کد خبر: 585751
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۴:۲۰:۰۰
| |

مسئولین در خواب؛ سرقت‌های همسایه شمالی از ایران ادامه دارد

فرهنگ کشتی، بازی‌های سنتی زورخانه، کشتی به تازگی در فهرست میراث ناملموس به نام آذربایجان به ثبت رسید. این در حالی‌ست که آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای که قدمت باستانی در ایران داشته و پیشینه آن به دوران هخامنشی بازمی‌گردد.

مسئولین در خواب؛ سرقت‌های همسایه شمالی از ایران ادامه دارد
کد خبر: 585751
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۴:۲۰:۰۰

در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدوَل پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش، فرهنگ پهلوانی: بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام دولت باکو به صورت پرونده‌ای مستقل در یونسکو ثبت شد.

به گزارش فراز، رخدادی که با اعتراض و واکنش‌های بسیاری از اساتید و کارشناسان میراث فرهنگی ایرانی مواجه شده است. میراث ناملموس حقوق بشر یونسکو در توییتر رسمی خود به دولت باکو تبریک گفت و دراین‌باره نوشت: فرهنگ کشتی، بازی‌های سنتی زورخانه، کشتی به تازگی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. این در حالی‌ست که آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای که قدمت باستانی در ایران داشته و پیشینه آن به دوران هخامنشی بازمی‌گردد در ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۹  در فهرست میراث معنوی یونسکو توسط ایران به ثبت جهانی رسیده بود. در مهلت قانونی مرسوم نیز هیچ کشوری درخواست تشکیل پرونده مشترک و تبدیل به میراث معنوی مشترک دو دولت را مطرح نکرد.

تلاش باکو برای مصادره میراث معنوی ایرانیان درحالی صورت می‌گیرد که مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  در واکنش به این موضوع به ایرنا گفته است: «اینکه دولت باکو پرونده‌ای نزدیک به عنوان و موضوع پرونده ایران را ثبت کرده، از منظر کنوانسیون یونسکو در حوزه میراث فرهنگی ناملموس نه تنها خللی به پرونده ایران وارد نمی‌کند، بلکه بر ترویج بیشتر این عنصر فرهنگی ناملموس تاکید دارد.»

 اما باکو نه‌تنها پیوستن به پرونده‌ی پیشین که به نام ایران ثبت شده را نمی‌پذیرد بلکه به دنبال ثبت مستقل آن است. سال گذشته باکو از یونسکو خواست ورزش‌های زورخانه‌ای را به نام این دولت ثبت کنند چرا که این ورزش را متعلق به خود و ورزش اجدادی خود می‌داند. این در حالی‌ است که  در یک‌سال گذشته فدراسیون زورخانه‌ای ایران می‌توانست با رایزنی جلوی این اقدام را بگیرد.

تاریخچه دستبرد باکو به میراث معنوی ایرانیان

آنچه دولت باکو به ثبت رسانده در واقع کپی‌برداری از میراث اصلی ایرانی است. سرقت «موسیقی عاشیقلار»، «تار»، «هنر سنتی فرش‌بافی»، «چوگان»، «مینیاتور» و صدور هویت جعلی برای «نظامی گنجوی» تنها چند مورد از مجموعه مواردی است که باکو از میراث فرهنگی ایران به نام خود سند زده است.

  «موسیقی عاشیقلار» در سال ٢٠٠٩ در سکوت ایران به نام دولت باکو ثبت شد و «هنر سنتی فرش‌بافی» آذربایجان و ساخت و اجرای تار نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به نام دولت باکو وارد فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو شد.

همسایه شمال غربی ایران در سال ۲۰۱۳ نیز پرونده‌ای را با عنوان «چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره‌باغ» در فهرست میراث درخطر به نام خود ثبت کرد.

همچنین پاویون دولت باکو در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان کتاب نفیسی را شامل مینیاتورهای ایرانی با عنوان «مینیاتور آذربایجان» به بازدیدکنندگان عرضه کرد. در این کتاب با امتناع از ذکر نام ایران، شهرهای اردبیل، تبریز، مراغه و ارومیه (در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی ایران) تا ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) و باکو، قلمرو هنر این کشور توصیف شده است.

نکته‌ی عجیب‌تر این‌که در این کتاب، تصویرهایی از کتاب‌های قدیمی خطی و نگارگری ایرانی به‌عنوان نمونه‌هایی از مینیاتور آذربایجان ارائه شده بود. آن‌ها بروشورها و هدایای تبلیغاتی هم برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود که مواردی از جمله عرضه‌ فرش تبریز به‌ عنوان یکی از صنایع دستی این کشور ذکر شده بود.

به جز اینها در اوایل آذرماه ۱۴۰۰ بود که خبرهایی مبنی بر حذف عنوان شاعر پارسی از دیوان شعر نظامی در دولت باکو و معرفی این شاعر ایرانی به نام شاعر ملی این کشور همسایه، در برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری انتشار یافت و بار دیگر واکنش‌های استادان زبان و ادبیات فارسی و ترکی و دلسوزان به میراث و فرهنگ اصیل ایران را برانگیخت.

دولت باکو همچنین در سال جاری اعلام کرد امسال کتاب «هفت پیکر» را برای ارسال به اروپا به زبان‌های اسپانیایی، روسی و انگلیسی ترجمه کرده است و در توضیحات مربوط به نظامی گنجوی عنوان «شاعر پارسی » را برداشته و آن را «شاعر ملی جمهوری آذربایجان» خوانده است. این در حالی است که به گفته مجتبی عالم‌خواه، پژوهشگر و استاد پیشین ادبیات دانشگاه های گیلان ۱۰۰ درصد اشعار نظامی به زبان فارسی است و اینکه نظامی ساکن گنجه بوده و این شهر در حال حاضر جزو قلمرو جمهوری آذربایجان است، دلیل بر ترک بودن این شاعر نیست.

طبق قوانین یونسکو با توجه به آنکه پس از ثبت نهایی، امکان درخواست برای تبدیل ثبت انحصاری به ثبت مشترک وجود ندارد، فرصت اعتراض ایران به این تصمیم از دست رفته است. در صورت اعتراض ایران، آذربایجان راهی جز پذیرش این خواسته ایران به واسطه مقررات یونسکو نداشت. بنابراین آنچه کتمان نشدنی است، سوءمدیریت داخلی و اهمال مسئولین ایرانی در این امر است و انتظار می‌رود در این زمینه شاهد پاسخگویی مسئولین مرتبط باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • علی ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    دمشان گرم .! اونها به فکر حق و حقوق مردم و کشورشان هستند موفق هم میشوند . ما از فلسطین گرفته تا آن سر دنیا ونزوئلا و ... هستیم الا مردم کشورمان و میراث گذشتگانمان .!

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    خواب نیستند غیرت وعرضه ندارن این فقط اسم ورزش است قطر گاز را از زیر ایران بیرون میکشه وبه چین میده

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    ما بیشتر به دشمنانمان می پردازیم تا فرهنگ ایرانی

  • به‌روز ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    با سلام
    بی عرضه بودن برخی از مسولان تمامی ندارد
    قاجار و پهلوی را به سخره گرفتند و شما ت کردند
    خداوند در کاسه شان انداخت
    نفرین گذشتگان پاک نهاد و نجیبان امروز و نسل فردا
    بر مسولان بی درایت این مهد کهن

  • مطلع ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    سر وصدا نکن داداش بزار بخوابیم . به این زودی بیدارمون نکن
    البته موسیقی عاشقلار و نظامی گنجوی بیشتر مال اونهاست ولی بقیه ریشه در فرهنگ ایرانی دارن

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    عجم رفته دنبال عرب عثمانی اومده دنبال عجم

  • علی ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    در ایران مسول ایرانی وجود ندارد

  • میلاد ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    تبریک به وزارت فرهنگ و ارشاد. فقط این همه بودجه از دولت میگرن و اخر هم یا تو کانادا هستند یا پول بی زبان رو حیف و میل میکنن

  • محمد ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    آره راست ميگي همه چي مال شماست هر چي شما ميكين درست است بقيه كشك اتفاقأ جمهوري آذربايجان
    حقيقت را مي گويد و شما هستيد كه دنبال مصادره فرهنگ كشورهاي ديگر به اسم خودتون هستيد در ضمن
    اين ملت و مردم بدبخت اونقدر گرفتاريها و مشكلات ريز و درشت دارن براي گذران زندگي كه اصلأ اينگونه موضوعات
    هيچ است طرف نون نداره براي خانواده اش جلوي زن و بچه شرمنده است شما دنبال اين هستي شما اول اين مسائل را حل كنيد بعدأ دنبال چرت و پرت باشيد

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    عملکرد باکو در اتحاد با اسرائیل، سرقت میراث فرهنگی و ادبیات ایران زمین ، ایجاد نا آرامی ، استقرار جنگجوهای اسلامی در این منطقه ، انسداد عبور و مرور بدون ضابطه بر روی کامیون داران ایرانی ، یاوه گویی در باره آذربایجانی های ایران و ... نشان از دشمنی عمیق این کشور دارد و متاسفانه علاوه بر پان گرایی و هویت سازی این دولت، اهمال و انفعال ایران در طول سی سال گذشته این دولت را جسور کرده است. امید میرود دولت مدعی ارزشها این روند وقیحانه باکو و منفعلانه ایران را متوقف و اصلاح نماید.

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    سرقت کار شماست که میراث همه اقوام ایرانی از تورک و کرد و بلوچ و گیلک را میراث فارس می دانید

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    کاش نمی بودند وضعیت ایران بهتر می بود.

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    مگر مسئولین ایرانی و وطن پرست هستن که پاسخگو باشن یا برایشان این موضوع اهمیت داشته باشد
    اینها به قصد نابودی فرهنگ و تاریخ ما آمدند

  • علی ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    در عوض ما موشک داریم و ..... !!!

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    در حال حاضر مهم فقط مسئله حجاب نه چیز دیگه ای نه خط فقر نه اینده هیچ چیز نه اختلاس ها مهم خفه کردن چند نفرن که تازه صداشون دراومده که باید اعدام شن یعنی چی تا بنزین گرون میشه یا هر اتفاقی میفته صدایشون درمیاد بز وار به زندگی نکبتی ادامه باید داد تا تموم بشه

  • ارژنگ ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    حتی از اسم آذربایجان هم می ترسید

  • دلارام ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    سلام
    وقتی مملکت بی صاحب باشه این مسائل پیش میاد
    اون مسولی که به جای انجام امور محولش دنبال مسله حجاب میچرخه !!
    همه چی ایران رو مصادره میکنن
    ی وقت دیدی اومدن تو خونت
    زنت رو هم بردن و مصادره کردن!!!
    بخوابید بخوابید
    از ایران فقط ی اسم مونده!!

  • اردشیر ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    آذر بایجان خودش یه کشور جعلیه و از لحاظ تاریخی متعلق به ایران . چرا تلاشی برای باز پس گیری نمیشه ؟

  • پیروز ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    این خیلی طبیعی هست که اذربایجان به نام خودش ثبت کنه ......با هزارن سال حکومت تورکها و رسمیت مذهب تشیع توسط تورکها چرا نباید ثبت کنند

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    از كى به فكر فرهنگ ورزشى ايران وباستان افتاديد شماها
    مسؤلين خودتون خيلى از فرهنگ ما ايران باستان رو زيرپا
    گذاشتيد وبه سنتهاى ما اقايان آخوندخا به تمسخر ونادهديده
    گرفته وبه فرهنگ اعراب مفتخريد برگرديد به همانجايى كه
    تعلق داريد (عراق)

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    میراث فرهنگی دقیقا داره چیکار میکنه که یه کشور دیگه داره فرهنگ و میراث مارو به یغما می بره.باید نماینگان مجلس از وزیر سوال کنند اگر لایق وزارت نیستند برکنار بشن!چطوره که یه کشور دیگه داره برای اسم و رسم و هویت تاریخی و فرهنگی خودش دست و پا میزنه ما از داشته هامون غافلیم باید وزیر پاسخگو باشه!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    ☹️☹️حکومت ما خیلی وقته تو خیلی موضوعات خوابن البته مقصر نیستن چون مدیریت مدیر لایقی میخواد ریاست هم رئیس لایق که ما هیچ کدومشونو نداریم البته اینم مقصر اینا نیستن وقتی رد صلاحیت های عظیم باشه مدیریت دست ادم نالایق میفته خود شورای نگهبانم عضوهاش همه پوسیدن باید جاشونو به نیروی جوان بدن

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    مسؤلين بنظر عرب هستند واز فرهنگ ايران باستان رو
    شناختى ندارن اميد واريم كه برگردن به انجائيكه تعلق
    دارن (عراق)

  • محمد ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    مسئولین در خواب نیستند. برایشان رسومات و فرهنگ ایرانی اهمیت ندارد. زیرا عرب زاده از قدیم با ایرانی سر مخالفت داشته و بس
    از فرهنگ که بگذرد. منزلت ایرانی را در وضعیت زندگی ایرانی امروز با اعراب حاشیه خلیج فارس بنگر و ببین تفاوتها را ،ایران نه معیشت دارد. نه سرپناه مناسب نه خودرو مناسب و درخور و...

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها