کد خبر: 651167
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ ۱۲:۱۰:۳۶
| |

پای چین و روسیه به سینمای ایران هم باز می‌شود؛ درخواست مسکو و پکن برای تولید مشترک فیلم با تهران

محمد خزاعی گفت: ۸ کشور تا کنون با ایران درخواست تولید مشترک داده‌اند و این درخواست‌ها در سال ۱۴۰۳ بررسی می‌شوند. ما طرح هایی از کشورهایی مانند چین، ترکیه، ازبکستان، هند، روسیه، ارمنستان و...‌ داشته ایم. در این چند روز در خدمت شما هستیم تا گفتگوهای خوبی شکل بگیرد و به اهداف خودمان نزدیک شویم.

پای چین و روسیه به سینمای ایران هم باز می‌شود؛ درخواست مسکو و پکن برای تولید مشترک فیلم با تهران
کد خبر: 651167
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ ۱۲:۱۰:۳۶

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: امروز فقط بحث اشتراکات ایران و کشورهای دعوت شده نیست، بلکه کشورهای دیگری نیز از فردا به جمع ما اضافه می‌شوند و همه جمع شده‌ایم تا به یک هدف مشترک برسیم. همه ما امیدواریم تا این نشست‌ها به اهداف و برنامه‌های اجرایی مشترک ختم شوند.

به گزارش انتخاب، خزاعی تصریح کرد: سینما دریچه هنرمندانه‌ای برای گفتگوی مردم یک کشور و جهانیان با یکدیگر است‌. سینما امروزه مظهر دیپلماسی عمومی و زبان مشترک ملت‌ها و کلید پیشرفت کشور است. سینما یکی از عناصر فرهنگی قدرت نرم محسوب می‌شود که می‌تواند نگرش فرهنگی و ارزش‌ها و باورهای ملی و دینی ما را ارائه جهانی کند. جمهوری اسلامی ایران به جهت پیشینه تمدنی قوی می‌تواند از مؤلفه‌های فرهنگی خود در قالب قدرت نرم با مردم دنیا گفتگو کند و این موضوع با کمک رایزنان فرهنگی که مسئولیت دیپلماسی عمومی و مراودات فرهنگی را به عهده دارند، میسر خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: سینما به عنوان رسانه جمعی، اگر هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده به کار گرفته شود ابزار دیپلماتیک قوی برای القای محتوا، معرفی فرهنگ و بیان واقعیت به مخاطب بین‌المللی است. در تعامل با جهان خارج در عرصه فرهنگی، به مدیریت تعاملات فرهنگی با دیگر کشورها نیاز است. مجموعه‌های فرهنگی نظیر سینما باید میزان تعاملات یک کشور با جهان خارج را بررسی و بهره‌برداری از این اصل مهم را مورد پیگیری قرار دهد. یک کشور می‌تواند از سینما به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار برای صیانت از منافع ملی و ارتقاء موقعیت خود در جهان استفاده کند و در واقع، این مقوله پیش‌برنده‌ اهداف سیاست خارجی در جهان است. عملکرد سینما به عنوان ابزار دیپلماسی عمومی، نسبت به سایر ابزارها پیچیده‌تر است و تاثیرگذاری تدریجی دارد و در این راستا قدرت نرم یک کشور به طور تدریجی بسط و گسترش می‌یابد.

او ادامه داد: سینما می تواند باعث جذب توریست و گردشگر شود و کشورها را به هم نزدیک کند. گاهی ما می‌بینم که رابط مردم ما کمی سردتر است. ما می‌توانیم فیلم‌هایی با زبان مشترک اکران کنیم تا مردم و ملت‌ها به یکدیگر نزدیک شوند. همه ما به عنوان مدیران سینمایی کشورهای مختلف نقش به‌سزایی در تشکیل تمدن جدیدی داریم که در حال شکل‌گیری است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: گاهی در رسیدن به هدف‌های مشترک قوانین کشورها بازدارنده هستند اما چون همه این افراد خودشان علاوه بر مدیر بودن، هنرمند هستند ما باید راه هایی پیدا کنیم که زودتر به هدف برسیم. ما در سینمای ایران آماده ‌ایم تا این تفاهم‌ها و اشتراکات منجر به تولیدات مشترک خوبی شوند و از امضای این تفاهمنامه استقبال می‌کنیم.

او افزود: ۸ کشور تا کنون با ایران درخواست تولید مشترک داده اند و این درخواست‌ها در سال ۱۴۰۳ بررسی می‌شوند. ما طرح هایی از کشورهایی مانند چین، ترکیه، ازبکستان، هند، روسیه، ارمنستان و...‌ داشته ایم. در این چند روز در خدمت شما هستیم تا گفتگوهای خوبی شکل بگیرد و به اهداف خودمان نزدیک شویم.

محمد خزاعی بیان کرد: هنوز سینمای ما در دیپلماسی عمومی و فرهنگی جایگاه و شانیت خودش را پیدا نکرده است. هنوز کارهای بر زمین مانده بسیاری در بخش بین‌الملل سینمای ایران داریم. متاسفانه به دلایل مختلف سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علت های مختلفی دارد و طبعا بخشی از این علت‌ها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط می‌شود. سفرا هم در این سال ها حوزه های اقتصادی و سیاسی را بر اولویت های فرهنگی ترجیح داده بودند.

وی اضافه کرد: حرکت‌های فرهنگی باید باعث تقویت و توسعه مناسبات با دیگر کشورها شود، آنچه در سینما مانند سایر عرصه‌ها اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضا است و اگر فیلمی این قابلیت را داشته باشد که بتواند مورد استقبال قرار گیرد و به فروش خوبی برسد قطعا، از طرف کشورهای مختلف و شرکت‌های سینمایی مورد توجه قرار می گیرد. صنعت انیمیشن و برخی از تولیدات سینمایی ما در بازار های محدودی که حضور پیدا کرده اند موفق ظاهر شدند. در این عرصه می توان از آثار انیمیشن با توجه به شاخصه های ساختاری و محتوایی فراگیر آن ها و نیز، اکران برخی فیلم های سینمایی در بازار کشورهای مختلف بهره گرفت. بخش بزرگی از محصولات سینمای ایران مبتنی بر کلان ارزش های انسانی و خانواده است، به عنوان مثال سینمای ایران با چین، هند، اندونزی، لبنان، تونس و بسیاری از کشورها از جهات گوناگون ظرفیت های مشترک بالقوه دارد. سینمای ایران به بازارهای منطقه ای و بین المللی نیاز دارد، می توان در قالب تفاهم نامه ‌همکاری بین سازمان سینمایی و مراکز ملی فیلم یا کمپانی های پخش سینمایی و یا از طریق دستگاه های اداری و دولتی این کشور به تعریف های مشخصی برسیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها