کد خبر: 634869
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۴ ۱۶:۳۰:۵۹
| |

اسپانسر استقلال، شرکتی خیالی از آب درآمد!

21 مردادماه صفحه رسمی باشگاه استقلال اعلام کرد: مدیران باشگاه استقلال با شرکت تمشک که صاحب برند کاسکو است به توافق رسیدند.

اسپانسر استقلال، شرکتی خیالی از آب درآمد!
کد خبر: 634869
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۴ ۱۶:۳۰:۵۹

کاسکو در فصل جدید لیگ برتر حامی استقلال است. این برند همانند دیجی‌کالا است اما با یک تفاوت؛ دیجی‌کالا در فضای مجازی خرده‌فروشی انجام می‌دهد اما کاسکو عمده‌فروشی و این تنها تفاوت این دو شرکت با یکدیگر است.

به گزارش ورزش دات آنلاین، موضوع انتخاب اسپانسر استقلال به یکی از موضوعات مهم برای مدیران این باشگاه تبدیل شده بود. آبی‌ها ابتدا با سه شرکت آتیه پگاه، صبا و تمشک مذاکره کردند و در نهایت با شرکت تشمک صاحب برند شرکت کاسکو برای عقد قرارداد به توافق رسید و تمشک حامی مالی استقلال در لیگ بیست و سوم شد.

نکته جالب این است که قرار بود شرکت کاسکو هنوز به صورت رسمی شروع به فعالیت نکرده و باشگاه استقلال در توجیه این موضوع مدعی شده بود که قرارداد اصلی با مؤسسه تمشک است. آن‌ها مدعی بودند برند کاسکو قرار است فعالیت خودش را به زودی آغاز کند. به همین خاطر شرکتِ طرف قرارداد، تبلیغات خودش در این زمینه را شروع کرده است.

در مورد مبلغ پرداختی به استقلال بابت این تبلیغات نیز ارقام مختلفی مانند ۸ میلیارد یا ۱ میلیارد و هشتصد میلیون مطرح شده که با بعدها مشخص شد این مورد نیز حدود ۶ میلیارد برای هر بازی است. طبق توافق دو طرف، مدت قرارداد به‌شرط انجام تعهدات در موعد مقرر، باز است.

ضمن اینکه اسپانسر مذکور از باشگاه استقلال تقاضای همکاری برای کل فصل را داشته و این باشگاه نیز مشکلی با این مسئله ندارد اما برای جلوگیری از مشکلاتی که فصل قبل به وجود آمد، قرار بود  بازی به بازی این همکاری ادامه پیدا کند و پس از آن در صورت رضایت طرفین از یکدیگر، تصمیم جدیدتری گرفته شود.

بعد از گذشت چهار هفته از لیگ برتر هنوز چک‌های باشگاه استقلال نقد نشده!

 اسپانسر موقتی استقلالی‌ها بابت انجام تبلیغات روی پیراهن در چهار هفته اول لیگ برتر یک فقره چک به مدیران باشگاه داده بود که موعد این چک در شهریورماه بود و باید حدود ۲ هفته پیش نقد می‌شد. این اتفاق اما رخ نداد و حالا استقلال با اسپانسر به یک چالش حقوقی خورده است. عضو هیئت‌مدیره باشگاه استقلال در این خصوص گفت: ما با شرکتی توافق کردیم که در ۴ بازی اول اسپانسر تیم باشد اما نتوانستند منابع مالی را به‌موقع تزریق کنند و یکی از چک‌هایشان پاس نشد. این چک برای ۱۵ شهریورماه بود که برگشت خورد.  

نکته جالب این است که شرکت ایرانی کاسکو با الهام از شرکت آمریکایی، شروع به فعالیت در بازار کرده است و خود را زیر مجموعه کانادایی این شرکت می‌داند.

اسپانسر استقلال-1 

اسپانسر استقلال-2

اما اصل ماجرای شرکت کاستکو چیست؟

کاستکو یک شرکت فروشگاهی خرده‌فروشی آمریکایی - اسرائیلی است؛ این شرکت بزرگ‌ترین انبار کالا در ایالات متحده است. این شرکت، در ژوئیه ۲۰۰۹ به عنوان سومین شرکت خرده‌فروشی ایالات متحده و نهمین خرده‌فروشی در جهان شناخته شده و  از سال ۲۰۱۵، دومین خرده‌فروش در جهان پس از وال‌مارت است. همچنین کاستکو از اکتبر ۲۰۰۷ کاستکو به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی مشروبات الکی در جهان به شمار می‌آید.

در سال ۲۰۱۷ کاستکو ۸۳/۷ میلیون نفر عضو و ۷۲۷ شعبه در ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، استرالیا و اسپانیا داشته است.

بنیان‌گذار این شرکت، جفری هارت براتمن است؛ یک وکیل اجرایی  و کارآفرین در آمریکا بود که در یک خانواده صهیونیست در تاکوما، واشنگتن متولد شد. پدربزرگ و مادربزرگ او یهودیان مهاجر از رومانی به ساسکاچوان بودند، پدر و مادرش به ایالات متحده مهاجرت کردند و در تاکوما ساکن شدند.  

اسپانسر استقلال-3

اسپانسر استقلال-4

 

 

سرمایه گذاران اصلی کاستکو متشکل از موسسه مورگان استنلی و گروه اقتصادی ونگارد که مشغول فعالیت و شراکت با دولت رژیم صهیونیستی هستند.

 یا مثلاً شرکت ونگارد که از سرمایه‌گذاران اصلی کاستکو است هم حضوری فعال در اسرائیل دارد و در صنایع مختلف این کشور سرمایه‌گذاری کرده است و با این حساب سهام داران اصلی شرکت کاستکو هم اسرائیلی محسوب می‌شوند!

با این حساب کاستکو شرکتی با بنیاد صهیونیستی است که سهام داران اصلی آن هم به جریانت صهیونیستی و کشور اسرائیل تمایل زیادی دارند.

 شرکت ونگارد از سال ۲۰۰۵ به گفته در کشور اسرائیل  صندوق سرمایه گذاری راه اندازی کرده است و مشغول فعالیت در این کشور است.

صندوق آمریکایی Vanguard  در سال ۲۰۰۵  در کشور اسرائیل دفتر راه اندازی خواهد شد. بنیانگذار آن، جان بوگل، پیشگام صندوق‌های سرمایه گذاری شاخص بود. شرکای اصلی FIE که نماینده Vanguard در اسرائیل هستند.

اسپانسر استقلال-5

به علاوه این شرکت در تأمین مواد غذایی شهرک‌های صهیونیست نشین در مناطق اشغالی قدس شریف حضور فعال دارد به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۰ کمپین حامیان مردم مظلوم فلسطین، برای تحریم سراسری این خرده‌فروشی در سراسر جهان به راه افتاد و انتقادات زیادی از بابت تامین مواد غذایی اسرائیلی‌ها در حمایت از مردم مظلوم قدس صورت گرفت و بسیاری از مشتریان این شرکت سفارشات خود را لغو کرده و با تماس‌های روزانه به این رفتار کاستکو انتقاداتی را وارد می‌کردند.

اسپانسر استقلال-6

در متن این بیانیه آمده است: درخواست‌هایی از طریق اینترنت ارسال می‌شود و از مصرف‌کنندگان خواسته می‌شود تا Costco را به دلیل فروش محصولات اسرائیلی تحریم کنند؛ در این ایمیل‌ها آمده است که به دلیل نسل کشی‌های رژیم صهیونیستی در سال گذشته در منطقه نوار غزه، یک تحریم بین المللی علیه محصولات اسرائیل وجود دارد و مردم از خرید محصولات این کشور اجتناب می‌کنند.

این تحریم به قدری بازخورد داشت که در آن مقطع جف لیونز، معاون ارشد بخش مواد غذایی این شرکت گفته بود که این شرکت بیش از یک ماه پیش تماس تلفنی از یک مصرف کننده دریافت کرده است که نسبت به فروش کلمنتین توسط Costco از اسرائیل به دلیل نسل کشی ادعایی در منطقه نوار غزه ابراز نگرانی کرده است.

اسپانسر استقلال در داخل هم رسمیت نداشت!

نکته جالب این است که شرکت کاسکو هنوز به صورت رسمی مجوز فعالیت در ایران را ندارد و حتی شرکت اصلی هم این زیر مجموعه را به رسمیت نمی‌شناسد!  

خود باشگاه استقلال هم اعلام کرده که عقد قرارداد خود را با مؤسسه تمشک انجام داده است؛ با نگاهی به آگهی‌های رسمی این دو شرکت متوجه خواهیم شد که شرکت تمشک حتی یک آگهی هم تحت عنوان تمشک یا همان مؤسسه تجارت محور شبکه کسب‌وکار در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر نشده!

اسپانسر استقلال-7

اسپانسر استقلال-8

اما اوضاع برای شرکت کاسکو کمی بهتر است، این شرکت یک آگهی رسمی به عنوان ثبت اصلی این شرکت در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده و در طی این آگهی شرکت کاسکو با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است.

اسپانسر استقلال-10

اساس فعالیت و حتی لوگو شرکت نماد الهام گرفته از کاستکو است اما با نام کاسکو خودش را معرفی کرده و بسیار مجهول الهویه برای همگان است؛ شرکتی که بر خلاف ادعایش با گذشت چند روز از شهریور ماه، هنوز شروع به فعالیت نکرده است!

 اما سؤال اصلی اینجاست، چطور شرکتی با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومان می‌خواهد تعهدی ۲۰۰ میلیاردی برای استقلال پرداخت کند؟!

شاید با تکمیل‌شدن این پازل بتوان فهمید که شرکت کاسکو نه تحت حمایت اصلی شرکت آمریکایی است نه پشتوانه قوی‌ای دارد که بتواند پرداختی میلیاردی به استقلال داشته باشد؛ تایید کننده این فرضیه هم چک‌های برگشتی استقلال از این اسپانسر بی‌نام و نشان است؛ این شرکت در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۱۵ و ۱۴۰۲/۶/۲۹ دو فقره چک به باشگاه استقلال داده که موعد چک اول رسید و پرداخت نشد و هنوز تکلیف چک دوم هم مشخص نیست.

حالا نکته اصلی اینجاست که کاسکو را حتی شرکت تمشک هم گردن نمی‌گیرد!

در سایت رسمی شرکت تمشک، ۵ پلتفرم به عنوان پلتفرم‌های اصلی این شرکت شناخته می‌شود که در این میان نامی از کاسکو به میان نیامده است:

اسپانسر استقلال-11

اساس شرکت کاسکو مجهول است و مدیران استقلال چطور با مؤسسه مالی که یک آگهی رسمی ندارد و زیر مجموعه که تنها ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه ثبتی دارد، قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان امضا کرده‌اند؟!

اگر قرار است با فرار روبه‌جلوی عدم تطابق هویت دو شرکت از زیر بار اسرائیلی بودن شانه خالی شود هم باید گفت اگر این اتفاق هم رخ‌داده باشد، دزدی هویت بصری از شرکت کاستکو صورت گرفته و  این هم یک تخلف دیگر است و شرکت آمریکایی می‌تواند از کاسکو بی‌هویت شکایت کند.

 البته پی‌بردن به هویت این افراد اصلاً کار سختی نبود و باشگاه استقلال به‌راحتی می‌توانست از طریق گوگل و شبکه اجتماعی «لینکد این» هویت مدیران شرکتی که قصد همکاری با آن داشت را جستجو کند، شرکتی که مدیر و موسس اصلی آن، رگ‌وریشه اسرائیلی دارد.

شائبه وابستگی کاسکو به اسرائیل در الهام‌گرفتن از سبک‌کاری و لوگو خلاصه نمی‌شود. منابع آگاه می‌گویند هدف اصلی موسس این شرکت حمایت از یهودیان مهاجرت کرده به آمریکا بوده و بدنه اصلی این شرکت از مدیران صهیونیست متشکل شده است.

حالا و با دنیایی از علامت سوال، باشگاه استقلال همکاری خود را با کاسکو به پایان رساند و بعد از دریافت ۰ ریال و هدر دادن ظرفیت تبلیغات یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایرانریال با آورده‌ای مساوی با ۰ ریال، سراغ همکاری با شرکت رایتل رفت.

به نظر می‌رسد که خطیر و تیم مدیریتی خود بعد از شکست در مذاکره با شرکت پگاه عملا هیچ پلن دیگری برای جذب اسپانسر نداشته‌اند و مجبور شدند در دقیقه نود و یک روز مانده به شروع بازی‌های لیگ بیست و سوم تنها برای آرام کردن جو هواداران این تیم، با این شرکت قراردادی امضا کنند تا از اتهام عدم توانایی فراهم کردن منابع مالی پایدار فرار کنند!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها