تصمیم مهم سرمربی جدید تیم ملی ایران

خداحافظی قلعه نویی با ۵ بازیکن محبوب کی‌روش؟

فدراسیون فوتبال در حالی قلعه نویی را به مهمترین پست فنی یک دهه گذشته‌اش رساند که برنامه اش برای جام ملت‌های آسیا را روشن اعلام نکرده است.

خداحافظی قلعه نویی با ۵ بازیکن محبوب کی‌روش؟
کد خبر: 602718
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ۱۱:۲۹:۵۴

نتایج نا امید کننده تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با کارلوس کی‌روش باعث تغییر کادر فنی این تیم شد تا با توجه به بودجه اندک موجود چاره‌ای جز انتخاب سرمربی داخلی نباشد و امیر قلعه نویی هدایت ملی پوشان فوتبال ایران را برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا بر عهده بگیرد.

به گزارش مهر، حضور قلعه نویی در رأس کادر فنی تیم ملی ایران نگاه کارشناسان را بار دیگر به سیاست‌های این مربی جلب کرد تا انتخاب‌های او با نقطه نظرات موجود تفاوت آشکار و اساسی داشته باشد.

اکثر کارشناسان فوتبال عقیده دارند فصل پوست اندازی رختکن تیم ملی ایران رسیده است و بازیکنان قدیمی باید جای خود را به نسل نوپای فوتبال ایران بدهند. این در حالی است که نگاهی مختصر به شیوه مربیگری قلعه نویی نشان می‌دهد او معمولاً خیلی سخت حاضر به ایجاد تغییر در لیست بازیکنان می‌شود. تجربه‌ای که در دوره اول مربیگری اش در تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا نیز تکرار شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نشان داده است برای تغییر نسل فوتبالی نیاز به برنامه بلند مدت دارد اما حالا قراردادی کوتاه مدت با تیم ملی فوتبال ایران دارد که برای بقایش چاره‌ای جز تعیین استراتژی و معرفی آن به اهالی فوتبال ندارد.

تیم ملی ایران روز سوم و هشتم فروردین در دیدارهایی تدارکاتی در تهران به مصاف روسیه و کنیا می‌رود و لیست تیم ملی هم پس از بازی امروز گل گهر با فولاد خوزستان در جام حذفی اعلام می‌شود.

فدراسیون فوتبال در حالی قلعه نویی را به مهمترین پست فنی یک دهه گذشته‌اش رساند که برنامه اش برای جام ملت‌های آسیا را روشن اعلام نکرده است. آیا پر افتخارترین مربی ایرانی تاریخ لیگ برتر فوتبال کشور قرار است با ورود چند بازیکن جوانان و کشیدن قلم قرمز روی اسم چند بازیکن قدیمی خون تازه ای را وارد رختکن تیم ملی کند یا هدفی جز گرفتن نتیجه با موجودی و پتانسیل فعلی که از جام جهانی ۲۰۲۲ باقی مانده است، ندارد.

قلعه نویی در صورتی که بخواهد نسل جدیدی را به فوتبال ملی معرفی کند باید سن و سال بازیکنانش را مورد ارزیابی قرار دهد. میانگین سنی تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ باعث گرفتن لقب پیرترین تیم حاضر در این رقابت‌ها شد که جزئیات آن به شرح زیر است:

علیرضا بیرانوند: ۳۰ سال

سید حسین حسینی: ۳۰ سال

امیر عابدزاده: ۲۹ سال

پیام نیازمند: ۲۷ سال

مرتضی پورعلی گنجی: ۳۰ سال

محمد حسین کنعانی‌زادگان: ۲۸ سال

شجاع خلیل‌زاده: ۳۳ سال

سید مجید حسینی: ۲۶ سال

ابوالفضل جلالی: ۲۴ سال

رامین رضائیان: ۳۲ سال

صادق محرمی: ۲۶ سال

احسان حاج‌صفی: ۳۲ سال

میلاد محمدی: ۲۹ سال

سعید عزت‌اللهی: ۲۶ سال

احمد نورالهی: ۲۹ سال

روزبه چشمی: ۲۹ سال

علی کریمی: ۲۸ سال

سامان قدوس: ۲۹ سال

علیرضا جهانبخش: ۲۹ سال

مهدی ترابی: ۲۸ سال

وحید امیری: ۳۴ سال

علی قلی‌زاده: ۲۶ سال

مهدی طارمی: ۳۰ سال

سردار آزمون: ۲۷ سال

کریم انصاری‌فرد: ۳۲ سال

خلیل زاده، رضائیان، حاج صفی، امیری و انصاری فرد پنج بازیکنی هستند که سن بالای ۳۰ سال دارند تا نزدیک ترین افراد برای خط خوردن از جمع ملی پوشان آینده این تیم محسوب شوند. همچنین بیرانوند، حسینی و طارمی نیز ۳۰ ساله‌های فعلی تیم ملی ایران هستند اما با توجه به توانمندی‌هایی که در تیم‌های باشگاهی و ملی دارند بعید است به راحتی کار گذاشته شوند.

حال باید دید قلعه نویی چه سیاستی را برای آینده تیم ملی ایران در نظر خواهد گرفت و فدراسیون برای پوست اندازی فدراسیون چه میزان انعطاف به خود خواهد داد. اولین اردوی تیم ملی فوتبال ایران با سرمربیگری قلعه نویی از جمعه آغاز می‌شود و می‌توان نوع نگاه او را در همین بازه زمانی مشخص کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها