سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر :

اصلاح بذرها برای تولید بیشتر موادمخدر در افغانستان/ افزایش شیوع مصرف در دهه 90

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه اکنون منشاء بسیاری از طلاقها و جرائم و سرقتها مواد مخدر است، گفت: یعنی اگر مواد مخدر ساماندهی شد، بسیاری از این آسیبها هم به تبع آن ساماندهی خواهد شد.

اصلاح بذرها برای تولید بیشتر موادمخدر در افغانستان/ افزایش شیوع مصرف در دهه 90
کد خبر: 527564
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۱۰:۴۰:۲۵

سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سومین نشست فصلی معاونان، مدیران و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور که با عنوان ایفای نقش موثر دستگاه‌ها و سازمانها در امر مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، بیان کرد: امروز مواد مخدر یکی از آسیبهای بسیار گسترده در همه دنیا و کشور ماست.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در جلسه هجدهم ماه جاری که در حضور رییس جمهوری تشکیل شد، در جمع بندی ریاست جمهور، اولین موضوعی که مدنظر بود موضوع پیشگیری و ورود بخشهای مختلف همه دستگاهها در امر پیشگیری بود. مواد مخدر خودش یک آسیب و منشاء بسیاری از آسیبهای دیگر است. 

وی گفت: اکنون منشاء بسیاری از طلاقها و جرائم و سرقتها مواد مخدر است. یعنی اگر مواد مخدر ساماندهی شد، بسیاری از این آسیبها هم به تبع آن ساماندهی خواهد شد اما با نگاهی به ۴۰ سال گذشته و بلکه ۶۰ سال گذشته، از دهه ۴۰، تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را داشتیم و دهه ۴۰، ۵۰، ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ افزایش شیوع مصرف را داشتیم.

مومنی در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه مقابله دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم که برای دنیا شاید قابل باور نبود، گفت: سازمان ملل رسما پیشتازی ایران را اعلام کرد. ۹۰ درصد تریاک جهان، ۷۰ درصد مورفین جهان و ۲۰ درصد هرویین جهان را ایران کشف می‌کند. 

مومنی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین میزان کشف در تاریخ ایران و جهان است.

مومنی خاطرنشان کرد: در ۴۰ سال گذشته اقدامات خوبی در درمان و پیشگیری صورت گرفت اما بررسی‌ها نشان می دهد که در حوزه فرهنگی و پیشگیری شاید همگام با مبارزه پیش نیامدیم و عقب ماندگی در این زمینه داریم. با اقداماتی که صورت گرفت این انتظار به وجود آمد که مواد مخدر وارد نشود تا کسی مصرف نکند و این حرف درست و حقی است و وظیفه ماست که تلاش کنیم مواد مخدر وارد نشود، اما آیا کافی است؟ زمانی می‌توانیم بگوییم به سامان می‌رسیم که به همان میزان که در حوزه مقابله تلاش می‌کنیم، در حوزه فرهنگی و پیشگیری هم تلاش کنیم.

مومنی تصریح کرد: ما در کنار کشوری زندگی می کنیم که ناتو و آمریکایی ها آنجا مواد مخدر را پرورش دادند؛ با افزایش سطح زیر کشت و اصلاح بذرها و بازدهی بیشتر؛ بر اساس آمار رسمی سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ که آخرین سال حضور طالبان بود، کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود و در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹هزار تن رسید، یعنی نزدیک به ۵۰ برابر افزایش یافت. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه بیان کرد: لذا ضرورت توجه به امر پیشگیری دو چندان می شود. 

وی با اشاره به اینکه رویکرد ستاد در کنار امر مقابله، درمان و توانمندسازی، قطعا پیشگیری است که همه به هم کمک کنیم که افراد به ویژه جوانان قدرت "نه گفتن" داشته باشند که بدون هرگونه تاملی در پاسخ به مصرف مواد مخدر قاطعانه "نه" بگویند، اظهار کرد: طرحی به عنوان‌ یاریگران زندگی اجرا شد؛ در این طرح تمرکز اصلی با خانواده ها، گروه‌های مرجع، نهادهای فرهنگی و تربیتی است. در حوزه های دولتی اولویت ما با آموزش و پرورش و وزارت جوانان است. 

مومنی ادامه داد: با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه امضاء شده است و بیش از ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفت و در شبکه شاد نیز این رویکرد وجود دارد. 

وی با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ یاریگران ورزش راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار از اینکه دولت به تنهایی بتواند مقابله کند و مواد در دسترس نباشد رویکرد هیچ دولتی در این دنیا نیست ما هیچ گریزی نداریم و موضوع پیشگیری یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در کنار مقابله باید به امر پیشگیری توجه کرد. 

مومنی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه با وزارت ورزش ادامه داد: مردم و به ویژه جوانان به قهرمانان ملی توجه ویژه دارند و رفتار ورزشکاران مورد توجه جوانان است؛ این تفاهم‌نامه می تواند از جنبه های مختلف موثر باشد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها