کد خبر: 532683
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۱۸:۴۱:۴۷
| |

تداوم سیلاب در فارس این بار شهرستان رستم/مسدود شدن مسیر تردد 1700 خانوار عشایری

پس از گذشت چند روز از سیلاب اخیر در شهرهای جنوبی فارس، روز گذشته باز هم سامانه بارشی وارد فارس شد و این بار در شهر کوپن از توابع شهرستان رستم ، شاهد سیلاب بودیم که در این منطقه، خانه‌های مسکونی منطقه، معابر، کوچه‌ها همچنین اراضی کشاورزی، با آب‌گرفتگی مواجه شدند.

تداوم سیلاب در فارس این بار شهرستان رستم/مسدود شدن مسیر تردد 1700 خانوار عشایری
کد خبر: 532683
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۱۸:۴۱:۴۷

طی روزهای اخیر، ورود سامانه بارشی به فارس، وقوع سیل را به دنبال داشت که بیشتر در شهرستان‌های مهر، لامرد و لارستان موجب خسارت‌های جانی و مالی شد.

​به گزارش فارس، آب‌گرفتگی و در معرض تخریب قرار گرفتن تعداد زیادی از خانه‌های روستایی در بیرمِ، تخریب سد خاکی عمادشهر در لارستان، خسارات وارد شده به تاسیسات آب در 121 روستای استان و بی‌آبی روستای بخش خیرگو در لامرد، بخشی از خسارات سیل اخیر بوده است.

همچنین تخریب اراضی کشاورزی و تلف شدن تعداد زیادی از دام‌ها در این مناطق که دامداران و کشاورزان منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

پس از چند روز آفتابی، روز گذشته باز هم سامانه بارشی وارد فارس شد و این بار در شهر کوپن از توابع شهرستان رستم ، سیلاب سهمگینی ایجاد کرد.

طبق مشاهدات در این منطقه، خانه‌های مسکونی منطقه، معابر، کوچه‌ها همچنین اراضی کشاورزی، با آب‌گرفتگی مواجه شدند.

هشدار مسئولین شهرستان مبنی بر این است که مردم منطقه تا اطلاع بعدی از تردد در مسیر روستای بالاده خودداری کنند.

به دلیل طغیان رودخانه های سولک و تنگ شیو و سرازیر شدن آب از کوه‌های اطراف و آبشار توف در حال حاضر بسیاری از اهالی و ساکنان این شهرستان در معرض خطر سیلاب و تخریب منازل مسکونی هستند.

تمام منازل مسکونی شهر کوپن، روستاهای پشت‌کوه رستم، مراسخون، محدوده پل پریم، منگودرز، تیرازجان، مجموعه روستاهای دهنو و منصورآباد و روستاهای عرب خاکک و خنیمه و روستاهای بابامیدان در حال حاضر درگیر سیلاب هستند.

سیل

توزیع اقلام زیستی در شهر کوپن

رئیس هلال احمر شهرستان رستم در گفتگو با فارس، با اشاره به سیل روز گذشته گفت: به محض مطلع شدن از سیل در همان ساعت های اولیه یعنی حدود ساعت ۵ عصر، نیروهای هلال احمر به اتفاق دیگر نهادها در محل حضور پیدا کردند و در حال خدمت و امدادرسانی به مردم سیل زده است.

امیری، دلیل سیل را حجم‌ زیاد باران و جوابگو نبودن‌ آبراه دایمی  عنوان کرد و گفت: بخشی از مردم‌ را در اسکان‌ موقت هدایت کرده ایم‌ و خدمات‌رسانی به تعدادی از افراد که اصرار به ماندن داشتند، با توزیع اقلام‌ زیستی، مواد غذایی، پتو و موکت انجام شده است.

مسدود شدن مسیر تردد 1700 خانوار عشایری

بارش شدید باران و طغیان رودخانه فصلی، سبب مسدود شدن راه هزار و ۷۰۰ خانوار عشایر در منطقه پشتکوه  شهرستان رستم شد.

به گفته رئیس اداره امور عشایری شهرستان رستم، بارش باران همچنین سبب تلف شدن ۳۰۰ راس دام عشایری این شهرستان شد.

پس از سیل روز‌های ۱۲ و ۱۳ دی ماه که پل بس خاش جواهری (سر پیچ بالاده) به طور کامل تخریب شد، اداره راه مسیر موقتی را برای عبور و مرور ساکنان روستای بالاده ایجاد کرد که با بارندگی سامانه اخیر مسیر جایگزین هم مسدود شده است.

خسارت سیلاب به ۳۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در رستم

به گفته فرماندار رستم، 3 هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی در این شهرستان به دلیل سیل دچار آسیب شده است.

وی با بیان اینکه امدادرسانی به این نقاط در حال انجام است، افزود: جاده‌های روستایی و عشایری نیز دچار آسیب شده اما هنوز برآورد دقیقی از سیل در شهرستان انجام نشده است.

بارش سنگین برف در اقلید و آباده

بارش برف در آباده و اقلید، منظره بدیع زمستانی ایجاد نمود ، هرچند در کنار آن تردد خودروها را با مشکل مواجه کرد، به طوری که در محور اقلید ۱۵۰ خودرو و در محور آباده ۲۷ خودرو در برف، گرفتار شدند.

بارش شدید برف که از ظهر روز گذشته در شهر سده شروع شده، سبب تخریب سیم‌های برق در برخی معابر و قطع برق در این شهر شد. برق در این شهر از ساعت ۲۳ دیشب قطع شده است و هم اکنون نیرو‌های اداره برق در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

اجرای عملیات برف‌روبی در 4 هزار و 275 کیلومتر از راه‌های فارس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس گفت: از روز جمعه در 4 هزار و 275  کیلومتر از راه های استان عملیات برف‌روبی انجام شده و برای جلوگیری از یخ زدگی و برقرار ماندن تردد در محورهای مورد نیاز 2 هزار و 738 تن عملیات شن و نمک پاشی اجرایی گردید.

سیاهپور  با تأکید بر پرهیز از سفرهای غیر ضروری اشاره کرد: در 205  مقطع کوهستانی ریزش برداری از سطح راه صورت گرفته و تا پایان کامل بارش ها اکیپ های راهداری زمستانی بصورت شبانه روزی در سطح راه ها به مردم ارایه خدمت می کنند.

وی همچنین در خصوص کمک رسانی به خودرو های گرفتار بیان کرد: به 380 خودروی نیازمند کمک رسانی و امداد رسانی صورت گرفته و همچنین 42 نفر مسافر در راه مانده در راهدارخانه های استان اسکان داده شده است.

به گزارش فارس، حوادث روزهای اخیر در جنوب فارس نشان می‌دهد که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و راهکارهای جهت پیشگیری از آثار تخریب‌زای سیلاب شامل مقاوم‌سازی بناها و ایجاد کانال برای عبور روان‌آب‌ها، ضرورتی است که در هر شرایطی باید مورد توجه باشد و چه بهتر که پیش از شرایط بحرانی، شرایط برای ایمن‌سازی فراهم شود تا بارش رحمت الهی، همواره خاطرات خوشایندی را برای مردم به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها