کد خبر: 645414
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۲ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

باشگاه‌داری یا جعل امضا؟/ همه حواشی علی خطیر در فوتبال!

اینکه طی یک هفته دو بار نام باشگاه استقلال و مدیرعامل آن کنار کلیدواژه «جعل» قرار می گیرد مساله‌ای نیست که بتوان راحت از کنارش گذشت.

باشگاه‌داری یا جعل امضا؟/ همه حواشی علی خطیر در فوتبال!
کد خبر: 645414
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۲ ۰۹:۱۰:۰۰

درست چند روز بعد از اینکه هدایت ممبینی بابت جعل امضا و استفاده از سربرگ فدراسیون از باشگاه استقلال شکایت کرد و کار به کمیته اخلاق کشید، یک عضو هیات‌مدیره آبی‌ها به اتهام مشابه از علی خطیر و فرشید سمیعی مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره استقلال شکایت کرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، علیرضا خانی عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال در شکایت خود نوشته است که باشگاه استقلال با انعقاد قراردادی به عنوان مستاجر با فردی به عنوان موجر، امضا و اثر انگشت خانی را در این قرارداد ثبت کرده، درحالی که او از انعقاد قرارداد مطلع نبوده و هرگز آن قرارداد را امضا نکرده و اثر انگشتی را هم ثبت نکرده است. خانی در این شکایت صراحتا علی خطیر و فرشید سمیعی را به جعل متهم کرده است. این اتفاق باعث شد برخی در شبکه‌های اجتماعی به طعنه و شوخی بنویسند مدیرعامل استقلال تیم‌داری می‌کند یا جعل امضا؟!

اینکه طی یک هفته دو بار نام باشگاه استقلال و مدیرعامل آن کنار کلیدواژه «جعل» قرار می‌گیرد مساله‌ای نیست که بتوان راحت از کنارش گذشت. چراکه علاوه بر پایین آوردن شأن باشگاه بزرگ استقلال می‌تواند عواقب وخیم و جریمه‌های تیمی برای آنها به همراه داشته باشد؛ مخصوصا در موضوع جعل امضای دبیرکل فدراسیون فوتبال. 

علی خطیر و همکارانش در هر دو مورد اتهام‌های وارده را تکذیب کردند. در ماجرای جعل امضای ممبینی، خطیر ابتدا ماجرا را انداخت گردن پرسپولیسی‌ها ولی با برگزاری جلسه کمیته اخلاق و صدور حکم موقت 20 روز محرومیت برای معاون ارتباطات بین‌الملل باشگاه استقلال مشخص شد که آن اظهارات علی خطیر فرافکنی بیش نبوده است. در مورد اخیر هم باشگاه استقلال روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت هیچ اتفاق غیرقانونی رخ نداده و انتشار چنین سندها و شکایت‌هایی برای ضربه زدن به باشگاه استقلال است؛ متنی مشابه اظهارات مدیرعامل آبی‌ها در بحث جعل امضای دبیرکل فدراسیون. 

بدون شک اهالی فوتبال منتظر هستند که کمیته اخلاق و همین‌طور محاکم ذی‌صلاح (خانی از خطیر و سمیعی به دادسرا شکایت کرده) به این پرونده‌ها رسیدگی دقیق و جزئی‌نگرانه داشته باشند، چراکه نمونه چنین اتفاقی در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود و اگر احیانا باشگاهی تخلفات گفته شده را انجام دهد با بدترین و سنگین‌ترین مجازات‌ها روبه‌‌رو خواهد شد. نه تنها جریمه‌های شخصی برای متخلفین که جریمه‌های تیمی برای کل باشگاه. اگر هم تخلفی صورت نگرفته با اتهام‌زنندگان برخورد سخت صورت بگیرد. 

اما جدا از این نگاهی به سوابق علی خطیر نشان می‌دهد این مدیر فوتبالی از این دست حواشی و اتهامات در گذشته کم نداشته است. اتهاماتی که بعضا باعث محکومیت او نیز شده بود اما هر بار به شکلی توانسته از مهلکه خودش را نجات دهد.

اولین‌باری که نام خطیر به شکل گسترده در رسانه‌ها منتشر شد زمانی بود که او با اوسیانو کروز دستیار کی‌روش در کمپ تیم ملی درگیری شدیدی پیدا کرد و همین باعث شد او که قرار بود توسط تاج به عنوان رییس دپارتمان بین‌الملل منصوب شود به این سمت نرسد. خطیر سپس معاون باشگاه استقلال شد و با آوردن استراماچونی بدون درنظر گرفتن پشتوانه‌های مالی و ضمانت‌های لازم درنهایت بدهی صد میلیاردی برای آبی‌ها به‌جا گذاشت. ماجرای سوپرجام و رفتن استقلال به ترکیه و بازی نکردن مقابل پرسپولیس که باعث شد کمیته انضباطی نتیجه مسابقه را سه‌-صفر به نفع سرخ‌ها اعلام کند دیگر جایی است که خطیر در آن خودی نشان داد و برای خوشایند هواداران یا انگیزه‌های دیگر با صرف هزینه‌های هنگفت پرونده را تا دادگاه CAS پیگیری کرد و البته که به نتیجه نرسید!

خطیر بعد از آن یک همکاری عجیب با باشگاه تراکتور داشت که باعث شد کار او و زنوزی مالک تراکتور به دادگاه بکشد. زنوزی، خطیر را متهم کرد که با آوردن یک وکیل بی‌سواد باعث شده تراکتور در چهار پرونده‌ شکایت بازیکنان خارجی که باید در آنها برنده می‌شد، شکست بخورد. زنوزی در این رابطه به «تسنیم» گفته بود: «وکیل (لودویچ دلشات) تمام مستندات را با جزییات بررسی کرد و اطمینان داد این پرونده‌ها به نفع باشگاه تراکتور خاتمه می‌یابد، اما درحالی که منتظر محکومیت این دو بازیکن بودیم، با حکم عجیب فیفا علیه باشگاه مواجه شدیم و پس از بررسی لایحه دفاعی ایشان توسط سه وکیل ورزشی داخلی و دو وکیل کارکشته خارجی، متوجه شدیم ایشان لایحه را به‌ طور ناقص ارایه داده است. بنده شناختی از این وکیل نداشتم و معرفی ایشان توسط علی خطیر انجام شد.» زنوزی در مورد خطیر گفته بود: «آقای خطیر! اگر اتفاقاتی که در زمان مذاکره با مربی ایتالیایی در فصل گذشته رخ داد و باعث شد قیمت این مربی، در یک ساعت دو برابر بشود را بازگو کنم، دیگر آبرویی برای شما در این فوتبال نمی‌ماند. به نظر بنده، تمام باشگاه‌ها مخصوصا باشگاه استقلال باید پشت پرده مسائل را بررسی کنند، مخصوصا در مورد خرید بازیکن و شکایت‌هایی که از طرف فیفا علیه باشگاه‌ها انجام می‌شود؛ چون من حس می‌کنم این پرونده‌ها، یکسری تبانی‌ها و پشت پرده‌هایی دارند.»

همان مقطع بود که رسانه‌های عربستانی از ردپای خطیر در پرونده شکایت النصر از پرسپولیس خبر دادند! تابناک در این رابطه نوشته بود: «هواداران تیم النصر خبر از خط دادن علی خطیر به باشگاه النصر عربستان می‌دهند و به همین منظور این مدیر سابق فوتبالی با حکم کمیته اخلاق محروم شده است. به نوشته باشگاه خبرنگاران به نظر می‌رسد او از محل سکونتش در سوییس اطلاعات مورد نیاز پرونده شکایت را به دست نماینده سعودی رسانده است.»

زمانی که شهاب‌الدین عزیزی خادم به ریاست فدراسیون فوتبال رسید علی خطیر که انتظار پست و مقام داشت اما به آن نرسیده بود با اظهاراتی عجیب فدراسیون و لیگ را زیر سوال برد. در یکی از این اظهارات خطیر که می‌خواست به فدراسیون حمله کند مدعی شد در هر بازی لیگ ایران 5 میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود! اظهارنظری بی‌سند که بعدها هم به فراموشی سپرده شد. مجموعه اقدامات او در آن مقطع باعث شد کمیته اخلاق او را به 5 سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم کند.

همین‌طور رییس وقت فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای به دوتابعیتی و پرحاشیه بودن این فرد اشاره کرد. عزیزی خادم در مورد خطیر به «تسنیم» گفت: «با جست‌وجویی ساده درباره خطیر، چیزی جز درگیری و حاشیه پیدا نمی‌کنید. خطیر از من پُست مهم اجرایی و بین‌المللی می‌خواست و همچنان می‌خواهد، اما چنین مسوولیتی را به کسی که اعضای مجمع و اعضای هیات رییسه با او مخالف هستند و تعدادی از باشگاه‌های بزرگ نسبت به او حساسیت دارند، نمی‌دهم. این آقا مقیم سوییس است و خانواده او در این کشور اقامت دارند. نمی‌توانم چنین پُست مهمی را به کسی بدهم که به کشورش دلبستگی ندارد. نمی‌شود پولت را در ایران دربیاوری و در سوییس خرج کنی. اگر فوتبال برای خطیر این‌قدر شیرین است، اقامت خود در سوییس را باطل کند.» البته که خطیر این کار را نکرد، بلکه با استفاده از راه‌هایی که کسی نمی‌داند ابتدا محکومیتش را لغو کرد و با بازگشت تاج شد مشاور او و سپس با حمایت رییس قبلی سازمان خصوصی‌سازی به سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال رسید! 

به نظر می‌رسد بهترین توصیف از مدیرعامل استقلال از زبان رئیس قبلی فدراسیون بیرون آمده باشد: فردی که در سوابقش فقط حاشیه و درگیری و شکایت بوده است. از درگیری فیزیکی با علیرضا حقیقی تا حالا که نامش کنار واژه «جعل» قرار گرفته است؛ آن‌هم دو بار در یک هفته!

باید دید بالاخره نهادهای نظارتی و مخصوصا فدراسیون فوتبال می‌خواهد برخورد درستی با این قبیل مسائل انجام دهند یا آن‌طور که یحیی گل‌محمدی در کنفرانس خبری بعد از بازی دربی گفت رفاقت علی خطیر و رییس فدراسیون شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم خواهد زد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها