کد خبر: 643162
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۱۲:۰۵:۰۸
| |

معمای حضور کیسینجر و دیکتاتور آرژانتین در رختکن تیم ملی پرو/ آیا وزیر امور خارجه سابق آمریکا مبدع کاتناچیو بود؟

کیسینجر که روز چهارشنبه درگذشت، عاشق فوتبال بود. او فوتبال را ابزاری مفید برای دیپلماسی می دانست.

معمای حضور کیسینجر و دیکتاتور آرژانتین در رختکن تیم ملی پرو/ آیا وزیر امور خارجه سابق آمریکا مبدع کاتناچیو بود؟
کد خبر: 643162
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۱۲:۰۵:۰۸

وزیر امور خارجه سابق امریکا قبل از شکست بزرگ سال 1978 از رختکن پرو بازدید کرد و مدعی شد تاکتیک‌هایی را ابداع کرده است که مقدمه کاتناچیو است!

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، آخرین بازی مرحله گروهی دوم جام جهانی 1978 بود. پیش از این، برزیل 3-1 لهستان را شکست داده بود که به این معنی بود که آرژانتین باید با 4 گل پرو را شکست می‌داد تا به فینال جام جهانی 1978 می‌رسید. 

قبل از شروع، تیم پرو در رختکن خود با خورخه ویدلا، رهبر حکومت نظامی که در سال 1976 در آرژانتین قدرت را به دست گرفته بود و هنری کیسینجر که تا ژانویه قبل وزیر امور خارجه ایالات متحده بود، ملاقات کردند. چیزی که بازیکنان پرو در مورد این ملاقات احساس کردند، عمیقا  عجیب  بود.

کیسینجر که روز چهارشنبه درگذشت، عاشق فوتبال بود و اغلب در بازی‌ها شرکت می‌کرد. به عنوان مثال، در سال 1976، پس از پرواز به بریتانیا برای بحث در مورد بحران رودزیا، به همراه وزیر امور خارجه، تونی کراسلند که یکی از طرفداران پرشور گریمزبی بود، برای پیروزی گریمزبی بر گیلینگهام به پارک بلوندل رفت. 8 ماه بعد، کروسلند او را به تماشای تساوی 3-3 چلسی مقابل وولوز در لیگ دسته دوم برد. بعد از بازی او با گیجی زیادی  به اتاق  رختکن رفته  بود.

استیو فینیستون، مهاجم چلسی گفت: «او گفت که عاشق فوتبال است. نظرات بازیکنان از «خب که چی رفیق؟» تا «آن آدم متحیر کیست؟» متغیر بود... در مجموع  احترام  زیادی  نشان  داده  نشد.»

اما آنچه در روزاریو اتفاق افتاد، شوم‌تر بود. هکتور چومپیتاز، کاپیتان وقت پرو گفت: «به نظر می‌رسید که آنها فقط برای خوشامدگویی به ما آنجا بودند. آنها همچنین گفتند که امیدوارند بازی خوبی باشد زیرا انتظارات زیادی در بین مردم آرژانتین وجود داشت. برای ما آرزوی موفقیت کرد و تمام شد. ما شروع کردیم به نگاه کردن به یکدیگر و فکر کردیم: آیا آنها نباید الان به جای رختکن ما به رختکن آرژانتین می‌رفتند؟ چه خبر است؟ یعنی برای ما آرزوی خوشبختی کردند؟ چرا؟ این ما را به تعجب واداشت.» دفتر کیسینجر گفت که  او  چیزی از  این حادثه  «به یاد  نمی‌آورد.»

آرژانتین در ادامه با  نتیجه  6-0 پیروز شد که باعث افزایش تعجب شد. شواهد غیرمستقیم زیادی برای رفع مشکل وجود دارد: ادعاهای اثبات نشده مبنی بر اینکه دولت آرژانتین 35 هزار تن غلات و احتمالا مقداری اسلحه به پرو ارسال کرده است و بانک مرکزی آرژانتین 50 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده پرو را آزاد کرده است، اینها نگران‌کننده‌ترین ادعاهایی بود که توسط یک سناتور پرویی، ژنرال لدسما، به قاضی بوئنوس آیرس در سال 2012 مبنی بر تقلب در این مسابقه به عنوان بخشی از عملیات کندور گفت. کندور طرحی شوم به این معنی بود که دیکتاتوری‌های امریکای جنوبی مخالفان خود را شکنجه می‌کردند و کسینجر در آن دخیل بود. ویدلا در ازای آن 13 زندانی از پرو را پذیرفت.

«آیا تحت فشار بودیم؟ بله، ما تحت فشار بودیم. فشار از سوی دولت. از دولت گرفته تا مدیران تیم، از  مدیران تیم تا  مربیان.»

شاید این درست باشد، اما هر کسی که بازی را تماشا می‌کند از این ایده ناامید خواهد شد. پرو در نیمه اول به تیرک دروازه زد و دروازه‌بان آنها، رامون کویروگا، چندین سیو خوب انجام داد. برای چشمان بی‌طرف به نظر می‌رسد که پروی بی‌انگیزه در نیمه دوم تحت فشار حملات بی‌امان آرژانتین و تماشاگران خشن میزبان پژمرده  شد.

در مورد حضور کیسینجر، (او یکی از متحدان ویدلا بود) بنا بر گزارش‌ها، او پس از کودتای 1976 به او گفت: «اگر کارهایی وجود دارد که باید انجام شود، باید آنها را سریع  انجام  بدهید.»

به عنوان پسری که در باواریا بزرگ شده بود او طرفدار باشگاه زادگاهش، گروتر فورت بود که سه بار بین سال‌های 1916 و 1929 قهرمان آلمان شد. هنگامی که در سال 1969 مشاور امنیتی ریچارد نیکسون شد، کارکنان گزارش‌هایی را در این مورد ارائه می‌کردند.

او ابتدا به عنوان دروازه‌بان و سپس پس از شکستن استخوان دست، به عنوان مهاجم فوتبال بازی کرده بود. او تاکتیک‌های جدیدی ابداع کرد که برایان کیلمید در کتابش The Games Do Count ادعا کرده که که پایه‌گذار کاتناچیو بوده است. او می‌گوید: «سیستم این بود که دیگر تیم‌ها را با سیستم دفاعی و با نگه داشتن افراد زیادی به عنوان مدافع، دیوانه کند. وقتی 10 بازیکن مقابل دروازه خودی صف آرایی می‌کنند، گلزنی بسیار سخت است. اینکه هدف برای او مهم‌تر از وسیله  بود،  چندان جای تعجب  ندارد.»

اگرچه فرار خانواده‌اش به امریکا برای فرار از آزار نازی‌ها او را از فوتبال دور کرد، اما کسینجر همچنان آن را ابزاری مفید برای دیپلماسی می‌دانست، به‌ویژه با لئونید برژنف که با او در اجلاسی در مسکو در سال 1973 گفت‌وگوی طولانی درباره گارینچا داشت. در سال 1969 در کوبا، زمین‌های فوتبال را روی عکس‌های هواپیماهای جاسوسی در کوبا می‌دید که باعث شد متوجه شود نیروهای شوروی در جزیره مستقر هستند.  او در سال 1974 به ژائو هاولانژ کمک کرد تا استنلی روس را به عنوان رییس فیفا برکنار کند و یکسال بعد ترتیب انتقال پله به نیویورک کاسموس را داد. هر دو به عنوان بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای بهبود روابط بین  ایالات متحده  و  برزیل.

با این حال هاولانژ با کیسینجر اختلاف داشت، ظاهرا به خاطر ناکامی ایالات متحده برای گرفتن میزبانی جام جهانی 1986. کیسینجر همچنین او را متهم کرد که در بازی مرحله دوم جام جهانی 1974 که هلند 2-0 برزیل را شکست داد، دخالت کرده است. در آن زمان، شهرت او به حدی بود که هر جا چرخ‌دنده‌ای در چرخ‌دنده‌ای می‌چرخید می‌شد او را متهم کرد که در چرخش آنها   نقش  داشته! و چرا با توجه به اینکه او یکی از اولین شخصیت‌های ارشدی بود که پتانسیل ورزش جهان را در سیاست تشخیص داد، آنها را در فوتبال تغییر نداد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها