کارشناس و گزارشگر کشتی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

افشاگری هادی عامل از دلیل کشتی نگرفتن مبارز گرجی با ساروی/ آیا تصمیم حریف سیاسی بود؟

گفت و گویی کوتاه با هادی عامل گزارشگر و یکی از کارشناسان کشتی کشورمان ترتیب دادیم. عامل در این مصاحبه از دلیل کشتی نگرفتن مبارز گرجستانی با ساروی پرده برداشت.

افشاگری هادی عامل از دلیل کشتی نگرفتن مبارز گرجی با ساروی/ آیا تصمیم حریف سیاسی بود؟
کد خبر: 599003
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ۲۱:۳۰:۰۰

مسابقات بین المللی کشتی جام ابراهیم مصطفی که یکی از رقابتهای رنکینگ اتخاد جهانی به حساب می آید از پنجشنبه هفته قبل و با برگزاری مسابقات کشتی فرنگی در شهر اسکندریه کشور مصر آغاز شد و نمایندگان کشورمان

به گزارش اعتمادآنلاین، در این مسابقات  حضوری موفقیت آمیز داشتند. میثم دلخانی و   محمدهادی ساروی در اوزان ۶۳ کیلو و ۹۷ کیلو گرم با کسب نشان قهرمانی  سالن مسابقات را ترک کردند و محمدرضا گرایی در وزن ۷۲ کیلو در  شب گذشته به فینال بازی ها رسید .  مسابقات کشتی آزاد هم در همین هفته آغاز می شود و مردم  شهر اسکندریه می توانند از تماشای نمایش دلچسب یوزهای کشتی بلد جوان ایرانی لذت ببرند! به بهانه ی این بازی ها و شرایط فعلی  کشتی کشورمان گفت و گویی کوتاه با هادی عامل گزارشگر و یکی از کارشناسان کشتی کشورمان ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

ارزیابی شما از سطح مسابقاتی که در مصر و به عنوان رنکینگ جهانی برگزار می شود چیست؟

به طور کلی بین جام هایی که در دنیا برگزار می شود اتحادیه جهانی کشتی به ۴ جام امتیاز می دهد یا به عنوان رنکینگ دار به حساب می آیند‌ .یکی از مسابقات در کرواسی برگزار شد و حالا هم در مصر برگزار می شود و سال آینده هم در قرقیزستان و مجارستان هم خواهد بود.‌ این ۴ تا جام از جام هایی به حساب می آید که امتیازات کشتی گیران به دست می آورند  برای جدول و جایگاه کشتی گیران نقش دارد. این مسابقات بعلاوه رقابتهای قهرمانی آسیا و قهرمانی جهانی.

 

برای سیدبندی ۶ رقابت را در نظر می گیرند؟

بله . ۴ رقابت رنکینگی و قهرمانی قاره ای و جهانی.

 

پس  از نظر شما مسابقات مصر هم برخلاف انتقاداتی که شده برای کشتی  اهمیت دارد ؟

جام ها به طور کلی مهم هستند. ما باید در اکثر مسابقات شرکت کنیم وقتی کشتی گیرهایمان را به اردو فرا می خوانند حتما بعد از سیکل تمرینی دوماه یا سه ماهه در یک جام شرکت کنند تا عیب هایشان توسط خودشان و مربی هایشان مشخص شود‌ . آنها با سبک های مختلف در تورنمت ها آشنا خواهند شد.در اردوهای داخلی با ۳ یا ۴ حریف تمرینی همیشه تمرین می کنند و اینطور عیب و نقص کشتی گیرها مشخص نمی شود‌. اما با دلار ۵۰ هزار تومانی مشکلاتی برای اعزام تیمها به وجود می آورد که باید به دبیر خسته نباشید گفت در بحث زیرساخت ها هم که به فدراسیون ربطی نداشت عملکرد خوبی داشته است. دبیر   می گفت کشتی گیر می آورم اما وقتی موش زیر  تشک ها راه می رود من چطور کشتی گیر بیارم تا کشتی بگیرد؟ مجبور بودم زیرساخت ها را درست کنم! در اعزام ها هم همه ی کارهای اعزام ها را انجام می دهد.

 

عملکرد کشتی گیرهای فرنگی ما در این مسابقات خوب بود؟

با سه تا فرنگی کار شرکت کردیم که در دو  وزن طلا گرفتیم و گرایی هم امروز ( روز گذشته) بازی دارد . چهار جوان هم در آزاد در روزهای شنبه و یکشنبه روی تشک می روند.

 

حضور جوانان کشتی گیر در این مسابقات به باتجربه شدن آنها کمک می کند. نظر شما  حضور جوانان‌ در این سطح از مسابقات چیست؟

چون چرخه یک تعریفی در کشتی ایران دارد برای افرادی که مدال دارند و ندارند باید مشخص شود که چطور و چه زمان وارد این چرخه شوند. برای ملی پوشان یا غیر ملی پوشان هرکدام یک تعریفی دارد و کادرفنی برایشان برنامه ریزی می کند‌.بهتر است یک کشتی گیر جوان را به جام معتبر نبرند یا کشتی گیر با تجربه را به جام های نه چندان معتبر نبرند. این مسائل را کادرفنی در نظر می گیرند.

 

بقیه کشورها که در جام ابراهیم شرکت کردند چندان قوی نبودند.

نه‌ . سال قبل در کرواسی و در رشته آزاد کشور آمریکا ۲۰ کشتی گیر آورده بود اما در این مسابقات حضور نداشتند ، قزاقستان و گرجستان در این مسابقات فعال بودند ما در کرواسی ۱۸ کشتی گیر فرنگی برده بودیم اما امسال ۳ تا. بستگی به برنامه ریزی کشورها دارد.

 

نظر شما درباره پیوستن روسیه به کشتی آسیا چیست؟

طبیعتا کار برای ما سخت می شود اما از لحاظ فنی به نفع ماست. نبرد با کشتی گیرهای روس کمک می کند در مسابقاتی که سطح بالاتری دارد بچه های تیم آماده تر شوند.

 

کشتی گیر گرجستانی به دلایل سیاسی مقابل کشتی گیر ما حضور پیدا نکرد؟ تبعاتی برای کشتی گرجستان ندارد؟

کشتی گیر گرجی آسیب دیده بود . ما در دور اول با گرجی ها کشتی گرفتیم و مشکلی نبود. فینال قبل از ساروی هم با رقیب گرجی بود و مشکلی وجود نداشت.

 

ترتیب سوالات ما برهم خورد!  آخرین سوال ، درباره نحوه جدید چرخه انتخابی تیم ملی نظر شما چیست؟

با برگزاری چرخه ی فداسیون کشتی جلوی بی عدالتی گرفته می شود و  دیگر سرمربی و مربی یا فدراسیون کشتی گیر انتخاب نمی کنند‌ . کشتی گیران در مسیری که از قبل تعریف شده رقابت می کنند و حالا کشتی گیر حذف شده هم می داند حد و اندازه اش کجاست و این اتفاق باعث رشد کشتی می شود

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها