کد خبر: 648805
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۹ ۰۹:۲۰:۵۵
| |

تحلیل پیشکسوت فوتبال ایران از تقابل امروز تیم ملی؛

اگر با همین سبک بازی کنیم ممکن است مثل تیم امید غافلگیر شویم

رضا رجبی پیشکسوت فوتبال ایران می گوید امیر قلعه نویی در بازی مقابل تیم های سرعتی باید شرح وظایف دفاع های کناری را تغییر دهد.

اگر با همین سبک بازی کنیم ممکن است مثل تیم امید غافلگیر شویم
کد خبر: 648805
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۹ ۰۹:۲۰:۵۵

تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین مسابقه‌اش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با برتری پرگل مقابل فلسطین، گام اول را محکم برداشت.

به گزارش روزنامه اعتماد، شاگردان قلعه‌نویی چند روزی فرصت داشتند تا برای مصاف با هنگ‌کنگ آماده شوند. یوزها در صورت برد مقابل این حریف صعودشان را به دور بعدی مسابقات قطعی خواهند کرد. با این حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند کار اصلی تیم ملی از بعد از بازی سوم با امارات و در مرحله حذفی بازی‌ها تازه شروع می‌شود! جایی که رقیبان گردن کلفت‌تر چشم به مراحل بالاتر بازی‌ها دارند. با رضا رجبی یکی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان در‌خصوص وضعیت تیم ملی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 

‌تیم ملی با برتری پرگل کارش را شروع کرد. نظر شما درباره اولین بازی تیم ملی؟

تیم‌هایی که از قبل از شانس قهرمانی برخوردار هستند در بازی‌های اول فشار زیادی را متحمل می‌شوند. بازی اول مقابل تیمی در هر سطحی تفاوتی ندارد. ایران با سه گل اختلاف بازی اول را برد، اما قلعه‌نویی هم در کنفرانس مطبوعاتی گفت که از شیوه بازی زیاد راضی نیست. تیم‌هایی که سریع مقابل ما بازی کنند ما را دچار مشکل می‌کنند. تیم ما هنوز در انتقال توپ مشکل دارد و پاس‌های طولی که ارسال می‌کنیم با اشکال مواجه است. معضلی که از قبل هم داشتیم و برای همین بچه‌ها مجبور هستند در عرض کار کنند، اما در مراحل بعدی خیلی کار سخت می‌شود‌. آن فوتبال شناوری که حتما باید در عمق و عرض کار کنیم، کمرنگ بود. به نظر من، سامان قدوس واقعا فراتر از بقیه بازی کرد که توانست هم پاس گل دهد و هم در میانه زمین توپ بگیرد و توپ بچرخاند ولی این کافی نیست. ما هر قدر به جلوتر می‌رویم حتما باید تیم ملی ما هم فاصله خطوطش کمتر شود و هم بلافاصله انتقال توپ از دفاع به حمله و برعکس را داشته باشیم. در هر صورت بازی اول بود و به فال نیک می‌گیریم که برد مهم بود هر چند تیم مقابل فلسطین بود. ان‌شاءالله در ادامه راه قلعه‌نویی معایب را بشناسد .

‌در ادامه راه این احتمال وجود دارد مثل تیم امید بزرگسالان هم غافلگیر شود؟

اصلا فوتبال همین است‌ . شک نکنید! اگر قرار باشد با این سبک بازی کنیم هر احتمالی امکان دارد، بیفتد. شما دیدید ژاپن هم غافلگیر شد. این تیم مقابل ویتنام غافلگیر شده بود که در ادامه با آرامش بازی کرد و توانست بازی را ببرد یا عمان مقابل عربستان را دیدید که واقعا عربستان را در شرایط سختی قرار داد. تایلند را هم دیدم که تیم بسیار خوبی است و اردن هم تیم گردن کلفتی است. تیم‌ها واقعا پیشرفت کردند اگر ما غافل باشیم مطمئن باشید که این اتفاق می‌افتد. فوتبال بی‌رحم‌تر از آنچه هست که شما فکرش را می‌کنید. در هر صورت ما نفرات باتجربه‌ای داریم که در شرایط سخت می‌توانند در زمین مدیریت کنند، اما این به تنهایی کافی نیست. قبل از رفتن تیم به قلعه‌نویی گفتم که سرعت انتقال توپ باید زیاد و زمان حمله و دفاع کم شود‌. اگر در ادامه راه این کار را انجام دهیم، می‌توانیم موفق شویم. نمی‌شود از حالا گفت همه چیز بر وفق مراد است. احتمالا مربی به بازیکنان گفته که هر بازی حکم فینال را دارد‌. این بهترین دوره جام ملت‌هاست که تیم‌ها مربیان بزرگ و با لژیونرهای بزرگ شرکت کردند. در این شرایط باید حتما به جزییات دقت شود. در این تورنمنت‌ها باید به جزییات اهمیت داد تا به قول شما غافلگیر نشویم.

‌درباره بازی با هنگ‌کنگ چه نظری دارید؟

هنگ‌کنگ هم تیم درجه دو آسیاست، اما دوندگی خوبی دارند اما عیارشان به تیم ملی نمی‌خورد‌. البته بازی با هنگ‌کنگ هم نمی‌تواند آسان باشد و بچه‌ها باید با تدبیر ظاهر شوند.

رضا رجبی

‌نظر شما درباره بازی‌های اولی که چهار مدعی دیگر (عربستان و ژاپن و کره و استرالیا) در این جام انجام دادند، چیست؟

از طرف من اردن هم اضافه کنید! تایلند را هم تیم خوبی دیدم. درباره این چهار تیم دیگر که اسم بردید خب ژاپن یک بازی کلاس بالاتر از سطح آسیا انجام داد و کره تیم فوق‌العاده خوبی است. عربستان هم با اینکه ابتدا در مقابل عمان غافلگیر شد، اما دیدید که تا دقیقه ۹۶ کارهای تاکتیکی را با حوصله انجام داد و فقط بازی استرالیا با هند را ندیدم که این تیم هم می‌تواند جزو مدعیان باشد‌. اردن هم می‌تواند مدعی باشد و نیم نگاهی باید به تیم‌هایی مثل تایلند داشت.

‌سطح کیفی این دوره نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشته؟

سطح فوتبال آسیا همین است و همیشه دنباله‌روی اروپا هستیم. زمانی می‌توانیم بگوییم فوتبال آسیا پیشرفت کرده که نشانه‌هایی از فوتبال مدرن و به‌روز را ببینیم. پیشرفتش همان‌طور که گفتم به خاطر لژیونرها و مربیان خوبی است که به آسیا آمدند و امکانات خوب و زمین‌های فوق‌العاده عالی در قطر به نظرم شرایط خوبی ایجاد کرده است. از نظر کیفی هم‌ بعضی تیم‌ها پیشرفت داشتند مثل کره و ژاپن و ما هم از نظر داشتن لژیونر و یکدل بودن بچه‌ها شرایط‌مان خوب است، در کل فوتبال آسیا پیشرفتش همین است.

‌بعضی کارشناسان اعتقاد دارند مدافعان ما کند هستند و مقابل تیم‌های سرعتی ممکن است با دردسر مواجه شویم. نظر شما چیست؟

همین‌طور است. من اگر کنار تیم بودم قطعا به قلعه‌نویی می‌گفتم که دفاع چپ و راست‌های ما فوتبال‌شان رو به جلو است و بالا بازی می‌کنند، این خیلی خطرناک است برای تیم مقابل، تیم‌هایی که سرعتی هستند و انتقال توپ سریعی دارند. حتما باید شرح وظایف‌مان را تغییر دهیم و یک مقداری شعاع حرکت مدافع کناری را کم کنیم تا آن دو نفر زیاد جلو بازی نکنند. در جام جهانی دیدید که حاج صفی آمد جلو و دیدید که چه بلایی سرمان آمد! سوال خوبی پرسیدید و اگر به مراحل بالاتر رسیدیم باید شرح وظایف دفاع‌های کناری‌مان را تغییر دهیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها