کد خبر: 659518
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۱۲:۱۵:۱۷
| |

گزارش اختصاصی اعتماد؛

پسر خوب به جای آقای معمولی؛ جانشین یورگن کلوپ را بشناسید!

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد آرنه اسلات به زودی رسما سرمربی جدید لیورپول خواهد شد.

پسر خوب به جای آقای معمولی؛ جانشین یورگن کلوپ را بشناسید!
کد خبر: 659518
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۱۲:۱۵:۱۷

«اهمیتی ندارد وقتی به جایی وارد می‌شوید، مردم درباره شما چه می‌گویند؛ مهم این است زمانی که آنجا را ترک می‌کنید، نظرشان درباره شما چه خواهد بود.» حدود ۹ سال قبل بود که یورگن کلوپ این جملات را به زبان آورد و سرمربی لیورپول شد و حالا ماجرای او و بندرنشین‌ها به پایان خود رسیده است.

سرمربی ۵۶ ساله قرمزها انقلاب بزرگی در لیورپول ایجاد کرد و این تیم را مجددا به یک تیم مدعی در فوتبال انگلیس و اروپا تبدیل کرد. آنها در کنار هم 8 جام قهرمانی تصاحب کردند که مهم‌ترین آن فتح لیگ برتر پس از ۳۰ سال و همچنین کسب ششمین عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بود.

پسر خوب به جای آقای معمولی

حالا اما فصل جدایی از راه رسیده و قرار است سکان هدایت لیورپول در اختیار یک سرمربی ۴۵ ساله هلندی به نام آرنه اسلات قرار بگیرد. از این به بعد بناست به جای «آقای معمولی» شاهد حضور «پسر خوب» در کنفرانس‌های مطبوعاتی با برچسب سرمربی لیورپول باشیم. اما آرنه اسلات کیست؟

آرنه هم مثل کلوپ بازیکن بزرگی نبود

همانند یورگن کلوپ فوتبالیست بزرگی نبود. حدود ۱۸ سال در سطح اول فوتبال هلند بازی کرد و هیچ‌ وقت کشورش را ترک نکرد. برای اولین بار در سن ۱۷ سالگی در پست هافبک تهاجمی با لباس زووله در میادین حاضر شد. مصدومیت‌های متعددش اجازه نداد تا فرصت خودنمایی چندانی پیدا کند اما سرانجام در سال ۲۰۰۲ در کنار هم‌تیمی‌هایش اتفاق بزرگی را خلق کردند و پس از چندین سال به سطح اول فوتبال هلند رسیدند. آرنه مورد توجه «NAC بِرِدا» قرار گرفت و به عضویت این تیم در آمد. همکاری با هنک تن کیت، عاقبت خوبی داشت و آنها صاحب رتبه چهارم لیگ هلند (اردیویزه) شدند. اسپارتا روتردام مقصد بعدی اسلات بود و در سال ۲۰۰۹ مجددا زووله برای بازگشت به سطح اول دست‌ به ‌دامن یار قدیمی‌اش شد. آنها در سال ۲۰۱۲ به هدف خود رسیدند ولی سال بعد قرار بود دوران بازیگری سرمربی جدید لیورپول به نقطه پایانی برسد. آرنه اسلات در سن ۳۴ سالگی کفش‌هایش را آویخت. بازیکنی که آرزوی پوشیدن پیراهن نارنجی تیم ملی کشورش بر دلش ماند. بازیکنی که در پست شماره ۱۰ بازی می‌کرد، هوش بالایی داشت و میدان دیدش در درون زمین مناسب بود اما فیزیک ضعیف و سرعت پایینش، مانع از رخ دادن اتفاقات بهتر برایش شد. با این وجود ماجرای اصلی او در راه بود.

اسلات از زمان بازیگری، مربی بود!

«اواخر دوران بازی‌اش تغییر کرده بود؛ مدام با مربیان صحبت می‌کرد. سوالاتی درباره ترکیب داشت و نکاتی را به آنها پیشنهاد می‌داد. درون زمین بازیکنان را راهنمایی می‌کرد و نشانه‌های مربیگری در او دیده می‌شد‌.» «هیچ‌گاه ندیدم از کوره در برود. حتی یک بار نشنیدم واژه «لعنتی» از دهان او خارج شود. خودکنترلی‌اش حیرت‌انگیز بود و این از مهم‌ترین خصوصیات یک مربی خوب به حساب می‌آید.»

این‌ها بخشی از اظهارنظرهای دو هم‌تیمی اسبق آرنه اسلات در زووله و بردا بود که نشان می‌دهد او از خیلی وقت پیش، تمایل و علاقه‌اش به مربیگری را نشان داده بود. به همین خاطر از سال ۲۰۱۳ و فورا پس از پایان دوران بازیگری، در قامت مربی آکادمی فعالیتش در زووله را استارت زد.

تاریخ‌سازی با کامبور، همکاری با جهانبخش و سرانجام فاینورد

سال ۲۰۱۶ به عنوان دستیار سرمربی، راهی باشگاه کامبور شد. حدود یک سال بعد و به دلیل نتایج ضعیف سرمربی برکنار شد و اسلات به همراه «سیمکه هولشوف» سرمربیان جدید تیم شدند. این زوج تاثیر شگرفی روی تیم گذاشتند و آنها را از رتبه چهاردهم به رده سوم رساندند ولی در پلی‌آف شکست خوردند و به اردیویزه صعود نکردند. با این حال شاهد اتفاقی تاریخی بودیم‌‌. کامبور برای اولین بار تا مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی پیشروی کرد و در این مسیر رویایی، آژاکس را حذف کردند. باخت به آلکمار در ضربات پنالتی، پایان ماجراجویی این تیم بود.

کامبور به آلکمار باخت اما یان فن‌دن‌بروم، سرمربی تیم فاتح، دستیار جدید خود را شناخت. کسی که قرار بود مهندسی تمرینات را به عهده بگیرد. اسلات و فن‌دن‌بروم تبدیل به دو رفیق صمیمی شدند و زوج آنها، آلکمار را تبدیل به تیمی مدعی کرد. تیمی که علیرضا جهانبخش در آن آقای گل شد. علی‌جِی، همان زمان طی مصاحبه‌ای گفته بود که اسلات، نقشی محوری در موفقیت تیم دارد و در آینده‌ای نزدیک جهان از او بیشتر خواهد شنید.

پس از جدایی فن‌دن‌بروم، ارتقای پست شامل حال آرنه شد و او به عنوان سرمربی جدید آلکمار کارش را ادامه داد. در 8 هفته نخست ۱۹ امتیاز به دست آورد و شروعی تاریخی را رقم زد. شروعی که با یک ترمز غیرمترقبه همراه شد. شیوع ویروس کرونا باعث شد مسابقات نیمه‌تمام بماند و آلکمار در رقابتی تنگاتنگ با آژاکس در جایگاه دوم بایستد.

در ادامه اوضاع بدتر پیش رفت و اسلات به دلیل مذاکره پنهانی با فاینورد، در سال ۲۰۲۰ از باشگاه آلکمار اخراج شد.

انقلاب زیبا در فاینورد و کسب ۲ جام داخلی

اسلات در سال ۲۰۲۱ هدایت تیمی را قبول کرد که به معنای واقعی کلمه بیمار بود. فاینورد عمق ترکیب خوبی نداشت، «استیون برخوایس» به عنوان ستاره اصلی تیم جدا شده بود، اوضاع مالی باشگاه در بدترین وضعیت قرار داشت و تیم جایی در جمع مدعیان نداشت. آرنه اما دست به کار بزرگی زد؛ طی سه فصل، تیم جدیدی ساخت که روحیه بالایی داشت و اهداف بزرگی در سر می‌پروراند‌. آنها در سال اول به فینال لیگ کنفرانس صعود کردند و فصل بعد نوبت به قهرمانی در لیگ پس از ۶ سال بود. امسال نیز فاینورد اسلات، جشن قهرمانی در جام حذفی را برپا کرد. البته عملکرد آنها در لیگ قهرمانان اروپا و سپس لیگ اروپا جالب نبود و خیلی زود حذف شدند.

و اکنون لیورپول. یورگن کلوپ درباره‌اش گفت: «چیزهای خوبی درباره‌اش شنیده‌ام و به نظرم پسر خوبی است.» اسلات، از شیفتگان پپ گواردیولا به حساب می‌آید و طی گفت‌وگویی اعلام کرده بود، پپ و مسی تنها کسانی هستند که طی دو دهه اخیر دنبال‌کنندگان خود را ناامید نکرده‌ و استاندارد بالای خود را حفظ کرده‌اند. این سرمربی هلندی در ادامه راجع به کلوپ هم صحبت کرده و او را دیگر سرمربی بزرگ دنیای فوتبال معرفی کرده است. آرنه شباهت‌های جالبی به گواردیولا و یورگن کلوب دارد. او همانند سرمربی اسپانیایی سیتی، پادشاه محل تمرین است و تمام کارها توسط او انجام می‌شود. تیم‌هایش علاقه به فوتبال تهاجمی و مالکانه دارند. از طرفی اسلات به طرز قابل توجهی مثل کلوپ، علاقه‌مند پِرِس شدید، از بالاست و به‌سان سرمربی آلمانی، خوش‌صحبت است و رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد.

آرنه اسلات، لیورپول و چند ابهام

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد آرنه اسلات به زودی رسما سرمربی جدید لیورپول خواهد شد. همان‌طور که مشاهده کردید گذشته این سرمربی هلندی نشان می‌دهد توانایی رقم زدن اتفاقات بزرگی دارد اما ابهامات و سوالات زیادی حول ‌و حوش او وجود دارد که گذشت زمان به آنها پاسخ می‌دهد. مثلا اینکه شرایط فوتبال انگلیس با هلند تفاوت بسیار زیادی دارد. رسانه‌ها شما را بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌دهند؛ انتظارات از شما به مراتب بیشتر خواهد بود؛ باید ستاره‌های پرتعدادتری را هدایت کنید؛ با چالش‌های فراوان‌تری در بیرون و درون زمین روبه‌رو هستید؛ فشار بازی‌ها چند برابر است؛ عکسِ اردیویزه در لیگ برتر رقیب آسانی ندارید و هر تیمی امکان شکست دادن‌تان را دارد. بالاتر از اینها آرنه باید جای کسی را بگیرد که توانسته در لیورپول کاری تاربخی را انجام بدهد و برای بندرنشینان، حکم آلکس فرگوسن و آرسن ونگر را دارد و جلوس روی صندلی او و ادامه دادن مسیرش کار بسیار دشواری خواهد بود. آیا اسلات توانایی انجام دادنش را دارد یا قرار است همانند اریک تن‌هاخ به مشکل بخورد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها