کد خبر: 651454
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۰۶:۲۰:۰۰
| |

سلطان مواد مخدر یا «پابلو اسکوبار» افغانستان را بشناسید! + عکس

بشیر نورزی، یکی از دوستان نزدیک رهبر عالی گروه طلبان، قراردادهای همکاری مشترکی را با شرکت های چینی در افغانستان منعقد کرده که توانسته دو قرارداد معدنی و پتروشیمی پرسود را در این کشور به امضا برساند.

سلطان مواد مخدر یا «پابلو اسکوبار» افغانستان را بشناسید! + عکس
کد خبر: 651454
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۰۶:۲۰:۰۰

لین اودانل ستون نویس نشریه فارن پالیسی در مطلبی نوشت: بشیر نورزی، زمانی در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ابد خود در زندان های آمریکا بود. اکنون او کلیدی ترین گزینه گسترش روابط بین چین و طالبان محسوب می شود.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: یکی از سلاطین مواد مخدر افغانستان که امپراطوری قاچاق مواد مخدر او سال ها به تامین مالی جنگ طولانی مدت طالبان در افغانستان کمک کرده و در قبال آزادی یک جاسوس آمریکایی از زندان های این کشور آزاد شده، اکنون مشغول تجارت با چینی ها گشته است.

بشیر نورزی، یکی از دوستان نزدیک رهبر عالی گروه طلبان، قراردادهای همکاری مشترکی را با شرکت های چینی در افغانستان منعقد کرده که توانسته دو قرارداد معدنی و پتروشیمی پرسود را در این کشور به امضا برساند و به گفته منابع معدنی و امنیتی چیزی بیش از عملیات های رانتی کسب ثروت نیستند و هیچ تاثیری در توسعه این کشور جنگ زده ندارند. 

"پابلو اسکوبار افغانستان" اکنون سرگرم تجارت با چین است. کارتل های چند میلیارد دلاری تولید وصادرات هروئین طالبان دهه ها بازار جهانی را تحت سطله خود داشتند. پیش از افتادن به زندان، نورزی متولی اصلی تجارت هروئین افغانستان بود و گاهی از او به عنوان "پابلو اسکوبار افغانستان" یاد می شد. نورزی، به عنوان یکی از افراد اصلی حلقه نزدیکان هیبت الله آخوندزاده، رهبر فعلی گروه طالبان، در سپتامبر 2022 و در قالب توافقی که با دولت بایدن صورت گرفت در قبال آزادی مارک فرریکس، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا آزاد شد.

به گفته جاوید نورانی، کارشناس بخش معدن افغانستان، وی به عنوان قهرمان به کشور بازگشته و به رغم نداشتن تخصص در بخش معدن در همکاری نزدیک با آخوندزاده به انعقاد قراردادهای اکتشاف معادن طلا و منابع نفت و گاز در شمال افغانستان مشغول است. نورانی ضمن مقایسه نورزی با مارشال محمد قاسم فهیم، یکی از سپه سالاران قدرتمندی که به معاونت ریاست جمهوری افغانستان رسید، می افزاید: «وی به یکی از سپه سالارهای طالبان تبدیل شده است.»

نورانی در ادامه می گوید، موفقیت نورزی در انعقاد قراردادهای پرسود برای شرکت خود، یعنی شرکت نفت و گاز افغانستان و چین، که با شراکت طرف چینی تاسیس شده، ناشی از وجود "فرآیند غیرشفاف برگزاری مناقصات" و مهمتر از همه رابطه دوستانه وی با رهبر ارشد گروه طالبان بوده است.

به گفته یک منبع اگاه که نخواست نامش فاش شود، نورزی همچنین رابطه نزدیکی با وزیر خارجه طالبان، امیرخان متقی دارد که قراردادهای نفتی را در انحصار خود دارد. شرکت نورزی یک قرارداد اکتشافی برای مطالعه منابع هیدروکربوری در نزدیکی آمودریا، رودخانه مرزی افغانستان با کشورهای ازبکستان و تاجیکستان دارد. این منبع مطلع افزود: «آنها (طالبان) خیلی به نورزی بدهکارند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها