ۳ میلیون دستگاه خودروی ناایمن تولید شود، باید یک میلیون دستگاه خودروی ایمن و استاندارد تولید شود و خودروسازان بر روی ارتقای کیفیت و ایمنی تولیدات خود متمرکز شوند.

هادیانفر با بیان این که امنیت جانی مردم خط قرمز و  اولویت پلیس است گفت: چه خودروی وارداتی و چه خودروی تولید داخل هر دو باید دارای ایمنی و استاندارد باشند و پلیس با نظارت بر این موارد حتما از شماره گذاری خودروهای ناایمنی جلوگیری می‌کند.

  پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی سفرهای نوروزی

هادیانفر در بخش  دیگری از اظهارات خود به موضوع سفرهای نوروزی نیز اشاره  کرد و گفت: طرح نوروزی پلیس از ۲۶  اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه در  جاده‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد. پیش بینی ما افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی سفرها در این ایام است و بخصوص در ۷ یا ۸ استان شامل گیلان، مازندران، خراسان رضوی، فارس، تهران، البرز، و ..... که شاهد افزایش چشمگیر ترددها خواهیم بود.

 هادیانفر  با بیان این که بیشترین کشته‌های تصادفات رانندگی در محورهای طولانی  است گفت: گرچه ممکن است استانهای شمالی یا شهرهای زیارتی بیشترین حجم تردد را داشته باشد اما بیشترین کشته‌ها و فوتی‌های ما در محورهای طولانی و کویری مانند محورهای استان فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، و .... رخ می‌دهد.

وی با بیان این که استانداران نیز با دستور رئیس جمهور موظف شده‌اند تا شورای راهبری ترافیک را با حضور همه دستگاه‌ها برگزار کنند گفت: این شورا در طول نوروز باید به شکل روزانه برگزار شده و یکی از وظایف آن رصد روزانه وضعیت تصادفات و اتخاذ تمهیدات مناسب است. این موضوع سبب می‌شود تا بتوانیم به شاخص کاهش  ۴۹ تا ۵۰ درصدی سوانح ترافیکی  در ایام  طرح نوروزی نزدیک شویم.

خط قرمزهای پلیس در طرح نوروزی

هادیانفر در ادامه به بیان خطوط قرمز پلیس در طرح نوروزی ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: خطوط قرمز پلیس به نفع مردم و بخصوص رانندگان و مسافران است. با رانندگان قانون‌گریز به ویژه افرادی که بخواهند حرکت خلاف جهت داشته باشند با سرعت غیر مجاز رانندگی کرده یا  سبقت غیر مجاز بگیرند و از شانه خاکی تردد بکنند قاطعانه برخورد خواهیم کرد چرا که این افراد ایمنی دیگر رانندگان را نیز به خطر می‌اندازد. من تاکید کردم که این خودروها ۷۲ ساعت توقیف شده و بعضا آن دسته از رانندگانی که مرتکب تخلفاتی در گذشته شده یا نمره منفی  گواهی نامه‌شان بالا باشد خودرویشان تا پایان تعطیلات توقیف و به پارکینگ  منتقل خواهد شد.

کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت اتوبوس‌ها و کامیون‌ها     

هادیانفر یکی دیگر از تمهیدات پلیس برای ایام نوروز را کاهش سرعت ناوگان حمل و نقل باری و حمل و نقل عمومی یعنی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها اعلام کرد و گفت: در ایام نوروز سقف حداکثر سرعت مجاز این وسایل  ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده و ما این موضوع را به تمام شرکت‌های حمل و نقل اعلام  کردیم تا به رانندگان خود ابلاغ کند.

 چرایی انسداد هراز و چالوس

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به انسداد دو محور هراز و چالوس اظهار کرد:‌ در محور چالوس رانش ضعیف زمین در مقطعی از این محور سبب ایجاد شکاف در این مسیر شده که بنابر اعلام راهبری این مسیر ظرف امروز و فردا بازگشایی خواهد شد البته در صورت بازگشایی در مقطعی از این مسیر از مسیر جایگزین استفاده شده و برای مسیر جنوب به شمال از مسیر جایگزین تونل البرز به طول ۶ کیلومتر استفاده شده و در مسیر شمال به جنوب نیز از یک لاین جاده قدیم استفاده خواهد شد.

هادیانفر در مورد محور هراز گفت: این محور نیز به دلیل انجام عملیات عمرانی از سوی راهداری مسدود شده و راهداری اعلام کرده که تا ساعت ۲۴ امشب این مسیر را بازگشایی خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این که تمام هم و غم ما کاهش حوادث ترافیکی و مدیریت ترافیک است گفت: تلاش خواهیم کرد که در طول نوروز محدودیت‌های تردد نداشته باشیم و مسیری یک طرفه نشود اما در مواردی ممکن است ناگزیر به انجام این کار شویم  تا بار ترافیکی تخلیه شود. این موارد را به مردم اعلام می‌کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان این که سرعت و سبقت و خستگی و خواب آلودگی از موارد کشنده در حوادث رانندگی است گفت: از این رو رانندگان باید با پرهیز از سرعت و سبقت غیر مجاز حتما  قبل از رانندگی خواب کافی داشته باشند.

جریمه خودروها به دلیل نبستن کمربند ایمنی 

هادیانفر با تاکید بر این که بستن کمربند ایمنی برای راننده و تمامی مسافران و سرنشینان الزامی است  گفت: چه سرنشینان خودروی شخصی و چه سرنشینان خودروی حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس و همین طور سرنشینان کامیون حتما باید کمربند ایمنی خود را ببندند و اگر از کمر بند استفاده نکنند حتما جریمه خواهند شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها