کد خبر: 647618
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ۰۹:۱۵:۳۶
| |

تحلیل ناصر ابراهیمی از شرایط تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها؛

حضور در جمع چهار تیم برتر برای ما نتیجه قابل قبولی است

سرمربی اسبق تیم ملی می گوید با هر نتیجه ای در جام ملت ها امیر قلعه نویی باید به کارش ادامه دهد.

حضور در جمع چهار تیم برتر برای ما نتیجه قابل قبولی است
کد خبر: 647618
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ۰۹:۱۵:۳۶

بیست و دوم همین ماه قرار است افتتاحیه جام ملت‌های آسیا در قطر برگزار شود و تیم ملی فوتبال کشورمان هم یکی از شانس‌های عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش روزنامه اعتماد، ایران به همراه کره‌جنوبی دو تیمی هستند که در هر چهارده دوره قبلی این مسابقات شرکت کردند و تیم ملی ایران در تاریخ این مسابقات با انجام ۶۸ بازی رکورددار است. پیشینه فوتبال ما با کسب سه عنوان قهرمانی و چندین دوره حضور در جمع چهار تیم پایانی نشان از پتانسیل بالای فوتبال ایران در آسیا است و هواداران فوتبال در کشورمان در بدترین شرایط هم از تیم ملی انتظارات زیادی دارند.

با ناصر ابراهیمی سرمربی اسبق تیم ملی و یکی از پیشکسوتان با سابقه و با کارنامه فوتبال ایران درخصوص آخرین وضعیت تیم ملی گپ و گفتی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید. مردی که خودش سابقه نشستن روی نیمکت یوزها در جام ملت‌های آسیا را در کارنامه دارد.

 

‌ارزیابی شما از شرایط تیم ملی در آستانه جام ملت‌های آسیا چیست؟

خب ما بیش از ۴۵ سال است که در جام ملت‌های آسیا مقام قهرمانی نیاوردیم. البته بسیاری از مربیان ازجمله بنده در دو مسابقه با پنالتی باختیم و سوم و چهارم شدیم، دوران خدابیامرزها دهداری و پورحیدری. در فوتبال ما اگر تیمی نتیجه نگیرد اول مربی را برکنار می‌کنند چون بعضی‌ها فکر می‌کنند درد فوتبال ما تغییر مربی است. یک زمانی ما عرب‌ها را مسخره می‌کردیم که زود به زود مربی عوض می‌کنند اما الان ما بدتر از آنها شدیم! مثلا در باشگاه‌ها تا تیمی قهرمان نمی‌شود زمزمه می‌کنند که مثلا یحیی می‌خواهد جدا شود یا مربی استقلال را عوض می‌کنند و طلبکار هم می‌شوند. قبل از اینکه به سوالات شما جواب دهم می‌خواهم نکته‌ای را بگویم.

‌بفرمایید!

در تیم‌های استقلال و به خصوص پرسپولیس بازیکن تهرانی با ۱۴ میلیون جمعیت وجود ندارد و این نشان می‌دهد سازندگی نداریم. همین‌طور که در تیم ملی هم بازیکنان ۳۶ و ۳۷ ساله داریم و بعضی‌های‌شان ۳ و ۴ دوره در جام ملت‌ها بازی می‌کنند و مقامی هم نیاوردند. می‌خواهم بگویم اگر خدای نکرده تیم ملی موفق هم نشد تعویض مربی کار درستی نیست چون مربی که داخل زمین حضور ندارد. همان‌طور که به کی‌روش که سال‌ها فوتبال ما را سرکیسه کرد و کار خاصی انجام نداد فرصت داده شد باید به مربیان ما در تمام رشته‌ها زمان داد. در کل و در یک جمله فوتبال ما رو به ضعف است.

‌شما سال‌ها مربی تیم ملی بودید. بازیکنان آن زمان با بازیکنان فعلی به لحاظ فنی چه تفاوتی دارند؟

بهترین نفرات را داشتیم از دروازه‌بان تا ده بازیکن دیگر و همین‌طور ذخیره‌ها. ما ۴، ۴، ۳ بازی می‌کردیم و همه بهترین‌ها بودند. در جام ملت‌ها در نیمه‌نهایی تا دقیقه ۸۸ هم یک بر صفر جلو بودیم که می‌خواست توپ را به کرنر بزند که رفت توی گل. خب من که نمی‌توانم به هر طریقی جلوی او را بگیرم! الان در تیم ملی هر کدام ۳، ۴ بار در تورنمنت‌های بزرگ شرکت کردند که صاحب تجربه هستند حالا بستگی دارد سرمربی چه ارنجی می‌کند نمی‌شود مقایسه کرد.

‌تفاوت‌ها چیست؟

الان فوتبال ما نتیجه‌گرا شده. شما پرسپولیس و استقلال را ببین. یکسال که تیمی قهرمان نمی‌شود زمزمه تعویض مربی است مگر این دو تیم باید هر سال قهرمان شوند؟ درباره جام ملت‌ها هم قبل از نتیجه‌گیری باید فکر کنیم تمام تیم‌ها قدرتمند‌تر شدند و با برنامه‌ریزی در مسابقات شرکت می‌کنند.

‌وضعیت بازیکن فعلی تیم ملی ما چطور است؟

بازیکنان ما الان اکثرشان در اروپا بازی می‌کنند. بازیکنی مثل طارمی که در شاهین بوشهر شاگرد من بود الان آماده به ایران آمده است. لژیونرها زیرنظر مربیان‌شان با آمادگی کامل بدنی به مسابقات می‌روند اما الان فقط شرایط بدنی بازیکنان مهم نیست و باید به لحاظ روحی روانی هم آماده‌شان کنیم.

‌نقطه قوت ما در این‌ مسابقات؟‌

این‌طور به سوال شما چه جواب می‌دهم. باید ارنج ما به این شکل باشد که هم به بازیکنان باتجربه بازی داد و هم از نیروی جوان استفاده کنیم. اگر بگوییم چون بازیکنی در اروپا بازی کرده باید فقط به او بازی داد ممکن است میانگین سنی ما بالا برود و آن وقت به لحاظ بدنی کم می‌آوریم.‌

‌در بین صحبت‌های خود گفتید بعضی از بازیکنان در چند دوره جام ملت‌ها حضور داشتند. به لحاظ انگیزشی چه کار باید کرد تا این بازیکنان افت نکنند؟

مساله روحی و انگیزشی خیلی مهم است. در جام جهانی بازیکنانی داشتیم که در فلان تیم بزرگ اروپایی فیکس بودند اما در تیم ملی نیمکت‌نشین شدند. باید گروه فنی روی این بازیکنان کار کنند.

‌فکر می‌کنید نتیجه ایده‌آل برای ما در این دوره حضور تا چه مرحله‌ای است؟

اگر جزو چهار تیم برتر باشیم موفق بودیم. ژاپن و کره و استرالیا و عربستان و حتی چین و چند تیم دیگر مدعی هستند. در اینجا باید اضافه کنم جای دو، سه بازیکن جوان در لیست خالی بود که نمی‌خواهم از آنها اسمی ببرم اما به تجربه قلعه‌نویی امیدوارم و امید دارم به کار بیاید.

‌صحبت پایانی؟

فوتبال ما رو به ضعف است و یک زمان استعدادیابی زیاد بود و هر سال ۵۰ بازیکن جوان پیدا می‌کردیم مثلا قلعه‌نویی را در محله نازی پیدا کردم و به شاهین بردم. اینجا می‌گویم باید به او باز هم فرصت داد تا بعد از جام ملت‌ها تیم ملی ما تغییر نسل دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها