کد خبر: 642721
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ۱۲:۰۵:۱۸
| |

ماجرای باورنکردنی تبانی در فوتبال افغانستان/ به فارسی داد می‌زد بگذار حریف گل بزند/ خانواده‌ام در کابل در معرض خطر بودند!

بازیکنان سابق افغانستان مدعی هستند که رییس فوتبال این کشور در چند تبانی برای تغییر نتیجه دست داشته است.

ماجرای باورنکردنی تبانی در فوتبال افغانستان/ به فارسی داد می‌زد بگذار حریف گل بزند/ خانواده‌ام در کابل در معرض خطر بودند!
کد خبر: 642721
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ۱۲:۰۵:۱۸

محمد کارگر به خاطر تبانی در سال 2008 متهم شد. او این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید افرادی با قصد قبلی او را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، چند بازیکن پیشین افغانستان مدعی شده‌اند که رییس فدراسیون فوتبال این کشور به آنها دستور داده است تا دو مسابقه را در یک تورنمنت مردان در مالزی اصطلاحا در بیاورند.

جلال‌الدین شریعت‌یار کاپیتان سابق و ایمل ژرووال دروازه‌بان تیم از جمله کسانی هستند که محمد کارگر را متهم کردند. کارگر از ژانویه 2019 رییس فدراسیون فوتبال بود و قبلاً دو دوره مربیگری تیم بزرگسالان را در کارنامه داشت. بازیکنان کارگر را به همکاری در آن تبانی متهم کردند. ویلسون راج پرومال و دان تان دو شخص که برای ترتیب دادن تبانی در نتایج بازی با نپال و سیرالئون در تورنمنت مردکا در سال 2008 دست داشتند در سال 2013 توسط اینترپل به عنوان رییس «بزرگ‌ترین و تهاجمی‌ترین سندیکای تبانی در جهان» توصیف شدند.

فیفا در اکتبر 2019، محمد سلیم اسرافیل کوهستانی، بازیکن سابق افغانستان و شش بازیکن بین‌المللی دیگر را پس از «تحقیقات چندین ساله» مادام‌العمر محروم کرد. تحقیقاتی که حول بازی‌هایی متمرکز بود که پرومال، تبهکار اهل سنگاپور، در نتایج آن اعمال نفوذ کرده بود. 

چندین بازیکن که بخشی از تیم افغانستان بودند، مدعی شده‌اند که کارگر در یک توطئه با پرومال و همکارش تان در ازای پرداخت 2500 دلار به هر بازیکن در تورنمنت دوستانه مالزی دست داشته است.

شریعت‌یار و سه بازیکن دیگر تیم که در آلمان ساکن هستند به گاردین گفتند که از شرکت در تبانی ادعایی خودداری کرده‌اند و کاپیتان سابق گفت که از کارگر درخواست کرده است که برنامه تساوی 2-2 مقابل نپال در Petaling Jaya را انجام ندهد.

شریعت‌یار گفت: عصر قبل از بازی با بقیه بازیکنان جلسه داشتیم و در مورد اینکه چقدر پول می‌گیرند بحث می‌کردیم. کارگر گفت که این تمام چیزی است که می‌خواهند به دست بیاورند و شروع به صحبت در مورد برنامه تبانی کردند. دوباره گفتم: «لطفا این کار را نکنید. ما در چند سال گذشته پیشرفت کرده‌ایم و برای مسابقات بیشتری واجد شرایط هستیم، اما اگر این کار را انجام دهید، ما را دهه‌ها عقب می‌اندازد.» اما کارگر اصرار داشت که مثل همه‌چیز خیلی دیر شده است. او گفت: «ترتیب کار داده شده است.»

شریعت‌یار می‌گوید که از تصمیم کارگر برای تبانی به قدری عصبانی شده بود که صندلی را در اتاق به سمت مربی پرتاب کرد و از جلسه خارج شد. بازیکن دیگری که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد که کارگر زمانی که چند بازیکن از شرکت در مسابقه امتناع کرده‌اند را تهدید کرده است.

او گفت: «فردا یک بازی وجود دارد و ما باید برای تساوی 2-2 مقابل نپال بازی کنیم و هر بازیکن 2500 دلار می‌گیرد.» و من به وضوح به او گفتم: «گوش کن، من با همه بازیکنان ساکن آلمان صحبت کردم و می‌توانم به شما بگویم که ما اصلاً نمی‌خواهیم بازی کنیم. ما نمی‌خواهیم در این موضوع دخالت کنیم.»

او همچنین مرا تهدید می‌کرد: «اگر این کار را انجام بدهی ممکن است روی خانواده‌ات در افغانستان تأثیر بگذارد.» من پیامش را گرفتم ولی به او گفتم که ما هنوز نمی‌خواهیم بازی کنیم.

کارگر این اتهامات را رد کرده و به گاردین گفته است که هدف «افرادی که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند و می‌خواهند به فوتبال این کشور آسیب بزنند» قرار گرفته است. او گفت: «این افراد در مورد تبانی بازی صحبت می‌کنند اما هیچ مدرکی علیه من پیدا نکرده‌اند. اکنون آنها من را برای اتفاقات سال 2008 مقصر می‌دانند. فیفا این پرونده را بررسی کرده و همه‌چیز پاک شده است.»

ما با فیفا برای اظهارنظر تماس گرفتیم. ژرووال که تقریباً 20 سال در تیم ملی افغانستان بود و چند بازیکن دیگر، پرومال و تان را در جلسه دیگری که در اتاق کارگر در روز مسابقه برگزار شد شناسایی کردند. او گفت: «همه بازیکنان به غیر از چهار بازیکن آلمانی آنجا بودند و مقداری پول روی میز بود.» هر دو به ما گفتند: «شما بچه‌ها پولدار نیستید، خانواده‌های‌تان منتظرند که به خانه برگردند و شما باید برای آنها هدیه بخرید» و واقعاً ما را تحت فشار قرار دادند تا پول را‌برداریم. آنها گفتند که با ما تماس خواهند گرفت و مسابقه ما را کنترل خواهند کرد.

نه پرومال و نه تان به درخواست گاردین برای اظهارنظر پاسخ ندادند. به بازیکنان ساکن آلمان که از شرکت در مسابقه امتناع کرده بودند، گفته شد که در بازی مقابل نپال روی نیمکت بنشینند. آنها گفتند که شنیده‌اند که کارگر دستورات روشنی را در نیمه دوم و در جریان بازی صادر کرد. درست پس از اینکه حشمت‌الله بارکزی دروازه افغانستان را در دقیقه 62 باز کرد.

شریعت‌یار گفت: «او یک تماس تلفنی دریافت کرد و بعد به فارسی در زمین فریاد زد: بگذار حالا گل بزنند!» او ادامه داد: زمانی که بازیکنان ما گل خوردند، همه وانمود کردند که به خاطر اشتباه کردن از دست یکدیگر عصبانی شده‌اند. سپس نوبت به گلزنی ما رسید و نپال هم همین کار را کرد. چهار بار این اتفاق افتاد و نتیجه نهایی 2-2 شد.»

بازیکن دیگر گفت: «دیدنش خیلی منزجر‌کننده بود. تیم در استادیوم بزرگی بازی می‌کرد که صفحه نمایش غول‌پیکری داشت و گه‌گاه می‌شد کارگر را دید که با تلفنش با کسی صحبت می‌کرد. خیلی ارزان بود. بازیکنان از کارگر راهنمایی می‌خواستند که چه کار کنند و کاملاً واضح بود که این بازی از سوی هر دو طرف دستکاری شده است.»

جرووال گفته است که بعد از بازی با کارگر صحبت کرده و به او گفته است که می‌خواهد اتفاقات را به فیفا گزارش دهد اما مورد تهدید واقع شده است. او گفت: «من خیلی عصبانی بودم. در آن زمان تمام خانواده‌ام در کابل بودند و من به‌شدت ترسیده بودم. اگر دهانم را باز کنم، خانواده‌ام در خطر بودند.» بازیکنان همچنین مدعی شده‌اند که کارگر ترتیب داده بود که چند روز بعد در بازی دوم خود مقابل تیم زیر 20 سال سیرالئون با نتیجه 6-0 شکست بخورد اما حفیظ‌الله قدمی با زدن یک گل از دستورات سرپیچی کرد و بازی با نتیجه 6-1 به پایان رسید. او دیگر هرگز برای افغانستان بازی نکرد. 

در نوامبر 2016، اسلام امیری، کاپیتان افغانستان، در مقابل سایر اعضای تیم اعتراف کرد که در جریان مسابقات در مالزی در تبانی بازی شرکت کرده است اما هرگز تنبیه نشده است. در بیانیه منتشر شده توسط تیم آمده است: «دلیل او این بود که او آن زمان یک پسر جوان 15‌‌ساله بود که در فقر به سر می‌برد.» او اظهار داشت که به عنوان یک پسر جوان نمی‌توانست چیزی بگوید، زیرا این تصمیم بزرگ‌ترها بود و او باید آن را می‌پذیرفت.

شریعت‌یار همچنین در رسانه‌های اجتماعی و در مصاحبه با رسانه‌های محلی در افغانستان، اتهامات خود علیه کارگر، که کارگر همه آنها را تکذیب می‌کند را به تفصیل بیان کرده بود، اما می‌گوید که هیچ کس در جریان تحقیقات فیفا با او تماس نگرفته است. او گفت: «واقعاً فکر می‌کردم قرار است اتفاقی بیفتد و آنها آن را تغییر دهند. اما آنها فقط سلیم اسرافیل کوهستانی را مجازات کردند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها